آموزش رویت

ساختمانچی

سبک روستیک از جمله سبک های معماری داخلی است که به دلیل زیبایی و هارمونی با طبیعت مورد استقبال فراوانی قرار دارد و حسی گرم و صمیمی به فضا می بخشد. سبک روستیک، طراحی خانه به روش قدیمی است و در این سبک از متریال های طبیعی به وفور استفاده می شود.

دکوراسیون داخلی با سبک روستیک احساس و الهامی از طبیعت را به فرد منتقل می کند و این امکان را فراهم می آورد که مواد طبیعی در محیط زیست بدون واسطه مورد استفاده قرار گیرد.

افرادی که سبک روستیک را برای تزیین خانه خود انتخاب می کنند در پی آرامش و ایجاد محیطی روستایی و طبیعی در فضای خانه خود هستند. در این نوع طراحی استفاده از هر گونه متریالی که نماد سبک مدرن است نامناسب می باشد.

سبک روستیک اصولا برای طراحی فضاهای ویلایی و خانه هایی که به سبک روستایی بنا می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

این سبک نمایی خام با جزئیات ناصاف و زمخت را به نمایش می گذارد و در واقع تداعی‌کننده یک خانه گرم روستایی یا کوهستانی است. حال، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با سبک روستیک آشنا شوید.

روستیک

تاریخچه سبک روستیک

سبک روستیک قدمتی حدودا 200 ساله در کشورهای غربی به خصوص آمریکا دارد. اساس این دکوراسیون بر پایه ایجاد بافت های ساده، کهنه و فرسوده روستایی می باشد. معمولا از المان های دست ساز و قدیمی برای چیدمان و دکور این خانه ها استفاده می شود.

مصالح مورد نیاز در طراحی به سبک روستیک

مصالحی که برای طراحی به سبک روستیک مورد استفاده قرار می گیرد اصولا چوب و سنگ هستند. مبلمان و لوازم خانگی مناسب برای این نوع طرح از شاخه ها، کنده، تنه درختان، الیاف و کنف تولید می شوند.

چوب طبیعی متریال اصلی در اجرای این سبک معماری است، اما در کنار آن از سنگ های مصنوعی که ظاهری طبیعی دارند نیز استفاده می شود. از جمله این سنگ ها، سنگ آنتیک است که برای تزئین دیوار اطراف شومینه یا دیوار آشپزخانه به کار می رود.

طراحی روستیک

پتینه کاری در سبک روستیک

استفاده از عناصر پتینه در سبک روستیک باعث برجسته‌شدن این نوع سبک داخلی می شود. استفاده از سطوح و عناصری که ظاهر کهنه و پتینه دارند باعث تکمیل سبک روستیک می شود و زیبایی آن را دوچندان می کند.

علاوه بر عناصر پتینه کاری، سطوح و بافت های صیقلی و صاف نیز به عنوان تزئیناتی مانند گلدان و قاب عکس باعث تاثیر گذاری بیشتر بافت های اصلی سبک روستیک می شود.

پتینه کاری روستیک

طراحی خانه به سبک روستیک

مبلمان و میز و صندلی در سبک روستیک

مبلمان و میز و صندلی های مورد استفاده در سبک روستیک به طور معمول از چوب های کهنه و بازیافتی و سنگ ها تولید می شود. همچنین در طراحی مبلمان های روستیک می توان از چوب بامبو، سیسل یا الیاف محکم، چوب خیزران، کتان، پنبه، کاغذ، شیشه، انواع فلز و خاک رس نیز استفاده نمود.

بخوانید!  استفاده از رنگ نارنجی و ترکیبات آن در طراحی دکوراسیون خانه

این متریال در زیباسازی مبلمان تاثیر زیادی می گذارند. پارچه های مورد استفاده بر روی این مبل ها می تواند از چرم یا پوست حیواناتی چون خرس و گاو تهیه شود.

میز و صندلی روستیک

شومینه در سبک روستیک

این مدل شومینه تقریبا المانی واجب و مورد نیاز در سبک روستیک محسوب می شود. شومینه های روستیک معمولا از جنس سنگ یا آجر می باشد و منبع سوخت آن ها نیز چوب می باشد. طراحی شومینه سنگی و شومینه آجری می تواند زیباترین نما را در خانه های روستیک بوجود آورد.

