آموزش رویت

ساختمانچی

در این نوشته قصد داریم تفاوت لامپ رشته ای، فلورسنت و LED را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید روشنایی یک امر بسیار ضروری برای بشر به منظور انجام فعالیت های مختلف است.

زندگی بدون نور غیر قابل تصور و زندگی در دنیای تاریک غیر ممکن است. بشر با ساخت لامپ نور کافی برای زندگی در شب فراهم نمود و و روز به روز با تغییر و پیشرفت تکنولوژی لامپ های مختلفی به بازار عرضه کرد.

در دنیای مدرن امروز به دلیل کمبود منابع انرژی و هزینه بالای تولید آن، هدف اصلی انتخاب لامپ علاوه بر تامین نور کافی، صرفه جویی در مصرف انرژی است.

درگذشته لامپ های رشته ای تنها گزینه برای تامین روشنایی ساختمان بود. اما با ورود لامپ های کم مصرف LED امروزه شاهد استفاده محدود از آن ها هستیم.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع لامپ به صورت کلی و معرفی لامپ LED به صورت اختصاصی پرداختیم. هم اکنون در این مطلب قصد داریم تفاوت لامپ رشته ای، فلورسنت و LED را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

لامپ رشته ای

لامپ رشته ای که به لامپ التهابی نیز معروف است، در مقایسه با سایر لامپ ها هزینه تولید کمتری دارد. در این نوع لامپ، جریان برق از یک سیم بسیار نازک عبور می کند و تا جایی که منجر به نوردهی شود آن را گرم می نماید.

حباب شیشه ای که این رشته سیم را احاطه کرده مانع از رسیدن اکسیژن به آن می شود. در صورتی که اکسیژن به این سیم برسد آن را اکسید می کند و از بین می برد.

این لامپ ها در ابعاد گوناگون با ولتاژهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شدند و برای مصارف مختلف خانگی، تجاری، تبلیغاتی و … کاربرد دارند.

این لامپ ها نور زیادی تولید می کنند اما عیب آن ها تولید حرارت است. 90 درصد انرژی برقی که توسط این لامپ ها استفاده می شود به گرما تبدیل می گردد. از این رو در حال حاضر از لامپ های فلورسنت و ال ای دی به جای این لامپ ها استفاده می شود.

بخوانید!  سیستم اعلام حریق و نحوه عملکرد آن

لامپ التهابی بر اساس توان برق مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. این توان با وات که به مقاومت رشته لامپ بستگی دارد تعیین می شود. لامپی که از توان بالاتری برخوردار است میزان نور بیشتری تولید می کند.

در گذشته لامپ های رشته ای به وفور مورد استفاده قرار می گرفتند. اما هم اکنون استفاده از این لامپ ها به دلیل مصرف بالای انرژی کمترشده است.

لامپ رشته ای

لامپ فلورسنت

این محصول بر اساس تحریک بخار جیوه، نور مورد نیاز را فراهم می نماید. تحریک بخار جیوه باعث تبدیل فسفر به فلورسنت و در نتیجه تولید نور می شود. لامپ فلورسنت در توان ها و اشکال مختلف تولید و در مکان های گوناگون قابل استفاده می باشد.

این لامپ ها در اشکال استوانه ای و حلقه ای شکل به بازاتر عرضه می گردند. لامپ فلورسنت به لامپ مهتابی نیز مشهور است و به دلیل انتشار نور سالم و طبیعی در فضا کاربرد فراوانی دارد.

این لامپ ها درصد بالایی از انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کنند و روشنایی دلپذیری در فضا ایجاد می نمایند. از جمله معایب این لامپ ها می توان به تولید اشعه فرابنفش اشاره نمود.

این لامپ ها از بخار جیوه ای که درون لامپ تعبیه شده برای تولید نور فرابنفش استفاده می کنند. اگر به هر دلیلی لامپ های فلورسنت بشکنند، گاز ناشی از این لامپ ها برای انسان مشکل ساز خواهد شد. بنابراین حمل و نقل و استفاده از لامپ های فلورسنت باید با احتیاط صورت گیرد.

لامپ فلورسنت

لامپ ال ای دی

لامپ LED از جمله لامپ هایی می باشد که امروزه استفاده از آن ها بسیار رایج است. نور کافی و مصرف پایین انرژی برق از جمله مزایای این لامپ ها محسوب می شود و باعث می شود افراد بسیاری به استفاده از این لامپ ها روی آورند.

لامپ ال ای دی در انواع COB، SMD و پاور ال ای دی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارند. این لامپ ها تقریباً تمام انرژی الکتریکی که دریافت می کنند را به نور تبدیل می نمایند.

بخوانید!  رادیاتور شیشه ای، مدرن ترین سیستم گرم کردن حمام

میزان گرمای ایجادشده توسط لامپ های ال ای دی بسیار کم است. از این رو علاوه بر این که نقشی در گرمای محیط ایفا نمی کنند، بلکه با نوری درخشان منجر به روشنایی آن نیز می شوند.

لامپ ال ای دی

مزایای لامپ LED

عمر طولانی

طول عمر لامپ ال ای دی بالا است و سال ها بدون کاهش نور و یا ایجاد عیب می توان از آن ها برای مصارف مختلف استفاده نمود. شرایط مختلف آب و هوایی تاثیری در روشنایی و عمر این لامپ ها نمی گذارند و با خیالی آسوده نور محیط با نصب این لامپ ها تامین می گردد.

قیمت مناسب

انواع لامپ ال ای دی با قیمتی مناسب به بازار عرضه می شوند و نه تنها هزینه خرید آن ها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است، بلکه در طولانی مدت منجر به کاهش هزینه ماهیانه قبض برق نیز می شوند.

تنوع رنگی بالا

نور اکثر لامپ های ال ای دی موجود در بازار به رنگ سفید است اما می توان آن ها را با طیف رنگ های متفاوت بنابر مکان مورد استفاده خریداری نمود.

تنظیم نور

با استفاده از لامپ ال ای دی می توان زاویه و شدت نور را تنظیم نمود. علاوه بر آن برخلاف سایر لامپ ها که به مرور زمان شدت نور آن ها کاهش می یابد، این لامپ ها تا آخر عمر خود همچنان نور را بدون کاهش و یا لرزش در فضا منتشر می کنند.

ایمنی

یکی از مزایای منحصر بفرد این لامپ ها عدم ایجاد اشعه های مضر برای انسان است. لامپ LED پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز از خود ساطع نمی کند و خطری برای سلامتی در بر ندارد.

مقایسه ویژگی های لامپ رشته ای، ال ای دی و فلورسنت

نوع لامپال ای دیرشته ایفلورسنت
طول عمر برحسب ساعت50,0001,2008,000
مصرف برق برحسب وات6-86013-15
اثر روشن و خاموش کردن بر طول عمرخیرتا حدودیبله
حساسیت به دماخیر تا حدودیبله
حساسیت به رطوبتخیرتا حدودیبله
مقاومت در برابر ضربهبلهخیر به دلیل بدنه شیشه ایخیر به دلیل بدنه شیشه ای
حاوی ماده سمی جیوهخیرخیربله
اشعه فرابنفشتقریبا صفرصفرکم
نوع نورمتمرکزغیرمتمرکزغیرمتمرکز

کلام پایانی

آن چه در این نوشته به بیان آن پرداخته شد، معرفی و بررسی تفاوت لامپ رشته ای، فلورسنت و LED می باشد. مقایسه ویژگی های این سه نوع لامپ می تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند. نظرات خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید.