آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه استفاده از تخته های ام دی اف MDF و PVC پی وی سی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان به عنوان دیوارپوش بسیار رواج دارد. ام دی اف به تخته فیبرهایی با دانسیته متوسط می گویند که به روش خشک تولید می شوند. پی وی سی نیز نوعی پلیمر ترموپلاستیک محسوب می شود.

پی وی سی در مقایسه با ام دی اف مقاوم تر است. مزایای pvc باعث می شود تا در طراحی دکوراسیون داخلی نسبت به MDF کاربرد بیشتری داشته باشد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با تفاوت های دیوارپوش های mdf و pvc آشنا شوید.

تفاوت دیوارپوش PVC با دیوارپوش MDF

از نظر تغییرات دمایی

دیوارپوش های pvc در برابر تغییرات دمایی بسیار مقاوم اند. البته اگر میزان تغییرات دما زیاد باشد، ممکن است این دیوارپوش ها شکل اولیه خود را از دست بدهند.

با این وجود، دیوارپوش های pvc نسبت به دیوارپوش های mdf از مقاومت بیشتری در برابر آتش برخوردارند. دیوارپوش های ام دی اف نسبت به حرارت حساسیت زیادی دارند و ممکن است در برابر تغییرات دما نتوانند مقاومت خود را حفظ کنند.

از نظر تجزیه توسط عوامل بیولوژیکی

دیوارپوش های پی وی سی از مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی برخوردارند و عمر بالایی نیز دارند. به این معنی که در برابر عوامل تجزیه کننده مانند رطوبت و اکسیژن می توانند به خوبی مقاومت کنند و آسیبی نبینند.

همچنین رنگ دیوارپوش های پی وی سی در این شرایط ثابت می ماند و تغییری نمی کند. در مقابل دیوارپوش های ام دی اف در برابر عوامل بیولوژیکی شدیدا حساس می باشند و پس از مدت کوتاهی که در این شرایط بمانند، می پوسند و از بین می روند.

دیوارپوش ام دی اف
دیوارپوش ام دی اف

از نظر عایق بودن

از آن جایی که پلاستیک های فشرده در برابر سرما و گرما مقاوم هستند، بنابراین دیوارپوش های pvc نیز عایق حرارتی و برودتی مناسبی محسوب می شوند. دیوارپوش های pvc از عبور جریان هوا ممانعت می کنند و سبب می شوند تا هدررفت انرژی های ساختمان تا 40 درصد کاهش یابد.

دیوارپوش های mdf نسبت به انواع pvc از مقاومت کم تری در برابر سرما و گرما برخوردارند و به راحتی هوا را از خود عبور می دهند. اگر عایق‌بودن دیوارپوش مسئله مهمی برای شما محسوب می شود، بهتر است انواع پی وی سی را خریداری نمایید.

بخوانید!  ایده های طراحی اتاق مطالعه در منزل

از نظر سهولت در نصب

نصب دیوارپوش های پی وی سی نیازی به کنده کاری ندارد و به راحتی با پیچ و مهره نصب می شود. بنابراین نه تنها دیوارهای زیر کار آسیب نمی بیند، بلکه نصب آن ها نیز به راحتی و با سرعت انجام می گیرد، به طوری که می توان در یک روز حدود 100 متر دیوارپوش را نصب نمود. دیوارپوش های ام دی اف نیاز به صرف وقت بیشتری برای نصب می باشند. این دیوارپوش ها در صورتی که آسیب ببینند به سختی قابل تعویض می باشند.

از نظر نظافت

دیوارپوش های pvc به دلیل مقاومت بالایی که در برابر آب و رطوبت دارند، به راحتی می توان با استفاده از آب آن ها را شست. اما دیوارپوش های ام دی اف مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت ندارند و در تمیزکاری آن ها باید دقت بسیاری کرد.

از نظر استحکام

دیوارپوش های pvc استحکام کم تری نسبت به دیوارپوش های mdf دارند. به همین دلیل بهتر است در مکان های پرتردد از دیوارپوش های ام دی اف استفاده شود. دیوارپوش های پی وی سی به دلیل پلاستیکی بودن، از استحکام پایینی برخوردار می باشند.

همچنین این دیوارپوش ها سبک بوده و حجم و وزن کم تری نیز نسبت به انواع ام دی اف دارند. این قابلیت سبب شده تا از دیوارپوش های پی وی سی به منظور کاهش وزن ساختمان استفاده نمایند.

دیوارپوش پی وی سی
دیوارپوش پی وی سی

از نظر قیمت

دیوارپوش های mdf قیمت بیشتری نسبت به انواع pvc دارند، زیرا از متریال طبیعی شناخته می شوند و مراحل طراحی و نصب آن ها نیازمند صرف هزینه و زمان بیشتری می باشد.

به طور کلی می توان تفاوت های دیوارپوش های pvc و mdf را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نصب دیوارپوش PVC راحت تر و سریع تر از دیوارپوش mdf است و در صورت آسیب به راحتی قابل جدا شدن و تعویض کردن هستند.
  • پی وی سی در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و به راحتی پوسته پوسته نمی شود. ام دی اف نسبت به رطوبت حساس است و در کوتاه مدت پوسیده می شود.
  • دیوارپوش های PVC در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و نسبت به ام دی اف در برابر آتش سوزی مقاوم تر هستند.
  • پی وی سی نوعی عایق حرارتی محسوب شده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند. به همین دلیل هوای داخل ساختمان را به یک حالت نگه می دارد. ام دی اف در برابر سرما و گرما مقاوم نیست و جریان هوا را انتقال می دهد.
  • مقاومت دیوارپوش پی وی سی در مقابل نور خورشید بالاتر از MDF است و به سرعت تغییر رنگ نمی دهد.
  • پی وی سی نوعی دیوارپوش ضد آب است و با آب و دستمال مرطوب می توان آن را به آسانی تمیز کرد. دیوارپوش ام دی اف در برابر آب مقاوم نیست، بنابراین تمیزکردن آن کمی مشکل است.
  • دیوارپوش PVC بسیار سبک تر از دیوارپوش ام دی اف است و در برابر گرد و غبار مقاوم تر می باشد. ضخامت دیوار پوش های پی وی سی 8 میلی متر است. درحالی که دیوارپوش های ام دی اف با ضخامت 16 میلی متر تولید می شوند.
  • قیمت دیوارپوش MDF بالاتر از دیوارپوش پی وی سی است، زیرا جنس آن ها از خرده چوب های طبیعی است و برای ساخت و نصب آن ها زمان و انرژی بیشتری صرف می شود.
بخوانید!  تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC در چیست؟

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی دو نوع دیوارپوش پی وی سی و ام  دی اف، ویژگی ها، مزای و معایب هر کدام پرداختیم و در نهایت آن ها را با یکدیگر مقایسه کردیم.

اگر قصد خرید دیوارپوش دارید و بین این دو نوع نمی توانید انتخاب مناسبی داشته باشید، بهتر است بار دیگر این مطلب را خوانده و سپس فاکتورهایی که برای شما اهمیت و اولویت دارند را بنویسید و براساس آن ببینید که کدام نوع از این دیوارپوش ها می تواند برای شما کارایی بیشتری داشته باشد.

به طور مثال اگر قیمت پایین، وزن سبک، مقاومت در برابر رطوبت و عایق بودن برای شما اهمیت دارد، بهتر است دیوارپوش پی وی سی را انتخاب کیند. اما اگر می خواهید دیوارپوش خود را در جای پرتردد استفاده کنید و استحکام برای شما حرف اول را می زند، بهتر است انواع ام دی اف را خریداری نمایید.