آموزش رویت

ساختمانچی

بلوک سفالی و بلوک سیمانی نوعی مصالح کاربردی در صنعت ساخت و ساز هستند که همواره از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار می گیرند. این بلوک ها از مواد مختلف و در ابعاد و اشکال متفاوت توسط کارخانه های تولیدکننده تولید و در حجم وسیع به بازار عرضه می شوند.

بلوک سفالی و بلوک سیمانی دو نمونه از پر مصرف ترین مصالح هستند که در این نوشته از ساختمانچی به معرفی و بررسی ویژگی های آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

بلوک سفالی

بلوک سفالی یا آجر سفالی از جمله پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است که به شکل قالب های سوراخ دار تولید و به منظور دیوار چینی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه تشکیل دهنده بلوک سفالی خاک رس است که پس از قالب گیری وارد کوره آجرپزی شده و حرارت می بیند.

حرارت به این نوع بلوک، دوام و مقاومت لازم را می بخشد و آن را به مصالحی کاربردی تبدیل می نماید. آجرهای رسی قدمتی طولانی دارند و در کارخانه ساخته می شوند.

پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز منجر به تولید انواع بلوک های سفالی با ابعاد و شکل متفاوت می شود. بلوک های آجری به صورت یکسان می پزند و بدون ترک خوردگی تولید می شوند.

شکل ظاهری این آجرها همانند مکعب مستطیل است که در انواع سوراخ دار، توپر و تو خالی تولید می شوند. سطح این آجرها دارای شیار است تا به راحتی و بهتر به بتن بچسبند.

وزن بلوک آجری حدود 3 الی 10 کیلوگرم و عرض آن 25 سانتی متر است. در این بلوک ها هیچ نوع انحنایی نمایان نمی شود و لبه آن ها مستقیم و نوک تیز است.

گاهی در بلوک های سفالی یک لایه عایق از جنس فوم قرارداده می شود. بلوک سفالی فوم دار عایق مناسبی برای جلوگیری از انتقال هوای گرم و سرد به داخل ساختمان است و نقش موثری در خنک بودن ساختمان در تابستان و گرم ماندن آن در زمستان ایفا می کند.

این بلوک از انتقال سر و صدا نیز جلوگیری به عمل می آورد و به طور کلی نوعی عایق حرارتی و صوتی برای ساختمان است. تبادل حرارت و نفوذ صدا در ساختمان بیشتر از طریق دیوارها صورت می گیرد. بنابراین با استفاده از مصالح عایق کاری شده می توان تا حد ممکن از این امر جلوگیری نمود.

بلوک سفالی

مزایای بلوک سفالی

  • بلوک سفالی مقاومت بالایی در برابر حریق دارد، از این رو در برابر آتش سوزی تغییر شکل نمی دهد و منجر به گسترش آتش نخواهد شد.
  • بلوک سفالی عایق خوبی برای صدا و حرارت است و استفاده از آن تا حد زیادی مصرف انرژی گاز را در ساختمان کاهش می دهد و آسایش و آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.
  • آجر سفالی از مقاومت و استحکام لازم برای مصارف ساختمانی برخوردار است و به دلیل شیارهای سطحی و سوراخ هایی که در آن وجود دارد به سازه بتنی یا فلزی توسط ملات می چسبد.
  • بلوک سفالی از جمله مصالح قابل دسترس است که می توان در دیوارچینی از آن استفاده نمود.
  • کیفیت و ابعاد تمام بلوک های ساختمانی یکسان است.
  • این بلوک ها قیمت مناسبی دارند و استفاده از آن ها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است.
بخوانید!  آجر قزاقی، قدیمی ترین مصالح در ساخت و ساز

معایب بلوک سفالی

  • هنگام استفاده از این بلوک ها به یک لایه گچ و خاک ضخیم تر برای مسطح کردن سطح دیوار نیاز است.
  • وزن بلوک سفالی کمی سنگین است، از این رو بار اضافی بر ساختمان وارد می کند.
  • اگر خاک رسی که برای تولید بلوک سفالی استفاده می شود دارای آهک باشد، سطح بلوک دچار ترک خوردگی خواهد شد.
  • این بلوک ها غیر باربر هستند و از مقاومت کافی برای نصب لوازمی که به رول پلاک نیاز دارند برخوردار نیستند. از این رو نمی توان کابینت و… را به آن ها متصل نمود.
  • پرتی این نوع آجرها زیاد است و ممکن است در هنگام حمل و نقل بشکنند.
  • استفاده از این بلوک ها زمان اجرای پروژه ساخت را طولانی می کند.
  • مقاومت فشاری این بلوک ها پایین است، از این رو جزء مصالح ساختمانی غیر باربر به شمار می آیند.
بلوک های سفالی

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی نیز از دیگر مصالح ساختمانی است که امروزه در صنعت ساخت و ساز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بلوک از شن، ماسه و سیمان پرتلند در ابعاد مختلف تولید می شود.

این بلوک ها در اشکال توپر و توخالی قالب گیری می شوند و هر چه وزن آن ها بالاتر باشد، مقاومت فشاری آن ها نیز بالاتر خواهد رفت.

اگر دیوار ساختمان صرفاً برای تفکیک فضا بنا شود، بلوک های توخالی کاربرد دارند. اما اگر هدف از ایجاد دیوار، تحمل بار است باید سوراخ های بلوک با بتن پر شوند.

بلوک های سیمانی همانند بلوک های آجری به شکل مکعب مستطیل هستند و سطح آن ها به راحتی به ملات می چسبد. این بلوک ها هم به صورت باربر و هم به صورت غیر باربر در دیوارهای داخلی و خارجی، سقف تیرچه بلوک، تیغه ها و سایر بخش های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

بخوانید!  پرسلان، مدرن ترین نوع سرامیک

بلوک های سیمانی در انواع بلوک متراکم، بلوک متراکم سبک و بلوک اسفنجی تولید و با توجه به مکان مورد نظر کاربرد دارند. بلوک متراکم از سختی و مقاومت بالایی برخوردار است و برای ساخت دیوارهای اصلی ساختمان استفاده می شود.

این بلوک متراکم سبک به نسبت بلوک های متراکم دیگر، مقاومت کم تری دارد و وزن آن سبک تر است. بلوک اسفنجی نیز سبک ترین نوع بلوک سیمانی است که از خاصیت عایق بندی بالا برخوردار است و به میزان قابل توجه منجر به کاهش انرژی در حمل و نقل می شود.

بلوک سیمانی

مزایای بلوک سیمانی

  • برخی انواع بلوک های سیمانی وزن سبکی دارند و استفاده از آن ها در دیوارچینی سرعت انجام پروژه را بالا می برد.
  • این بلوک ها از مقاومت لازم در برابر آتش سوزی برخوردار هستند.
  • این بلوک ها در مقایسه با آجر، عایق صوتی و عایق حرارتی بهتری می باشند.
  • استفاده از بلوک سیمانی به میزان قابل توجهی منجر به صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمانی می شود.

معایب بلوک سیمانی

  • بلوک های سیمانی در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار نمی باشند.
  • این نوع بلوک ضایعات زیادی در هنگام حمل و نقل و ساخت دیوار یا سقف برجای می گذارد.
  • استفاده از بلوک سیمانی در ارتفاع بیش از سه متر سبب کاهش استحکام سازه می شود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته مورد بررسی قرار گرفت، در واقع معرفی بلوک های سیمانی و سفالی و مزایا و معایب استفاده از هرکدام می باشد. با مطالعه هر یک از ویژگی های این دو نوع بلوک، خواهید فهمید که کدام یک از آن ها برای کار مورد نظر شما مناسب تر می باشد.