آموزش رویت

ساختمانچی

سبک باروک منعکس کننده طراحی های دراماتیک است و سبکی منحصر به فرد و زیبا محسوب می شود. این سبک دکوراسیون داخلی نوعی سبک کلاسیک و از جمله سبک های هنر معماری است که در قرن 17 و 18 رواج یافت. دو دلیل عمده در شکل گیری این سبک طراحی داخلی نقش داشتند.

اولاً به دلیل افزایش تجارت در اروپا، متریال های جدید وارد بازار شدند و به عنوان کالاهای خارجی با افزایش تقاضا مواجه و در طراحی دکوراسیون لوکس ترین خانه ها مورد استفاده قرار گرفتند.

دوماً، زمانی که دیدگاه مذهبی در روم تحت اصلاحات جدید قرار گرفت، کلیسای کاتولیک تصمیم به توسعه وجهه عام خود گرفت و دستور ساخت کلیساهای جدید برای شهروندان صادر نمود. متد طراحی باروک غنی تر از دوره رنسانس بود و حسی از هیجان و زیبایی را برمی انگیخت.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با سبک باروک و چگونگی طراحی خانه با استفاده از این سبک به خوبی آشنا شوید.

طراحی به سبک باروک

سبک باروک که امروزه در طراحی داخلی منازل به کار می رود بازمانده طراحی های اصیل است که تا حد زیادی با سبک های مدرن و معاصر تلفیق پیدا کرده و فضایی گرم و صمیمی در دکوراسیون خانه ایجاد می کند. برای دستیابی به یک سبک باروک کاملاً ایده آل نیاز به یک پالت رنگی پرمایه است.

انتخاب رنگ مناسب سبک باروک

رنگ هایی مانند آبی لاجوردی، سبز زمردی و رنگ قرمز زیبایی بی نظیری به دکوراسیون به سبک باروک می بخشند. رنگ طلایی از مشخصه های بارز این سبک است و رنگ های خنثی مانند خاکستری، سفید و سیاه را نیز می توان به عنوان رنگ های برجسته در طراحی باروک امروزی نیز استفاده نمود.

رنگ مناسب سبک باروک

طراحی دیوار

هنر طراحی باروک باید تمام اجزای فضا را در برگیرد، بنابراین نباید دیوارها را از قلم انداخت. دیوارکوب های چوبی و کاغذ دیواری روش های مناسبی برای ایجاد زیبایی و حس ثروت در فضای طراحی به سبک باروک هستند.

از خطوط صیقلی اشیاء هندسی تا تکرار طرح و نقش کاغذهای دیواری، باروک خود یک شاهکار هنری محسوب می شود. رنگ های گرم و ژرف در دکوراسیون به سبک باروک بسیار مطرح هستند. زیرا تنها این رنگ ها زیبایی و شکوه هنر باروک را متجلی می سازند.

طراحی دیوار

طراحی سقف

در سبک باروک، سقف ادامه دیوار محسوب می شود و معمولا به همان شکل طراحی می گردد. در سقف نیز مانند دیوارها از گچ کاری های زیبا، رنگ یا کاغذ دیواری استفاده می شود.

بخوانید!  نقاشی ساختمان و نکات کلیدی آن

طراحی سقف به سبک باروک سبب می شود تا دکور خانه بیش از پیش به سبک سلطنتی و تجملی نزدیک گردد. استفاده از رنگ آمیزی و نقاشی در سقف ایده ای بسیار جذاب و زیبا محسوب می شود.

با استفاده از آن ها می توانید ویژگی های این دوره را به راحتی منتقل کنید. در حالت مدرن، این نقاشی ها به صورت چاپ بر روی سقف اعمال می شوند.

طراحی سقف باروک

طراحی کفپوش

به طور کلی رنگ مورد استفاده در زمین خانه باید با سایر بخش های دیگر در ارتباط باشد. در سبک باروک بیشتر از سرامیک یا چوب به عنوان کفپوش ساختمان استفاده می شود.

پارکت های چوبی نیز از نمونه های پرطرفدار و زیبا در این سبک می باشد. بهتر است در قسمت هایی از خانه از فرش به منظور افزودن بافت و ایجاد مکمل مناسب با کفپوش استفاده نمایید.

این سبک در خانه های مدرن و خانه های سلطنتی و کاخ ها به وفور به چشم می خورد. در سبک باروک می توانید از تابلو فرش های زیبا نیز به منظور طراحی دیوار استفاده نمایید.

طراحی کفپوش باروک

استفاده از اکسسوری های دکوراتیو

برای تکمیل طراحی به سبک باروک، استفاده از اکسسوری ها و کمد برای ایجاد فضایی دراماتیک الزامی است. پرده ها باید با تزئینات، قیطان و آویز دوخته شده باشند و مبل ها با اکسسوری های بسیار شیک مزین شده باشند.

درخشش لوستر سقف، نقاشی ها و گچبری ها سقف را زیباتر نشان می دهند و زرق و برق اثاثیه طلایی و نقره ای را دوچندان می کنند.

علاوه بر آن نصب تابلو و آینه با فریم های طلایی و نقره ای نمایی بی نظیر در دکوراسیون خانه ایجاد می نماید. در کل تمام این تزئینات باعث منحصربفردی سبک باروک می شود و آن را از سایر سبک های دکوراسیون داخلی متمایز می کند.

اکسسوری های سبک باروک

مبلمان مناسب سبک باروک

سبک باروک در ظاهر حیرت آور است و در نگاه اول برای هر بیننده ای شگفت آور بوده و نماد ثروت، جلال و شکوه می باشد. مبلمانی که در این نوع دکوراسیون داخلی استفاده می شود، اصولاً با دسته های چوبی طلایی رنگ و منحنی شکل تولید می شوند و کاملاً لوکس و خاص هستند.

بخوانید!  انواع سینک ظرفشویی اخوان[گرانیتی،شیشه ای و استیل]

جنس پارچه مبل ها نیز از چرم و یا مخمل و جنس پرده ها از جنس ابریشم، حریر و پارچه طرح دار است. طرح و نقش پرده ها گلدار و بسیار خوش نقش و نگار هستند و جزئیاتی مانند ریشه های پرده و یا قلاب دوزی های زیبا شکوه و جلال این پرده ها را دوچندان نشان می دهد.

مبلمان سبک باروک

نورپردازی در سبک باروک

پنجره های خانه ای که به سبک باروک طراحی می کنید باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا نور کافی به داخل خانه نفوذ کند. نور یکی از مهم ترین عوامل موثر در طراحی به سبک باروک محسوب می شود. پس باید علاوه بر استفاده از پنجره های بزرگ، از نورپردازی عمومی و کاربردی نیز در خانه استفاده نماتیید تا سبب گسترش دید بصری گردد.

استفاده از لوسترها و چراغ هایی که به شکل شمع طراحی می شوند و یا استفاده از لوسترهای کریستالی بزرگ می تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد. در کنار این موارد، استفاده از لامپ ها و چراغ های دیواری را فراموش نکنید.

نورپردازی باروک

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی سبک باروک و نکات مهمی که در طراحی خانه به این سبک به آن ها نیاز دارید، پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به ایده های نابی در این زمینه دست یابید.

در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این سبک با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.