آموزش رویت

ساختمانچی

با طراحی ربات بتن خوار جهت بازیافت بتن، گام موثری در پیشرفت صنعت ساخت و ساز و صرفه جویی در مصرف آب برداشته شد. یکی از عیوب ساختارهای بتنی این است که برای تخریب طراحی نشده‌اند.

عملیات تخریب ساختمان علاوه بر تولید گرد و غبار فراوان و آلودگی محیط زیست، نیازمند به کارگیری ماشین آلات سنگین و نیروی انسانی فراوانی می باشد و قطعاً می تواند مشکلاتی را برای شهرنشینان به همراه بیاورد.

به منظور خردکردن، تفکیک، ذوب و بازیافت سازه های بتنی که تخریب شدند انرژی زیادی مصرف می شود. علاوه بر آن مجریان طرح در حین پروسه تخریب به منظور فرونشست گرد و غبار، آب فراوانی را به روی آوارها می پاشند. با توجه به موضوع بحران آب و توصیه های اکید در مصرف این ماده حیاتی، مهندسین راه و ساختمان ناگزیر به پیداکردن روش های نوین در حیطه تخریب و بازیافت آوارهای ساختمانی هستند.

با استفاده از تکنولوژی های جدید، فرآیند تخریب ساختمان ها سریع تر صورت می گیرد و انرژی کمتری صرف تخریب و بازیافت سازه ها می شود. یکی از این تکنولوژی ها استفاده از ربات بتن خوار می باشد که در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در خصوص آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

 نحوه عملکرد ربات بتن خوار

نحوه عملکرد ربات های بازیافت بتن یا ربات بتن خوار

ربات های بازیافت بتن بعد از قرارگیری در ساختمان شروع به اسکن محیط پیرامون خود می کنند. این ربات ها مسیری را که حین عملیات تخریب قرار است در آن کار کنند را تعیین می کنند.

بخوانید!  اصول مدیریت پروژه ساختمانی چیست؟

این ربات از آب برای شکست سطح بتون و جداسازی آن استفاده می‌کند و مواد باقی مانده را به داخل می‌کشد. با استفاده از این دستگاه، گرد و غباری تولید نمی شود، مواد دور ریزی بوجود نمی آید و دیگر نیازی به جداسازی مواد نیست.

این وسیله از آب تحت فشار به نام آب تخریب (hydro-demolition) استفاده می‌ کند. این چیزی است که امروزه برای برهنه کردن میلگردها جهت بازسازی پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از این مرحله، دوغاب سیمان فیلترشده به واحد بسته‌بندی فرستاده می شود. سپس مصالحی که تفکیک شدند را در کیسه های بزرگ می بندند و به نزدیک ترین ایستگاه بتن هدایت می کنند.

واحد بسته‌بندی با قدرت برق و مکش جاروبرقی مانند مجهز شده است. دینام های توربینی که در مسیر مکش هوا قرار دارند چند درصد از برق مورد نیاز ربات را تامین می کنند. آب مورد استفاده در این فرآیند نیز به دستگاه برمی گردد.

بعد از عملیات تخریب ساختمان هیچ ماده ای جز میلگرد باقی نمی ماند که آن نیز از سیمان، غبار و زنگ، پاک می شود. در نهایت این میلگردها برای برش و بازیافت حاضر می گردند. با تخریب بتن توسط ربات بتن خوار هر ذره از ساختمانی که تخریب می شود برای ساخت سازه های جدید ساختمانی قابل استفاده خواهد بود.

کلام پایانی

امیدواریم نکاتی که در این نوشته از ساختمانچی گفتیم بتواند به خوبی شما را با تکنولوژی جدید تخریب به نام ربات بتن خوار آشنا کند. به منظور افزایش کیفیت مطالب، در صورت تمایل نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.