شومینه روستیک

پنل های دیواری چوبی

پنل های چوبی حسی از زبری و خشن‌بودن را به انسان منتقل می کنند و مناسب برای سبک روستیک می باشند. برای این که پنل های چوبی طبیعی تر جلوه کنند، بهتر است از چوب های پتینه و کهنه استفاده نمایید.

پنل چوبی

رنگ آمیزی دیوار

در خانه های روستیک می توانید از رنگ سفید برای دیوارهای خانه استفاده کنید و بر روی آن را با وسایل چوبی دکوراتیو، تزئین کننید. رنگ سفید سبب می شود تا خانه روستیک شما ظاهری مرفه به خود گیرد.

سقف چوبی

خانه های روستیک معمولا دارای سقف های چوبی می باشند و با الوارهای موازی و ضربدری ساخته شده‌اند. برای این که سقف خانه شما زیباتر جلوه کند، بهتر است از سلول های چوبی استفاده نمایید.

استفاده از چوب های تکه تکه یا به اصطلاح مقطع سبب می شود تا خانه نمایی طبیعی به خود گیرد و با محیط بیرون از خانه به خوبی ارتباط برقرار کند.

سقف چوبی

استفاده از قطعات و وسایل بزرگ و زمخت

بیشتر المان ها در خانه های روستیک دارای ابعاد و اندازه بزرگ و اشکال نامنظم می باشند. به همین دلیل برای طراحی دکوراسیون چنین خانه هایی بهتر است به سراغ قطعات بزرگ و خشن مانند میز و صندلی های بزرگ و خاص، آباژورهای بزرگ، تخت های بزرگ و… بروید. البته دقت کنید که در خرید چنین وسایلی زیاده روی نکنید.

وسایل چوبی

استفاده از رنگ بندی مناسب

در سبک روستیک معمولا از رنگ های گرم استفاده می شود. ترکیب رنگ های کرم و طیف های آن، ترکیب رنگ های زرد، سفید و خاکستری، رنگ های آجری، رنگ های قوی مانند شکلاتی و خاکستری تیره، سبز تیره مایل به آبی، قرمزهای سرد مانند آلبالویی و شاتوتی، قرمزهای گرم مانند خرمالویی یا قرمز قهوه ای و ترکیب رنگ های آبی فیروزه ای با قهوه ای از جمله رنگ های پرطرفدار در سبک روستیک محسوب می شوند.

رنگ بندی روستیک

استفاده از سنگ و چوب

خانه های روستایی به طور معمول با استفاده از مصالحی چون سنگ و چوب بنا می شوند. برای دست یابی به این سبک بهتر است تعادل را بین سنگ و چوب رعایت کنید تا از لحاظ بصری نیز در خانه تعادل ایجاد شود. به طور مثال در کنار شومینه سنگی می توانید از کفپوش چوبی استفاده نمایید.

سنگ و چوب روستیک

استفاده از پارچه

پارچه نیز از جمله المان هایی است که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه ها را می توانید با تغییر فصل، تغییر دهید.

بخوانید!  طراحی و ایجاد نشیمن دنج در زیر پنجره

به طور مثال در زمستان از پارچه های پشمی قهوه ای که سبب گرم تر شدن خانه می شوند، استفاده کنید و در فصل تابستان تورهای نازک و سفید را که باعث خنکی می شوند، بکار برید. به منظور استفاده از پارچه در خانه های روستیک بهتر است از پارچه هایی با رنگی های طبیعی و خنثی استفاده نمایید.

طراحی خانه روستیک

وسایل دکوراتیو روستیک

فلزات براق به طور خاص می توانند تداعی‌کننده سبک روستایی باشند. به این منظور می توانید از فلزاتی چون برنج و مس قدیمی استفاده نمایید. استفاده از قاشق، چنگال، دیگ، تابلوهای قلمکاری شده، سماور زغالی، آباژورهایی با پایه های چوبی یا فلزی و… می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

سبک طراحی روستیک

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی سبک روستیک و چگونگی طراحی آن پرداختیم. همانطور که گفتیم سبک روستیک همان سبک روستایی یا قدیمی است که در طراحی آن بیشتر از المان های کهنه و پتینه کاری شده استفاده می شود.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به خوبی با این سبک پرطرفدار طراحی آشنا شده باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.