آموزش رویت

ساختمانچی

بلوک سبک نوعی بلوک متخلخل می باشد که از تزریق هوا به بتن حاوی سیمان و ماسه های ریزدانه ساخته می شود. این بلوک ها در اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می گردد.

بدون شک استفاده از بلوک های سبک نسبت به مصالح سنتی مزایای زیادی در پی دارد که در ادامه به بیان هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

ویژگی های منحصربفرد این بتن ها، امکان استفاده از آنها را در شرایط مختلف آب و هوایی فراهم می سازد. در این مطلب از ساختمانچی به معرفی انواع بلوک سبک و ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بلوک سبک چیست؟

همان گونه که در ابتدا اشاره شد، بلوک های سبک، متخلخل هستند و از تزریق هوا به بتن تشکیل دهنده آن ها تولید می شوند. این نوع مصالح انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم.

بلوک سبک کاربردهای فراوانی دارد که از جمله می توان به جایگزینی آن با آجر در ساختمان سازی اشاره کرد. از این مصالح در کف سازی ساختمان ها به صورت فوم بتن نیز استفاده می شود.

از آن جایی که این محصول دارای بافت متخلخل و اسفنجی می باشد، می تواند به عنوان یک عایق مناسب در برابر صوت و حرارت نیز عمل کند. استفاده از این بلوک ها می تواند تلفات و خسارات ناشی از زلزله را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

بلوک سبک لیپر

بلوک سبک لیپر تولید شده با دانه صنعتی پرلیت و پوکه اسکوریا و پومیس، نوع دیگری از بلوک های سبک هستند که در دیوار های غیر سازه ای از قبیل دیوار های محیطی، تیغه های جداکننده واحدها، تیغه های داخلی و… استفاده می شوند.

دانه صنعتی استفاده شده در لیپر، پرلیت می باشد که هشتمین ماده عایق در دنیا است. این مصالح در دو نوعِ لیپر و سوپر لیپر تولید می گردند که نوع لیپر دو جداره در عرض های 7، 10، 15، 20 سانتی متر و نوع سوپر لیپر سه جداره در عرض های 10 و 14 سانتی متر می باشند.

کلیه محصولات لیپر با تکنولوژی روز دنیا و با دستگاه های تمام اتوماتیک و عمل آوری در کوره های بخار (کیورینگ) بر روی پالت فلزی تولید می شوند.

همچنین در تولید این مصالح از الیاف پلی پروپیلن استفاده می گردد، که باعث افزایش 18% درصدی مقاومت فشاری، 34% درصدی مقاومت کششی برزیلی و 15% درصدی مقاومت خمشی می شود و طراحی ماهیچه و خطوط کرو (انحنا دار) در قالب لیپر، باعث افزایش مقاومت جانبی لیپر در مقابل ضربه می شود.

تمامی محصولات لیپر مقاومت بالایی در برابر آتش از خود نشان می دهند و عایق صوتی و عایق حرارتی بی رقیبی هستند. همچنین کلیه محصولات شرکت لیپر دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و استاندارد ملی 7782 ایران می باشند.

بلوک سبک

لازم به ذکر است مطابق با بند 6-1 صفحه 4 استاندارد ملی 7782 ایران، به داشتن کام و زبانه در بلوک ها توصیه می شود. همچنین مطابق گزارشات دوره ای، ارائه در گواهینامه فنی از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در صفحه 4 از 7 در بخش 2-2، بلوک برای ایجاد اتصالات دیگر می تواند دارای کام و زبانه باشد. لذا کلیه محصولات این شرکت، دارای کام و زبانه می باشند.

از مزایای دیگر داشتن نر و مادگی در بلوک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش سرعت اجرای دیوار
  2. سهولت در شاقول چیدن دیوار
  3. یکپارچگی بیشتر و مقاومت بیشتر در برابر زلزله
  4. جلوگیری از ایجاد پل حرارتی عمودی که در بلوک های بدون نر و مادگی، توسط ملات معمولی بین دو بلوک بوجود می آید

یکی از نکات قابل توجه این است که این شرکت به جای آزمایش بر روی پوکه، مواد اولیه، نمونه بتن و یا نمونه بلوک (که در واقعیت کاربردی ندارد)، آزمایش عایق حرارت را بر روی دیوار لیپر با عرض 15 سانتی متر دوجداره در یک قاب کامل همراه با اندود و آستر در دو طرف دیوار در سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام و نتیجه آن ایجاد ۱۸ درجه اختلاف دما در دوطرف دیوار می باشد.

