آموزش رویت

ساختمانچی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه به عنوان یکی از مهم ترین قسمت های خانه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو افراد زیادی به دنبال اجرای ایده های ناب در دکوراسیون این بخش هستند.

شاید شما هم در دسته افرادی هستید که بارها مجله های اینترنتی مرتبط با دکوراسیون داخلی را زیر و رو کرده‌اید تا ایده ای ناب در این زمینه پیدا و اجرایی کنید اما با توجه به قیمت های بالا از انجام آن صرفه نظر کرده‌اید.

به همین خاطر در این مطلب از ساختمانچی هر آن چه که لازم است برای طراحی این قسمت از خانه بدانید، حاضر کردیم تا با استفاده از آن ها آشپزخانه ای زیبا طراحی کنید.

طراحی آشپزخانه

دیوار آشپزخانه

یکی از مهم ترین قسمت هایی که می توانید نسبت به طراحی آن اقدام نمایید، دیوار آشپزخانه می باشد، چرا که دیوار اولین قسمتی است که در یک نگاه می تواند توجه افراد را جلب کند؛ بنابراین از استفاده از ایده های زیبا در طراحی آن غافل نشوید.

برای طراحی این بخش می توانید از شلف یا تابلوهای هنری استفاده کنید. اگرچه قسمت هایی مانند کانتر آشپزخانه، وسایل، جزیزه و دیگر وسایل جانبی در زیبایی این قسمت از خانه بسیار تاثیرگذار هستند، اما دیوارها می توانند تاثیرگذاری فراوانی در طراحی این بخش داشته باشند.

برای طراحی این قسمت می توانید از تابلوهای هنری، شلف های تزئینی و ایده های خلاقانه خود استفاده نمایید.

دیوار

کف آشپزخانه

کفپوش آشپزخانه می تواند یکی دیگر از فاکتورهایی باشد که در زیبایی این قسمت از خانه به شما کمک می کند. از آن جایی که آشپزخانه یکی از مکان های پرتردد در خانه است باید از متریالی برای کفپوش استفاده شود که از استحکام بالایی برخوردار باشد.

در بیش تر موارد از کاشی و سرامیک برای طراحی استفاده می شود، چرا که این متریال ها از سختی لازم برخوردار اند و نصب آن ها نیز آسان می باشد. در صورتی که بر روی آن ها لکی ایجاد شود نیز به راحتی می توان با استفاده از یک دستمال نم آن را تمیز کرد.

کفپوش آشپزخانه

کفپوش های پی وی سی نیز با توجه به این که خاصیت ضد آب دارند، می توانند گزینه ای مناسب برای انتخاب در آشپزخانه داشته باشد. دقت کنید کفپوشی که به این منظور انتخاب می نمایید با کفپوش سایر قسمت های خانه هماهنگی داشته باشد.

نکته مهم دیگر، هماهنگی کفپوش با دیگر المان های مورد استفاده در این فضا می باشد. برای مثال رنگ آن باید با رنگ کابینت ها هماهنگی داشته باشد.

به عنوان یک قانون کلی دقت کنید که در برای انتخاب کفپوش آشپزخانه هایی که اندازه بزرگی ندارند، از رنگ های روشن استفاده نمایید و حتی الامکان از متریالی مانند سرامیک استفاده کنید، چرا که رنگ های روشن و بازتاب نور سطوح براق می تواند در بزرگ تر نشان دادن فضا به شما کمک کند.

کابینت آشپزخانه

یکی از فاکتورهای اصلی در هر آشپزخانه ای کابینت می باشد. از این رو در انتخاب آن باید دقت کافی انجام شود. همان طور که می دانید، این المان در انواع جنس، رنگ و طرح موجود بوده و پاسخگوی سلایق مختلف می باشد.

یکی از نکاتی که در انتخاب کابینت باید به آن توجه نمایید، سبک طراحی می باشد. برای مثال اگر از سبک مدرن استفاده کرده اید، می توانید از کابینت ام دی اف، هایگلاس و کابینت های چوبی استفاده نمایید. از طرفی کابینت های ممبران از جمله کابینت هایی است که برای آشپزخانه های سبک کلاسیک مناسب می باشد.

یکی از دیگر از فاکتورهایی که باید به آن توجه شود، اندازه آشپزخانه می باشد. برای مثال کابینت ممبران انتخاب مناسبی برای آشپزخانه های کوچک نیست. برای آن ها بهتر است از نمونه هایی که از طراحی ساده ای برخوردارند استفاده نمایید.

کابینت آشپزخانه

کابینت هایگلاس بهترین انتخاب برای آشپزخانه های کوچک است، چرا که نه تنها از طراحی ساده ای برخوردار است، بلکه سطح براق آن می تواند باعث انعکاس نور و در نتیجه بزرگ تر نشان‌دادن آشپزخانه شود.

انتخاب رنگ کابینت از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه می باشد که باید با توجه به رنگ سایر المان های مورد استفاده در دکوراسیون منزل انجام شود. همچنین هماهنگی رنگی کلیه المان های مورد استفاده در آشپزخانه نیز حائز اهمیت می باشد. برای مثال رنگ کابینت باید با کفپوش هماهنگی داشته باشد.

برای بزرگ تر نشان‌دادن فضا می توانید از رنگ های روشن استفاده نمایید. سطوح براق کابینت نیز می تواند با انعکاس نور باعث بزرگ تر نشان‌دادن فضای آشپزخانه شود.

نورپردازی آشپزخانه

از دیگر نکات طلایی در این زمینه استفاده از نورپردازی مناسب می باشد. برای اجرای یک نورپردازی خوب باید از وسایل نورپردازی مناسب نیز استفاده شود. همچنین باید توجه کنید که کلیه قسمت ها از نور کافی برخوردار باشند.

برای مثال از آن جایی که کانتر آشپزخانه یکی از قسمت هایی است که از آن برای پخت و پز استفاده زیادی می شود، توجه به وجود نور کافی در این قسمت نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در این جهت استفاده از لامپ های رشته ای ال ای دی که در زیر کابینت نصب می شوند، می تواند گزینه ای ایده آل باشد.

نورپردازی

سقف از دیگر قسمت هایی است که باید به طراحی آن توجه ویژه ای شود. یکی از ایده هایی که می توان از آن در طراحی سقف آشپزخانه استفاده کرد، به کارگیری کناف سقف می باشد.

سقف آشپزخانه

کناف می تواند زیبایی بی اندازه ای به این مکان بدهد. در کنار اجرای کناف سقف اگر از نورپردازی مناسبی استفاده شود، می تواند باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه شود.

آشپزخانه ام دی اف

کانتر آشپزخانه

کانتر آشپرخانه از دیگر قسمت هایی است که باید به طراحی آن توجه ویژه ای شود. کانترها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به نمونه های چوبی، سنگی، گرانیتی و… اشاره کرد.

بخوانید!  عکس و طرح انواع آباژور مدرن و لوکس

در انتخاب کانتر باید دقت کنید که از متریالی استفاده نمایید که تمیز کردن آن آسان بوده و در مقابل آسیب دیدگی از مقاومت نسبی بالایی برخوردار باشد.

کانتر

جزیره آشپزخانه

جزیره از دیگر قسمت هایی است که امروزه در اکثر آشپزخانه ها نمایان می شود. انواع مختلفی از جزیره آشپزخانه وجود دارد که با توجه به سلیقه و سایر المان های مورد استفاده در طراحی آشپزخانه می توان نمونه مناسب آن را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

جزیره نه تنها باعث زیبایی فضای آشپزخانه می شود، بلکه می تواند به عنوان یک المان کاربردی نیز در نظر گرفته شود. برای مثال می توان با قرار دادن صندلی در اطراف جزیره، از آن به عنوان مکانی برای صرف غذا نیز استفاده کرد.

همچنین می توان از فضای زیر آن ها به عنوان مکانی برای ساخت کابینت استفاده کرد. در این صورت می توان وسایل بیش تری در کابینت جای داد. با طراحی قفسه هایی در زیر جزیره می توان برای قرار دادن وسایل تزئینی نیز از این قسمت استفاده نمود.

کابینت چوبی

هود آشپزخانه

در حال حاضر هودهای بسیار زیبا و مدرنی در بازار وجود دارد، به همین دلیل امروزه طراحان داخلی به این المان توجه بیشتری می کنند. هود باید متناسب با سبک آشپزخانه انتخاب شود.

به طور مثال هود استیل در کنار کابینت چوبی نمای بسیار زیبایی را بوجود می آورد. هودها انواع مختلفی از جمله هود جزیره، هود زیرکابینتی، هود شومینه ای و هود تلسکوپی، دارند که می توانید براساس سلیقه و میزان بودجه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

هود تلسکوپی

انتخاب رنگ آشپزخانه

انتخاب رنگ یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی این فضا می باشد. برای انتخاب رنگ باید به هماهنگی آن با سایر المان ها توجه شود. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود، اندازه آشپزخانه می باشد.

استفاده از رنگ های روشن می تواند با بازتاب نور در بزرگ تر نشان دادن فضا کمک کند. در استفاده از رنگ های تیره توجه به چند نکته ضروری است. در ابتدا باید توجه کنید که فضا از نورکافی برخوردار باشد.

اجرای نورپردازی مناسب در کنار استفاده از رنگ های تیره نکته بسیار مهمی است. در استفاده از رنگ های تیره به یاد داشته باشید که کنتراست رنگ ها استفاده نمایید تا جلوه زیباتری در این قسمت از خانه ایجاد شود.

رنگ آشپزخانه

استفاده از وسایل تزئینی در آشپزخانه

استفاده از وسایل تزئینی از دیگر فاکتورهایی است که می تواند در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه نقش داشته باشد. به این منظور می توانید شلف هایی بر روی دیوار نصب کنید و برای قراردادن وسایل تزئینی از آن ها استفاده نمایید.

تزئین آشپزخانه

پرده آشپزخانه

یکی از المان های تزئینی که می توانید در آشپزخانه استفاده نمایید، پرده می باشد. برای انتخاب این المان بهتر است از نمونه هایی از جنس سبک که شستشوی آن آسان می باشد، استفاده کنید.

پرده های زبرا هم می توانند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشند. پرده ها نه تنها باعث زیبایی هرچه تمام تر فضا می شوند، بلکه می توانند باعث ایجاد تعادل در میان رنگ ها نیز شوند.

اکسسوری ها

فضای داخل آشپزخانه های اوپن به راحتی قابل رویت است، بنابراین از قرار دادن وسایل اضافی بر روی کابینت و اوپن خودداری کنید. سعی کنید اکسسوری های مختلف در کابینت های خود تعبیه کنید و از فضای داخل کابینت حداکثر استفاده را ببرید.

اکسسوری ها

فرش آشپزخانه

فرش می تواند از فاکتورهای جذاب در فضای آشپزخانه باشد. برخی افراد دوست دارند از گلیم و قالی در دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده کنند. اکثر ایرانی ها از فرش در آشپزخانه خود استفاده می کنند. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که طرح و نقش و رنگ فرش با سایر المان های آشپزخانه تطابق و هماهنگی داشته باشد.

فرشی که انتخاب می کنید باید از جنس مرغوب و باکیفیتی برخوردار باشد تا به زیباتر شدن فضای آشپزخانه کمک کند. با توجه به این که در فضای آشپزخانه مدام با پخت و پز سر و کار دارید، بهتر است از فرشی استفاده کنید که به راحتی شستشو شود و از بین نرود.

فرش آشپزخانه

اپن آشپزخانه

خانه هایی که آشپزخانه اپن دار دارند، به تمام قسمت های آشپزخانه دید دارند، به همین دلیل نحوه چیدمان و دکوراسیون آن از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در دکوراسیون وسایلی مانند کابینت، یخچال و دیگر ظروف دقت کنید و به زیبایی آن ها را بچینید.

