آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید تفاوت سنگ طبیعی با مصنوعی چیست؟ سنگ از جمله مصالحی است که در صنعت ساخت و ساز به وفور استفاده می شود. اکثر مصالح ساختمانی با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و مقاومت آن ها پایین می آید. اما سنگ جزء متریال هایی است که گذشت زمان هیچ تاثیری بر آن نمی گذارد و همواره سطح طبیعی خود را حفظ می کند.

امروزه از سنگ هم در نماکاری ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. دوام و طول عمر این ماده بسیار زیاد است و اکثر بناهایی که با سنگ بنا می شوند، سال های سال باقی می مانند. سنگ به دو دسته سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی دسته بندی می شود.

همانطور که از نام سنگ طبیعی پیداست، طی هزاران سال توسط طبیعت شکل گرفته است. این سنگ از نقاط مختلف زمین استخراج می شود. موقعیت سنگ طبیعی تعیین کننده نوع، رنگ و بافت آن می باشد.

سنگ طبیعی را با منحصربفرد بودن رنگش و نقص هایی که دارد، تشخیص می دهند. سنگ مصنوعی محصولی ساخته دست انسان است که در دهه 1980 میلادی در بازار معرفی شد.

تقاضای مردم برای استفاده از سنگ هایی یکدست و یکنواخت، محرک این اختراع بود. به طور معمول، یک سنگ مصنوعی از مواد بتنی و سنگدانه تشکیل می شود که با فشردن این مواد سنگ مصنوعی تولید می شوند.

این محصول به صورت مصنوعی رنگ و صیقل داده می شود تا از نظر ظاهری شبیه به سنگ های طبیعی باشد. اگر از دور به این دو نوع سنگ نگاه کنید، تشخیص تفاوت بینشان دشوار است.

اما اگر نگاه دقیق تری داشته باشید، می توانید تفاوت را متوجه شوید. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت های اصلی بین سنگ طبیعی و مصنوعی

سنگ طبیعی و مصنوعی اگرچه ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما تفاوت های اصلی دارند که در زیر به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

ظاهر

با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی ظاهری بهتر را نشان می دهند. آن ها تولید می شوند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و نیازهای مختلف را برآورده سازند.

اما مطمئنا وقتی حرف اصالت پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند. سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود.

به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگی به یکدیگر شبیه نیستند. وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودش بی نظیر است.

بخوانید!  سنگ مناسب حمام و سرویس بهداشتی

حالا وقتی به سنگ مصنوعی نگاه می کنید، تکرار و ثبات در رنگ و سبک کاملا مشهود خواهد بود. از این رو، افرادی که ظاهر طبیعی را ترجیح می دهند ممکن است از طراحی غیر طبیعی و غیر واقعی سنگ های مصنوعی خوششان نیاید.

هزینه

معمولاً سنگ مصنوعی مقرون به صرفه تر از سنگ طبیعی است. سنگ مصنوعی 20 تا 30 درصد سبک تر از سنگ طبیعی است در حالی که هر یک از صفحات از نظر طراحی یکسان هستند. این امر باعث می شود فرآیند نصب سنگ ساختمانی مصنوعی آسان تر و مقرون به صرفه تر باشد.

سنگ طبیعی

دوام

دوام یکی از اصلی ترین عواملی است که در تصمیم گیری مؤثر است. وقتی از دوام و ماندگاری صحبت می شود، سنگ طبیعی همیشه برنده خواهد بود.

کافی است به تمدن های باستانی نگاهی بیاندازید. از سنگ طبیعی برای ساخت بناهای ماندگاری که حتی پس از گذشت قرن ها هنوز پابرجاست، استفاده می شود.

بیشتر سنگ های طبیعی دارای تخلخل کمتری هستند و همین امر باعث افزایش دوام آن ها می شود. علاوه بر این نگهداری سنگ های طبیعی به راحتی قابل انجام است؛ در حالی که، نگهداری از سنگ مصنوعی بسیار پر زحمت است.

علاوه بر این، برای استفاده در فضای بیرونی مانند نما، سنگ طبیعی بادوام تر است، زیرا سنگ طبیعی می تواند عناصر طبیعی از جمله باران، نور خورشید و باد را تحمل کند.

تطبیق پذیری

یكی از مهم ترین مزایای سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی این است كه می توان آن را روی بسترهای مختلف تعبیه كرد. سنگ های مصنوعی را می توان براساس شرایط مختلف، تولید کرد و در مکان های گوناگون با آب و هواهای مختلف نصب نمود.

سنگ طبیعی

انواع سنگ طبیعی از ترکیب کانی ها و مواد معدنی تولید می شود و عنصر اصلی سازنده آن سیلیس می باشد. سنگ های طبیعی شامل دیوریت، کوارتزیت، مرمر، تراورتن، گرانیت و… می باشند.

سنگ های طبیعی در معادن طبیعی در سطح زمین یافت می شوند و برای نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی آن کاربرد دارند. سنگ طبیعی زیبایی بی نظیری دارد و حسی گرم و صمیمی منتقل می کند.

مزایای سنگ طبیعی

  • سنگ های طبیعی نوعی عایق حرارتی هستند و برای نصب آن ها نیاز به زیرسازی خاصی نیست.
  • این سنگ ها در طیف وسیعی از رنگ و طرح در طبیعت یافت می شوند و زیبایی منحصر به فردی دارند.
  • انعطاف پذیری و قابلیت فرم پذیری بر روی انواع سطوح از دیگر ویژگی های سنگ طبیعی است.

معایب سنگ طبیعی

  • وزن سنگ طبیعی سنگین تر از سنگ مصنوعی است و به همین دلیل استفاده از آن در ساختمان وقت گیر می باشد.
  • سنگ های طبیعی ممکن است بر اثر عوامل جوی یا عدم چسبندگی مناسب، با گذشت زمان از بدنه ساختمان جدا شوند.
  • تغییرات آب و هوایی و محیطی ممکن است بر بافت سنگ اثر بگذارد و باعث ایجاد ترک خوردگی، کپک و شوره بر سطح آن شود.
سنگ

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی از ترکیب سنگ های طبیعی با مواد افزودنی دیگر مانند سیمان، افزودنی های پلیمری و… تولید می شود.

بخوانید!  آسفالت گرم چیست؟

سنگ مصنوعی به دلیل قابلیت هایی چون وزن سبک، نصب آسان و زیبایی و تنوع طرح و رنگ فوق العاده، امروزه در نمای داخلی و بیرونی ساختمان، دیوارپوش ها، کفپوش ها، سنگ فرش ها و حتی محوطه کاری فضای بیرون ساختمان کاربرد دارد. از جمله سنگ های مصنوعی که در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد، سنگ آنتیک می باشد.

مزایای سنگ مصنوعی

  • سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی وزن سبک تری دارند و اگر در نماکاری ساختمان به کار روند، باعث کاهش بار وارده بر ساختمان می شوند و اثرات تخریبی کمتری در اثر وقوع زلزله به جا می گذارند.
  • سنگ های مصنوعی در برابر جذب آب نفوذ ناپذیر هستند.
  • هیچگونه محدودیتی در تولید ابعاد مختلف سنگ وجود ندارد و این سنگ ها را با توجه به کاربرد آن در سایزهای دلخواه می توان تولید کرد.
  • سنگ های مصنوعی استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی دارند و به راحتی دچار آسیب نمی شوند.
  • نصب این سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی راحت تر است و به مدت زمان کمتری نیاز دارند.
  • سنگ مصنوعی در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید می شود و نمایی شبیه سنگ طبیعی دارد.

معایب سنگ مصنوعی

  • سنگ های مصنوعی ظاهر زیبای سنگ های طبیعی را ندارند و حس گرما و طبیعت را به افراد القا نمی کنند.
  • استحکام و طول عمر سنگ های مصنوعی ممکن است کمتر از سنگ های طبیعی باشد.

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی به تفاوت های بین سنگ های طبیعی و مصنوعی پی برده باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سنگ مصنوعی چگونه تولید می شود؟

به طور معمول، یک سنگ مصنوعی از مواد بتنی و سنگدانه تشکیل شده که با فشردن این مواد سنگ مصنوعی ساخته می شوند.

تفاوت های اصلی سنگ طبیعی و مصنوعی چیست؟

ظاهر، هزینه، دوام و تطبیق پذیری

دلایل افزایش کاربرد سنگ های مصنوعی چیست؟

وزن سبک، نصب آسان و زیبایی و تنوع طرح و رنگ فوق العاده

سنگ طبیعی چه مزیت هایی دارد؟

سنگ های طبیعی نوعی عایق حرارتی هستند، برای نصب آن ها نیاز به زیرسازی خاصی نیست، در طیف وسیعی از رنگ و طرح یافت می شوند، زیبا هستند، انعطاف پذیری و قابلیت فرم پذیری خوبی دارند.