بخوانید!  سیمان پرتلند کامپوزیتی چیست؟

از دیگر امتیازات بلوک 15 دو جداره (LP15) لیپر می توان به عایق بودن در برابر صوت (50 دسی بل)، عایق حرارت (ایجاد اختلاف دمای 18 درجه بین دو سمت دیوار) و مقاومت در برابر آتش (به مدت 180 دقیقه تا دمای 1200 درجه) اشاره کرد.

بلوک سبک هبلکس

هبلکس نوعی از بتن متخلخل می باشد که در صنعت ساختمان استفاده می شود. هبلکس از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز شناخته می شود.

طراحی این مصالح به گونه ای است که سیم کشی از داخل آن ها به راحتی انجام شود و اجرای امور ساختمانی با استفاده از آن ها بسیار تسهیل می شود. برای ساخت هبلکس از مخلوط سیلیس، سیمان، پودر آلومینیوم و آهک استفاده می شود.

این بلوک ها در داخل اتوکلاوها در حرارت 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر تولید می شوند. از هبلکس می توان در ساخت دیوارهای بیرونی و دیوارهای خارجی استفاده کرد. بلوک هبلکس یا Autoclaved Aerated Concrete با علامت اختصاری AAC نیز شناخته می شود.

بلوک هبلکس

مزایای هبلکس

یکی از بارزترین ویژگی های هبلکس وزن سبک آن ها می باشد. وزن آن ها 550 تا 600 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد و استفاده از این بلوک ها مصرف فولاد را کاهش می دهد.

هبلکس قابلیت برش دارد و همانگونه که قبلا نیز اشاره شد، عایق خوبی برای حرارت و صدا هستند. این ویژگی باعث کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش در ساختمان می شود.

استفاده از هبلکس در صنعت ساختمان سرعت بیشتری نسبت به مصالح سنتی دارد. استفاده از آن ها هیچگونه نخاله ای تولید نمی کند، چرا که از ضایعات آن ها به عنوان پوکه استفاده می شود.

معایب هبلکس

همانطور که گفتیم، هبلکس ها ساختار حفره ای دارند و از تخلخل بالایی برخوردار می باشند؛ از این رو نمی توان از آن به عنوان دیوار باربر استفاده کرد.

بلوک سبک ساختمانی

انواع بلوک سبک ساختمانی شامل بلوک صنعتی، گاز سه جداره و سیمانی می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

بلوک سبک صنعتی یا لیکا

لیکا از جمله بلوک های سبک ساختمانی می باشد که از ترکیب سبک دانه ها، سیمان و آب تشکیل می شود. عدم استفاده از ریزدانه های طبیعی بتن باعث ایجاد وزن سبک لیکا می شود.

وزن لیکا عموما کم تر از 1100 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. استفاده از لیکا در جهت ساخت دیوارهای خارجی، نما، جداکننده و سقف های سبک بتنی صورت می پذیرد. لیکا خاصیت ضد حریق دارد و به عنوان عایق بکار می رود.

لیکا

بلوک سبک گازی

بلوک سبک گازی نمونه ای از بتن سبک متخلخل است که از سیمان، آهک و مواد پایه سیلیس در ساخت آن ها استفاده می شود. وزن سبک این گونه بتن ها باعث می شود که استفاده از آن ها باعث کاهش وزن ساختمان شود.

علاوه بر این، از آن جایی که این گونه بلوک ها عایق خوبی برشمرده می شوند، می توان در جهت کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی نیز از آن ها استفاده کرد. این گونه بلوک ها به نوعی در برابر آتش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

در جهت حفظ استحکام بلوک سبک گازی از چسب و برخی مواد تقویت کننده در ساخت آن ها استفاده می شود. این کار باعث حفظ استحکام پایه آن می شود. از ویژگی های منحصربفرد این گونه بلوک ها می توان به قابلیت بازیافت آن ها اشاره کرد.

استفاده از این گونه مصالح معایبی نیز به همراه دارد. تخلخل بالای آن ها باعث می شود انجام کارهای زیبایی مانند رنگ آمیزی آن ها دشوار شود.