سبک و رنگ دکوراسیون آشپزخانه های اپن دار باید با فضای نشیمن یا پذیرایی تناسب داشته باشد. نورپردازی اپن از دیگر المان های دکوراسیون آشپزخانه محسوب می شود. با استفاده از لامپ های ال ای دی یا لوستر می توانید زیبایی این قسمت را دوچندان نمایید.

دقت کنید فضای اپن نباید شلوغ باشد، برای تزیین این قسمت می توانید از گلدان گل کوچک و زیبا یا قابی تزئینی استفاده نمایید. همچنین می توانید گوشه ای از اپن را به ظروف مسی کار شده اختصاص دهید.

اگر آشپزخانه اپن دار کوچکی دارید، بهتر است میز ناهارخوری خریداری نکنید و به جای آن از اپن به عنوان میز استفاده نمایید. به منظور این کار می توانید صندلی های اپن را خریداری کرده و در این قسمت استفاده کنید.

اپن

گیاهان آپارتمانی

با استفاده از گل و گیاه طبیعی به آشپزخانه خود جان ببخشید. گل ها و گیاهان آپارتمانی و انواع کاکتوس ها برای آشپزخانه مناسب می باشند. می توان آن ها را روی اوپن قرار داد و از زیبایی آن ها لذت برد. علاوه بر ایجاد زیبایی، این گیاهان به تصفیه هوا نیز کمک می کنند و هوای پاک وارد محیط آشپزخانه می نمایند.

گیاهان آشپزخانه

میز و صندلی

یک میز چند کاره انتخاب کنید تا بتوانید از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده نمائید. اگر میز خود را خریداری نمودید، اما بودجه شما برای خرید صندلی های آن کافی نیست می توانید صندلی های دست دوم بخرید.

بخوانید!  ۳۳ مدل برای انواع میز آرایشی دخترانه

اگر آشپزخانه شما به عنوان اتاق غذاخوری مورد استفاده قرار می گیرد می توانید به جای خرید میز و صندلی از جزیره برای صرف غذا و یا انجام کارهای آماده‌سازی و طبخ غذا استفاده نمائید.

یک جزیره با طول بلند به راحتی برای صرف صبحانه، نهار و شام مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن با این کار به خوبی می توان از ایجاد هرج و مرج در فضای آشپزخانه جلوگیری نمود.

میز و صندلی

رومیزی و زیر بشقابی دکوراتیو

رومیزی و زیربشقابی که در رنگ ها و طرح های مختلف تولید می شوند به فضای آشپزخانه شما رنگ می افزایند. این المان ها جنبه تزئینی داشته و فضا را جذاب تر و زیباتر نشان می دهند.

بدون آن ها میز یا جزیره بسیار خلوت به نظر می رسند و این از نظر بصری بسیار جالب نخواهد بود. از این رو برای روح بخشی به فضا می توانید از المان های تزئینی نظیر رومیزی و زیر بشقابی های طرح دار استفاده نمائید.

رومیزی

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی

انتخاب متریال مناسب

انتخاب متریال مناسبی که باعث القای بافت به فضای آشپزخانه شود، یکی از نکاتی است که شاید کم تر کسی به آن توجه کرده باشد. برای مثال چوب نمونه ای از بهترین انواع متریال هایی است که نه تنها باعث القای بافت به فضا می شود بلکه می توان باعث ایجاد حسی گرم در آن نیز شود.

رعایت اندازه و تناسبات

به یاد داشته باشید که اندازه ها و تناسبات موجود در آشپزخانه را رعایت کنید. کابینت ها باید به گونه ای تولید شوند که دسترسی به وسایل آن آسان باشد.

مثلث طلایی آشپزخانه

اگر در ابتدای ساخت و طراحی آشپزخانه هستید، از مثلث طلایی غافل نشوید. مثلث طلایی در آشپزخانه به معنای دسترسی آسان به سه نقطه مهم آشپزخانه یعنی سینک ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال فریزر می باشد.

آشپزخانه مدرن

اولین چیزی که در طراحی آشپزخانه مدرن نیاز است، ظاهری ساده و مینیمال می باشد. چیدمان آشپزخانه باید به نحوی باشد که هر وسیله ای در جای خود قرار گیرد. در محیط های مدرن نباید وسایل را بر روی کابینت یا کانتر قرار داد.

در دکوراسیون داخلی آشپزخانه های مدرن بهتر است از رنگ های خنثی استفاده کنید. سبک مدرن باید احساس آرامش را به فضای شما وارد کند. استفاده از رنگ های گرم و ترکیبی برای آشپزخانه مناسب نمی باشد.

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه کلاسیک

سادگی که در سبک مدرن و مینیمالیسم وجود دارد، جایی در طراحی به سبک کلاسیک ندارد. آشپزخانه هایی که به سبک کلاسیک طراحی می شوند، معمولا دارای طراحی های پرکار و شلوغی می باشند.

به عنوان مثال کابینت های مورد استفاده در آشپزخانه های کلاسیک، کابینت ممبران می باشد که دارای سرستون ها و پاخورهای پرکار و پر از منبت کاری می باشد. همچنین وجود قاب بر روی درب ها، گواه از پرادعا بودن این سبک دکوراسیون دارد.

آشپزخانه کلاسیک

آشپزخانه کوچک

اگر آشپزخانه کوچکی دارید، باید از دکوراسیونی ساده استفاده کنید. رنگ بندی آشپزخانه های کوچک بهتر است روشن باشد. به این منظور می توانید از رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری برای کابینت ها و کفپوش استفاده نمایید. استفاده از اکسسوری ها و جزیره در آشپزخانه های کوچک می تواند در بهینه سازی فضا به شما کمک کند.

آشپزخانه کوچک

آشپزخانه بزرگ

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه های بزرگ بسیار راحت تر از آشپزخانه های کوچک است و دست طراح در چیدمان بازتر می باشد. آشپزخانه های بزرگ محدودیت رنگی ندارند و از هر رنگی که بخواهید می توانید استفاده نمایید.

برخی افراد در آشپزخانه بزرگ خود علاوه بر اپن، از جزیره نیز در وسط آشپزخانه استفاده می کنند. این مدل امروزه بسیار پرطرفدار شده و مورد علاقه بسیاری از مردم می باشد. در آشپزخانه های بزرگ می توان از ترکیب دو یا سه رنگ در طراحی استفاده نمود و شور و هیجان را به این محیط وارد کرد.

آشپزخانه بزرگ

اگر دوست دارید آشپزخانه بزرگ شما کوچک تر به نظر برسد می توانید چندین ایده را اجرا کنید. مثلا می توانید به جای کابینت های براق مانند هایگلاس، از کابینت های مات استفاده نمایید تا نور را منعکس نکنند.

همچنین رنگ های تیره سبب کوچک تر به نظر رسیدن فضاهای بزرگ می شوند. اگر سقف بلندی دارید، می توانید از کناف استفاده کنید تا ارتفاع آشپزخانه شما کمتر و در نهایت آشپزخانه کوچک تر به نظر برسد.

نکات پایانی

آن چه که در این جا به بیان آن پرداختیم، خلاصه ای از کاربردی ترین نکاتی است که می توان در طراحی قلب خانه از آن استفاده کرد. برای انجام این کار نیاز به پرداخت هزینه های گزاف نیست و می توان با ایده های ساده فضایی زیبا در آشپزخانه طراحی کرد.

در انتهای این عکس نوشته از ساختمانچی تعدادی از زیباترین دکوراسیون های آشپزخانه را محیا کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آن ها لذت ببرید و جهت ایده از آن ها استفاده نمایید.

دیزاین آشپزخانه
طراحی آشپزخانه
سنگ مرمر در آشپزخانه
مدل چیدمان آشپزخانه
آشپزخانه ال
آشپزخانه با کابینت قهوه ای
آشپزخانه شیک
آشپزخانه طویل
آشپزخانه زیبا
آشپزخانه سبز رنگ
رنگ طوسی در آشپزخانه