آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه نمای مدرن با طراحی خلاقانه و استفاده از مصالح نوین و تکنولوژی روز، جلوه ای زیبا و منحصربفرد را برای نمای ساختمان به ارمغان آورده است. استفاده از مصالح افقی، عمودی و یا زاویه دار، می تواند به جذابیت و پویایی نما بیافزاید.

نما، پوسته بیرونی ساختمان است و اولین جایی است که افراد قبل از ورود به خانه با آن رو به رو می شوند. بنابراین توجه و دقت در ساخت نمای ساختمان می تواند به مدرن و شکیلی تمام ساختمان شما کمک کند. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع نماهای مدرن می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

عوامل موثر در نماسازی مدرن

  • نوع کاربری ساختمان
  • شکل، فرم و متراژ بنا
  • نوع مصالح مورد استفاده
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی
  • میزان بودجه پروژه
  • توجه به اصول زیبایی شناسی نما

انواع نمای مدرن ساختمان

نمای فلزی

چنانچه نمای روبرویی ساختمان در تعامل ساختمان با فضای اطرافش نقش داشته باشد، باید از  مصالح به عنوان زبانی برای تحقق این موضوع استفاده شود. نماهای فلزی در گذشته برای ساختمان های صنعتی و یا چند قسمتی استفاده می شد. اما به تازگی در فضاهای مسکونی نیز استفاده از این مصالح رواج پیداکرده است.

لایه های نازک نرم، موج دار، پارکت مانند و یا ضد زنگ نیز انواع مختلف نماکاری هستند که می توانند با مصالحی چون چوب، بتن، گچ و یا سنگ ترکیب شوند.

در این تصویر، خروجی بزرگ شیشه ای درون دیوارهای سفید، فضای داخل را روشن تر می کند، در حالی که قسمت بالایی این خروجی از ساختار حفاظت می نماید.

نمای فلزی کورتن

فولاد “کورتن” یکی از مصالحی است که برای نماهای مدرن و در معماری نوین استفاده می شود. علی رغم رنگ اکسیداسیون آن، این نوع فلز مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارد. زیرا لایه اکسید شده نوعی محافظ می باشد که از آلیاژ کروم و مس تولید می شود.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

نمای سنگ طبیعی

نمای سنگی همواره در طول تاریخ استفاده می شد. این نماها رنگ ها و بافت های متعدد دارند که به دیوارها ظاهری متمایز و زیبا می بخشد. به علاوه، سنگ عایقی گرمایشی است و از رطوبت نیز جلوگیری می کند. نماهای سنگی با توجه به سختی و مقاومت خود شناخته می شوند.

تکمیل کردن ساختمان با سنگ نیز ابعاد گسترده ای دارد. در خانه زیر، فرد معمار طبقه بالا را با سنگ های خاکستری تیره که بریده بریده هستند، پوشانده است.

اگر بخواهیم وجه تمایز این سنگ طبیعی را عنوان کنیم، می توانیم به رنگ تیره و مقاومت آن اشاره نماییم. امکاناتی که این مصالح عرضه می کنند آن ها را تبدیل به انتخابی عالی هم برای فضای داخلی و هم فضایی خارجی می کند.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

نمای چوبی

همه می دانیم که چوب زیبا و با کیفیت است و بی اندازه گرم و مطلوب می باشد. البته این مدل نمای چوبی ویژگی های دیگری نیز دارد که فرد را وادار می کند هوشمندانه تر و دقیق تر انتخاب کند.

حساسیت بالا به رطوبت، پرتوهای خورشیدی و تغییرات دما تنها مثال های اندکی هستند که ممکن است منجر به آسیب نمای چوبی شوند.

چوب از عصر باستان برای ساخت پناهگاه استفاده می شد، اما ما همچنان باید مطمئن شویم که آیا می توانیم آن را از مواردی چون آتش، رطوبت و یا حشرات محافظت کنیم یا خیر.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

نمای ساروج و گچ

در گذشته از گچ در ساختمان استفاده می شد و امروزه نیز می توان از آن برای تزیین نمای خانه استفاده کرد. گچ ارزان قیمت است، رنگ های متنوعی دارد و استفاده مکرر از آن می تواند به عنوان راه حلی فوق العاده برای خانه هایی که دیوارهای آجری دارند، باشد.

بخوانید!  سازه کششی چیست؟

در این خانه، طرح های سبز و سفید در ابعاد متفاوت، ریتم منحصر به فردی ایجاد کرده است. این طرح ها همچنین درزهایی که به مرور زمان در این نوع نما به وجود خواهند آمد را می پوشانند.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

نمای بتنی

امروزه، نماهایی از جنس بتن در حال فتح تمام ساختارهای معماری نوین هستند. این بتن ها بافت های خاکستری و یا سفید دارند و نگهداری آن ها کار سختی نیست، زیرا ماندگار هستند. در این تصویر، ما می توانیم دیوارهای بتنی و نماهای روبرویی با چهارچوب های افقی چوبی برجسته را مشاهده کنیم.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

نمای شیشه ای

شیشه از مصالح محبوب در طراحی نمای ساختمان است. به جای ایجاد خروجی های متعدد، این نماها اجازه می دهند نور کافی به داخل ساختمان نفوذ کند. تنها چهارچوب ها و قالب بندی ها در چنین ساختاری جلوی نور را می گیرند.

دریافت نور خورشید و نگهداری آن دو ویژگی مهم نماهای شیشه ای هستند. در خانه زیر، ما می توانیم سقف گسترده ای را ببینیم که جلوی نور را گرفته و سایه ایجاد کرده و همچنین از پنجره ها و دیوارهای شیشه ای محافظت می کند.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

نمای جی اف آر سی

نمای جی اف آر سی از مدرن ترین و جدیدترین بناهایی است که عده کمی با آن آشنا هستند. همانطور که می دانید بتن ماده ای ترد است. به همین منظور برای تقویت آن از الیاف شیشه استفاده می کنند که سبب بوجود آمدن نوعی بتن تقویتی با الیاف شیشه می شود که به طور مخفف به آن GFRC می گویند. استفاده از این متریال، نمایی بسیار خاص و منحصربفرد را بوجود می آورد.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

ایده های طراحی نمای مدرن ساختمان

استفاده از خطوط ساده

“خطوط ساده” یکی از روش های مورد استفاده در بسیاری از طراحی های امروزی و مدرن می باشد. در این خانه، پانل های بزرگ تر از حد استاندارد به طراحی مربوطه جذابیت و عمق افزوده است. در زیر لبه های سقف که از دیوار بیرون زده، چوب استفاده شده که به طراحی، سطحی هموار و پیوسته بخشیده است.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

استفاده از ترکیب مصالح مختلف

مصالح ترکیب شده یکی دیگر از روش های مورد استفاده در طراحی امروزی هستند. در این خانه، پانل های چوبی با انواع سنگ ترکیب و نمایی صنعتی و همزمان ارگانیک بوجود می آورد.

این پانل ها در قسمت بالایی خانه به صورت لایه لایه هستند و از قفل برای اتصال آن ها استفاده می شود. آن ها به مکان مورد نظر بافت و جلای خاصی اضافه نموده اند. پوشش عمودی و چوبی همان ساختار لایه لایه را دارد و دو قسمت خانه را به هم متصل کرده است.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

استفاده از پانل های رنگی

نمای مدرن نیازمند به پیروی از اجزای سنتی نیست. در این مورد، هم رنگ و هم سایز پانل می تواند گوشه ای از ساختمان را مجزا و منحصر به فرد نشان دهند.

لایه های هماهنگ از لحاظ رنگی باعث می شود که خطوط مختلف پانل خود را نشان دهند و بیان گر این نکته است که پانل ها از لحاظ اندازه با یکدیگر تفاوت دارند و باعث می شوند شکل ساختمان بزرگ تر از حد نرمال به نظر آید.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

بعضی اوقات رنگ بهترین روش برای دستیابی به مقصود و متمایز کردن ظاهر خارجی ساختمان است. پانل های پررنگ قرمز با نوارهای سفید، ظاهری معکب شکل به ساختمان زیر می بخشند.

این پانل های بزرگ تر از حد استاندارد و دارای خطوط ساده، رنگ عمیق موجود را کاملا به نمایش می گذارند و ظاهر ساختمان را کاملا مدرن و با استایل نشان می دهند.

عکس انواع نمای مدرن ساختمان

بعضی اوقات، طراحی های جدید باید صرفا ظاهری سنتی را نشان دهند تا بتوان به استایل مطلوب دست یافت. در این نوع نما از لایه ها برای تفکیک چوب های رنگی از قسمت های تیره تر استفاده می شود. رنگ چهارچوب پنجره هماهنگ با رنگ نمای تیره تر است که کمک می کند به نمایی مدرن تر برسیم.