از این گونه بلوک ها در مناطق مرطوب استفاده نکنید و در صورت انجام این کار حتما از یک لایه عایق بر روی آن استفاده نمایید. بلوک های سبک گازی به دو دسته اتوکلاو و غیر اتوکلاو تقسیم بندی می شود.

بخوانید!  بلوک بتنی، انواع و کاربرد آن

در تولید این بلوک ها از حرارت خود مصالح برای ساخت آن ها تولید می شود. به همین جهت کیفیت آن حفظ و هزینه تولید آن پایین می باشد.

بلوک سبک سه جداره

از بلوک های سبک سه جداره در ساخت دیوارهای بیرونی و بعضا داخلی استفاده می شود. در تولید این گونه بلوک ها از سبک دانه های پوکه معدنی استفاده می شود.

علاوه بر آن از سبک دانه های سیمان تیپ دو و ماسه بادی نیز در ساخت بلوک های سبک سه جداره بکار گرفته می شود. تولید این محصول با استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک و روی باند بتنی صورت می گیرد.

بلوک سیمانی سبک

انواع بلوک های سیمانی در دو دسته سبک و معمولی قرار می گیرند. بلوک های سیمانی سبک پوکه ای به نسبت بلوک های سیمانی پوکه ای سبک تر هستند و عایق مناسب تری می باشند.

بلوک های سبک سیمانی از ترکیب سیمان، ماسه، آب و سبک دانه ها تولید می شوند. چگالی آنها در حالت بیشینه 1700 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. بلوک های سبک سیمانی به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

این دسته بندی بر اساس چگالی هر یک از آن ها می باشد. چگالی بلوک های سیمانی رده یک بعد از خشک شدن در حدود 500 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب، رده دو در حدود 700 الی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب، رده سه در حدود 1000 تا 1700 کیلوگرم بر متر مکعب و رده چهار بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

با توجه به تعریف بلوک های سبک سیمانی، بلوک هایی که چگالی آن ها بین 1700 تا 2000 کیلوگرم می باشد در دسته بلوک های نیمه سبک قرار می گیرند. با توجه به این موضوع بلوک های سبک سیمانی رده چهار نمونه ای از بلوک های نیمه سبک شناخته می شوند.

از ویژگی های این گونه بلوک ها می توان به مقاومت فشاری کم آن ها نسبت به بلوک های باربر اشاره کرد. بلوک لیکا و بلوک اتوکلاو شده نمونه ای از انواع بلوک های نیمه سبک می باشند.

ابعاد بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی در ابعاد مختلف تولید می شوند. طبق استاندارد شماره 70 ایران، بلوک های سیمانی در ابعاد 20*30*40، 20*20*40 و 20*10*40 عرضه می شوند.

بلوک سبک استاندارد

بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 7782 بلوک های سبک استاندارد به بلوک هایی اطلاق می شود که چگالی آن ها حداکثر 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد

قیمت بلوک سبک

قیمت بلوک سبک با توجه به انواع مختلف آن ها متفاوت می باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این گونه بلوک ها متریال مورد استفاده در ساخت آن ها می باشد. به واقع هرچه متریال از کیفیت بالایی برخوردار باشد، قیمت بلوک نیز بالاتر می رود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، در واقع معرفی نوعی بلوک به نام بلوک سبک می باشد که از ویژگی های منحصربفردی برخوردار است و انواع مختلفی نیز دارد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب به خوبی با انواع بلوک سبک و کاربردهای آن ها آشنا شده باشید. در صورت تمایل، نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.

سواات متداول

بلوک سبک چیست؟

بلوک سبک نوعی بلوک متخلخل می باشد که از تزریق هوا به بتن تشکیل شده از سیمان و ماسه های ریزدانه تولید می شود.

انواع بلوک سبک کدام اند؟

بلوک سبک لیپر، هبلکس، AAC، بلوک سه جداره، بلوک گازی، بلوک صنعتی یا لیکا و بلوک سیمانی

بر اساس استاندارد ملی ایران به چه بلوکی، بلوک سبک گفته می شود؟

بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 7782 بلوک های سبک استاندارد به بلوک هایی گفته می شود که چگالی آن ها حداکثر 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد