آموزش رویت

ساختمانچی

بیایید تفاوت بالکن، حیاط خلوت و ایوان را با یکدیگر بررسی کنیم و مشخص کنیم کدام یک برای خانه ما بهترین است. همانطور که می دانید داشتن خانه ای با نمای خارجی مناسب برای تمام فصول امکان پذیر است. بعضی از ما سایه بان داریم، بعضی ها ایوان، بالکن، پاسیو یا حیاط خلوت.

در حالی که بیشتر افراد تمایل دارند از این کلمات برای هر مکانی استفاده کنند و معتقدند که همه این کلمات یک معنا دارد، هر کدام از آن ها خصوصیات و ویژگی های منحصربفرد خود را دارند. این همان چیزی است که در این نوشته از ساختمانچی سعی داریم به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

بالکن

اگر بخواهیم بالکن را تشریح کنیم، می توانیم بگوییم که بالکن یک بخش خارجی و ادامه کف طبقه یک ساختمان است که تقریبا یک متر آن به داخل خانه کشیده شده است. همانطور که می دانیم بالکن از معماری قرون وسطا و دوره رنسانس کاربرد داشته است.

در آن دوران، از برآمدگی سنگ ها و تیر چوب های غول آسا استفاده می شد. این تکنیک در قرن 19 تغییر کرد و آهن و بتن به ساختار آن اضافه شد و به آن استحکام بخشید. امروزه، هیچ قانون سفت و سختی در این رابطه وجود ندارد و بالکن می تواند از هر نوع مصالح مستحکم و زیبا بنا شود.

بالکن

بالکن برای آپارتمان نشین هایی که خود حیاط شخصی ندارند، بسیار مناسب است. از این رو، بالکن ها سهم و مسئولیت بزرگی بر عهده دارد، آن ها هم نور خورشید را به داخل خانه می آورند و هم جلوی نور را می گیرند.

بالکن های کلاسیک، سقفی مخصوص به خود دارند که به آن ها ایوان سرپوشیده می گویند. بالکن از طریق درب های کرکره دار، هوای تازه را به داخل خانه می آورد. همچنین بالکن تعبیه‌شده در داخل خانه پلی می شود بین فضای داخل و خارج و ساکنین را از هوای طوفانی در امان نگه می دارد.

بالکن های کلاسیک

سابقه تاریخی بالکن بسیار طولانی است، حتی در یونان باستان افراد متوجه ضرورت بالکن شدند. اگر آب و هوای گرم این منطقه را در نظر بگیریم، چندان هم عجیب نیست.

در موارد خاص، بالکن در مراسم ها کابردهای متعدد داشت. به عنوان مثال در برخی از کلیساهای واتیکان، در ایوان پاپ های جدید به مردم معرفی و اعلام می شدند. کلیساها نیز برای خوانندگان، بالکنی داخلی مانند سالن های کنسرت دارند.

مدل بالکن

حیاط خلوت

حالا وقت آن است که حیاط خلوت را مورد بررسی قرار دهیم. تعریف ما از حیاط خلوت حول محور ریشه اسپانیایی می چرخد. حیات خلوت عنوانی است که از یک کلمه هم معنی اسپانیایی برای حیاط خلوت الهام می گیرد. حیاط خلوت یا پاسیو مکانی خارج از خانه شماست که می تواند یک باغ و یا صرفا جایی برای رفع خستگی و آسایش باشد.

حیاط خلوت باتوجه به اندازه خود می تواند سرپوشیده یا سرباز باشد. آن ها معمولا از سن گریزه، سنگ، آجر و بتن بنا می شوند و مشخص است که شما می توانید هر گونه مصالحی که مطلوب و مناسب است را استفاده نمائید.

حیاط خلوت

معمولا حیاط خلوت به خانه می چسبد. بعضی خانه ها حیاط خلوت روبرویی دارند. البته بعضی از حیاط خلوت ها نیز در نگاه اول انگار هیچ ارتباط و اتصالی با خانه ندارند. این ها همه بستگی به نیاز، خواسته و امکانات شما دارد.

بخوانید!  نکات اجرایی نماکاری ساختمان

برخلاف بالکن یا ایوان جلویی سرپوشیده، یک حیاط خلوت می تواند یک فضای سر باز و یا حتی پوشیده از درخت مو باشد که جلوی نور خورشید در تابستان را بگیرد.

برای این که حیاط خلوت کاملا محوطه ای محصور شده در نظر گرفته شود، باید کاملا با دیوار احاطه شود. هنوز به طور قطع نمی دانیم که آیا پاسیو باید سر باز باشد یا بسته. اگر ایده ای در ذهن ندارید، ما به شما پیشنهاد می کنیم یکی از این 3 نوع مدل حیاط خلوت را انتخاب کنید:

  • حیاط خلوت با سقف مسطح که باعث می شود در هنگام باران سنگین، آب از سقف به پایین بریزد.
  • حیاط خلوت سه گوش با سقف شیروانی یا سقف قله ای که می تواند متصل یا مستقل باشد.
  • حیاط خلوت مدرن با سقف منحنی که از آلومینیوم بنا می شود.
حیاط خلوت مدرن

ایوان جلویی

گاهی اوقات از اطرافیان می شنویم که بعد از یه روز طولانی بر روی ایوان جلویی خانه خود نشسته و استراحت می کنند، اما ایوان جلویی چیست؟ این ایوان ها برای فضای بیرون خانه استفاده می شوند و به طراحی های دهه 90 میلادی بر می گردند.

آن ها معمولا ارتفاع کم و ساختار پوشیده‌ای دارند و روبروی درب ورودی خانه قرار گرفته‌اند. ایوان های جلویی می توانند هر دو ویژگی را داشته باشند: ساختارهای باز بدون پنجره و یا ساختار محصور شده داخلی که باعث تهویه هوای خانه می شود.

اما تفاوت بین ایوان جلویی و ایوان پشتی در چیست؟

برای درک این موضوع، ما به شما توصیه می کنیم که اهداف خاص ساخت ایوان جلویی را در نظر بگیرید:

  • ایوان های جلویی می توانند فضای باز و گسترده اتاق های پذیرایی و نشیمن باشند.
  • سقف آن ها نور گیر است، به همین دلیل چنین ایوان هایی برای رفع خستگی و ریلکس کردن در هنگام تابستان، بسیار مناسب هستند.
  • ایوان جلویی و یا ایوان کناری در اکثر خانه ها در شهرهای کوچک دیده می شود، جایی که مردم در آن با همسایه خود معاشرت می کنند.
  • این ایوان ها برای گپ و گفتگو مفرح، نوشیدن قهوه یا نوشیدنی ها عصرانه و یا صرف شام با دوستان و همسایگان مناسب می باشند.
ایوان جلویی

ایوان های جلویی چه از نظر اهداف، چه از لحاظ ظاهر در نقاط مختلف جهان متفاوت هستند. به عنوان مثال، ایوان های شمال شرق امریکای شمالی اغلب کوچک و سر باز هستند و در سطحی یکسان با کف خانه قرار دارند.

ایوان های جلویی بریتانیایی خیلی قدیمی تر هستند، آن ها برای اولین بار در قرون وسطا بنا شدند و برای کلیسای کاتولیک به کار می رفتند.

درگذشته، آن ها به جای الوار و چوب از سنگ و اغلب در تمام گوشه های ساختمان بنا می شدند. هدف از این ایوان ها ایجاد پوشش و سایه برای مناجات کنندگان بود، اما برای مراسم های مذهبی نیز استفاده می شد.

ایوان

ایوان کناری

حالا وقت آن است که ایوان کناری را توصیف کنیم. ایوان کناری شامل تمامی جایگاه ها در اطراف خانه می شود. در واقع، این ایوان ها در نقش یک بالکن زمینی هستند، اطراف خانه را احاطه می کنند و هم به ورودی و هم به پشت خانه راه دارند. در حالی که این ایوان تقریبا باز است، اما  می تواند حصارهای آهنی نیز داشته باشد.

بخوانید!  آرماتوربندی سازه های بتنی

از آن جایی که ایوان کناری تمام خانه را احاطه می کند، می تواند برای انواع فعالیت های بیرونی استفاده شود. از طرفی برای امریکایی ها این ایوان مانند ایوان جلویی می باشد و تنها تفاوت آن عرض زیاد است که می تواند مکانی برای انبار کردن وسایل در نظر گرفته شود. در هندوستان ایوان یکی از مهم ترین بخش های خانه است و جایی است که میزبانان از میهمانان خود پذیرایی می کنند.

ایوان کناری

ایوان پشتی

هنگامی که می خواهیم ایوان پشتی را توصیف کنیم ، مهم است که تفاوت بین ایوان جلویی و ایوان پشتی را تشریح کنیم.

برخلاف ایوان جلویی، ایوان پشتی مانند جایگاهی چوبی و اضافه است که از عمد بناشده تا به ساختمان متصل شود. این ایوان ها مقداری از سطح زمین فاصله داشته و پلکانی دارند که به درب ورودی یا درب پشتی می رسد.

بعضی از ایوان های پشتی به درب ورودی خانه وصل می شوند و می توانند ترکیبی از ایوان جلویی، حیاط خلوت و ایوان پشتی محسوب شوند.

ایوان پشتی

اگر ارتفاع ایوان پشتی بالا باشد برای امنیت بیشتر حصارهای آهنی و یا حصارهایی که درب جداگانه دارند، به کار می رود. بسیاری از افراد، این حصارها را با سایبان یا آلاچیق می پوشانند که میزان نور ورودی به داخل خانه کنترل شود. مصالح اصلی ساختمانی، چوب و وینیل هستند.

ایوان پشتی در نقش بالکن، می تواند سنتی باشد. فرد طراح آزاد است که از قدرت تخیل خود برای خلق اشکال موجود کمک بگیرد. ایوان پشتی ظاهری چوبی دارد و به میزان باور نکردنی گرما و آسایش به خانه می آورد.

ممکن است از صندلی و بالشتک های نرم برای ایجاد فضایی دوستانه و دنج تر استفاده شود. مانند حیاط خلوت، ایوان های پشتی می توانند به خانه متصل و یا جدا باشند.

به فرض مثال، چنانچه شما زمین وسیعی در جلوی خانه خود دارید و می خواهید از آن به خاطر منظره فوق العاده استفاده کنید، همواره می توانید ایوانی جداگانه با سایز و حصار مختلف بسازید.

مدل ایوان پشتی

یک نوع خاص از ایوان پشتی “ایوان سقفی” است، که در واقع ایوانی است که بر روی آن سقف قرار می گیرد. چنین مکان هایی هم در ساختمان های مسکونی و هم تجاری یافت می شوند و مطلوب می باشند، چرا که منظره طبیعی فوق العاده ای از شهر ارائه می دهند.

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته به معنای اصلی و دقیق ایوان، حیاط خلوت و بالکن دست پیدا کرده و با تفاوت های آن ها آشنا شوید. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.