نمایی مدرن

ایجاد سطوح ناهموار

طراحی مدرن به داشتن خطوط ساده و سطح ناهموار معروف است، اما این بدین معنا نیست که نباید عمیق و با طرح های متفاوت باشد. در نمای خارجی این خانه، پانل های متفاوت نمایی متالیک دارند.

بخوانید!  معرفی اجزای اصلی ساختمان

در داخل محوطه نیز فضایی برای رشد درختان وجود دارد و همین امر عمق و جذابیت بیشتری به طراحی اضافه کرده است. ظاهر چوبی پانل های جلویی بیش از پیش بر شکل ساختمان تاکید می کنند.

ایجاد سطوح ناهموار

تلفیق سبک ها

اجرای نماهای مدرن همیشه به معنی استفاده از استایل های امروزی نیست، گاهی اوقات ترکیب استایل های سنتی با مدرن بهترین عملکرد را در پی دارد. علاوه بر اجزای مدرن که در نمای خارجی ساختمان وجود دارند، می توان از نماهای سنتی نیز مانند نمای کناری و افقی استفاده کرد.

نمای عمودی و پانل ها در تضاد با نمای سنتی هستند و از طرفی اجزای مدرن موجود بر روی پنجره ها و درب ها، نماهای افقی را به پس زمینه ای خالی و صاف برای قسمت های دیگر تبدیل کرده است.

تلفیق سبک ها

استفاده از فضای سبز در نما

ایجاد فضای سبز در نمای ساختمان از دیگر طرح های زیبا و جذاب است که می توانید بکار ببرید. این کار علاوه بر تصفیه هوای شهر و ساختمان، سبب تشکیل فضایی مطبوع در پشت پنجره و یا داخل تراس می شود و ویوی فوق العاده ای را ایجاد می کند.

استفاده از فضای سبز در نما

استفاده از طرح های هندسی

استفاده از طرح و نقش های هندسی در نما می تواند طراحی متناسب و بسیار زیبایی را ایجاد کند. اگر به دنبال نمای متفاوت و مدرنی می گردید، می توانید خطوط را از حالت عمود بر هم خارج کنید و فرم های هندسی متفاوتی را بوجود آورید.

استفاده از طرح های هندسی

بالکن های بیرون زده

می توانید بالکن های ساختمان را به صورت جعبه هایی بیرون زده از ساختمان طراحی کنید. بیرون زدگی بالکن می تواند نما را از سادگی و یکدستی خارج کند و نمایی مدرن و بسیار جذاب را به ساختمان ببخشد.

بالکن های بیرون زده

تلفیق مصالح، خطوط و رنگ های مختلف

نمای مدرن به این معنا نیست که که خانه یا ساختمان را با نوع مشخصی مصالح یا رنگ بپوشانید. این ساختمان از ترکیبی از مصالح، خطوط و رنگ های مختلف برای تاکید بر مکان های متفاوت و اشکال متمایز استفاده کرده است. قسمت نارنجی رنگ، این بخش را از کل ساختمان متمایز کرده و توجه دیگران را به خود جلب نموده است.

تلفیق مصالح، خطوط و رنگ های مختلف

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی انواع نماهای مدرن در ساختمان پرداختیم. همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای مهمی که در ساخت ساختمان به آن توجه ویژه ای می شود، نمای ساختمان می باشد.

نمای ساختمان مانند یک لباس برای آن است و در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می کند. از این رو چگونگی طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. طراحی نمای ساختمان با توجه به سبک طراحی ساختمان صورت می گیرد.

سبک مدرن یکی از پرطرفدارترین انواع سبک ها شناخته شده و بسیاری افراد از آن در ساخت ساختمان و نمای آن استفاده می کنند. آن چه که در نمای مدرن ساختمان به چشم می خورد، طراحی ساده در عین حال زیبا و شیک می باشد.

امیدواریم این مطلب اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد. در پایان تصاویری از نمای مدرن ساختمان را برای شما حاضر کردیم که امیدواریم ایده های خوبی را برای شما عزیزان ارائه دهد.

انواع نمای مدرن ساختمان
نمای مدرن ساختمان
انواع نمای مدرن ساختمان
انواع نمای مدرن
نمای مدرن خانه
انواع نمای مدرن ساختمان ها
نمای ساختمان مدرن
نمای مدرن چوبی و شیشه ای
انواع نمای مدرن ساختمان های امروزی
نمای مدرن و امروزی ساختمان