آموزش رویت

ساختمانچی

محوطه سازی به زبان ساده به نحوه به کارگیری و قرار دادن المان های مورد نیاز در یک فضا گفته می شود. برخی افراد گمان می کنند تعیین فضای سبز و جدول بندی، محوطه سازی نام دارد اما در واقع این مورد جزء ناچیزی از عملیات و پروژه های پیچیده محوطه سازی می باشد.

در بحث محوطه سازی باید به ایمنی و استاندارد بودن آن نیز توجه داشت. مثلا برای ساخت استخر در محوطه ویلا باید شرایط و ضوابط لازم را در نظر گرفت. در محوطه سازی باغ ها نیز طراحی های تخصصی باید صورت گیرد.

محوطه سازی به منظور مسطح کردن و آماده نمودن محوطه ساختمان ها و ایجاد فضای سبز است که مواردی مانند طراحی پیاده رو، خیابان سازی، شبکه های جمع آوری آب و فاضلاب و… را نیز در بر می گیرید.

سازندگان و پیمانکاران پروژه های ساخت و ساز براساس محدوده زمانی مشخص و نقشه اجرایی اقدام به محوطه سازی می کنند و مراحل را گام به گام انجام می دهند.

اگر موارد ضروری در اجرای پلان محوطه سازی رعایت نشوند و این امر منجر به بروز مشکلات بعدی شود، پیمانکار پروژه موظف است با هزینه خود نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی بیشتر نکات مربوط به محوطه سازی می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم در محوطه سازی

تعیین نقاط نشانه و مبدا

نقاط نشانه و مبدا طرح توسط دستگاه نظارت و کارفرما به پیمانکار پروژه تحویل داده می شود و پیمانکار باید نهایت دقت را در حفظ این نقاط به کار گیرد.

اگر نیازی به تغییر احتمالی نقاط باشد، دستگاه نظارت مسئولیت این کار را به عهده دارد. پیمانکار نیز با توجه به پروژه باید نسبت به تعبیه نقاط مرجع فردی اقدام نماید.

نکات مهم در محوطه سازی

تخریب

ساختمان های فرسوده ای که در محل پروژه قرار گرفته اند و تخریب آن ها ضروری است، باید توسط مهندسین اندازه گیری و صورت جلسه شود. اما اگر این ساختمان ها جزء آثار باستانی محسوب شوند قبل از تخریب آن ها باید نسبت به کسب موافقت از میراث فرهنگی اقدام شود، صورت جلسه شده و با تایید دستگاه نظارت عملیات تخریب اجرا شود.

پاک کردن سطوح از گیاهان و درختان

در طراحی محوطه محل مورد نظر باید تمام سطوح از درختان و گیاهان پاک شود. قطع درختان و ریشه کن کردن آن ها نباید به سازه های مجاور آسیبی وارد کند؛ بنابراین عملیات پاکسازی محل مورد نظر باید با رعایت اصول و احتیاط انجام شود.

پر کردن چاه ها

اگر در محل اجرای پروژه پیمانکاران با چاه فاضلاب و یا قنات های خشک مواجه شوند باید نسبت به پر کردن آن اقدام نمایند.

اگر عمق این چاه ها و قنات ها 10 متر باشد باید از مصالحی نظیر سنگ، خاک و شفته برای پر کردن آن ها استفاده شود و در صورت بالاتر بودن ارتفاع آن ها پیمانکاران باید با تکیه بر دستور دستگاه نظارت عملیات را اجرا نمایند.

جلوگیری از نفوذ آب به محوطه

برای جلوگیری از نفوذ آب به محوطه پروژه، عملیاتی نظیر لوله کشی، سنگ چینی، آب روها و ساخت تاسیسات ویژه برای کنترل آب های زائد باید طبق دستور دستگاه نظارت و نقشه اجرایی صورت گیرد. محوطه کارگاه باید نسبت به نفوذ و جذب آب محافظت شود.

تامین آب کشاورزی و شهری

سیستم حفاظت کارگاه باید به صورتی باشد که در طول پروژه مشکلی در تامین آب برای زمین های کشاورزی اطراف و یا آب شهری پیش نیاید. اگر تغییر مسیر آب و تامین آن برای کارگاه ضروری است، پیمانکاران باید طبق دستور دستگاه نظارت اقدام به این امر نمایند.

مسطح کردن محوطه

منظور از مسطح کردن، رفع پستی و بلندی های سطح برای رسیدن به تراز مناسب است. برای تراز نمودن سطح به منظور شروع پروژه ابتدا باید خاک نباتی از سطح برداشته شود.

این خاک را می توان برای ایجاد فضای سبز و مصارف دیگر مورد استفاده قرار داد. گودال ها و شیارهایی که در مسیل ها وجود دارند باید با خاکی که از خاکبرداری بدست آمده پر شوند. بعد از تسطیح محوطه، پیمانکار نسبت به پی کنی و گودبرداری محل مورد نظر اقدام می نماید.

مسطح کردن محوطه

زهکشی محوطه

زهکشی محوطه باید طبق دستور دستگاه نظارت و نقشه اجرایی صورت گیرد. منظور از زهکشی کنترل سطح آب زیرزمینی تا تراز مشخص، خارج کردن آب های ناشی از بارندگی و مهار مسیر سیلاب ها می باشد.

زهکشی زیرزمینی

زهکشی زیرزمینی برای کنترل و ثابت نمودن سطح آب زیرزمینی در تراز مشخص صورت می گیرد. این تراز بر اساس پی سازه ها، پی زیرزمین ها و سطوح زیر ساختمان معین می شود و از ایجاد مشکلاتی نظیر نم کشیدن ساختمان و نفوذ آب به آن ها جلوگیری می کند.

کف سازی محوطه

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نکاتی که در طراحی محوطه باید به آن توجه داشت، کف سازی می باشد. انتخاب مصالح مناسب نه تنها از نظر زیبایی بلکه از لحاظ راحتی در هنگام راه رفتن بر روی آن، از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بخوانید!  انتخاب باربیکیو مناسب برای خرید[+معایب و مزایا]

هم چنین توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نیز در انتخاب مصالح مناسب در جهت کف سازی باید مد نظر قرار گیرد. از آن جایی که کف، مکانی است که رفت و آمد به میزان زیادی بر روی آن صورت می گیرد، استحکام آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

نورپردازی محوطه

نورپردازی از نکات مهمی است که نه تنها در دکوراسیون داخلی بلکه در محوطه سازی نیز باید به آن توجه ویژه داشت. استفاده از روش های صحیح نورپردازی می تواند در ایجاد فضایی مناسب به شما کمک کند.

این امر باید به گونه ای باشد که نیاز افراد را با توجه به فضای مورد نظر و کاربری آن، فراهم کند. استفاده از انواع مناسب چراغ محوطه می تواند در زیبایی هرچه بیش تر فضای مورد نظر به شما کمک کند.

ایده های محوطه سازی حیاط خانه، باغ و ویلا

طراحی تراس

اگر شما از جمله افرادی هستید که از وجود تراس در خانه خود بهره مند هستید، می توانید از آن در بهترین جهت استفاده نمایید. استفاده از مبلمان و صندلی های مناسب در کنار استفاده از گیاهان می تواند نمای زیبایی در تراس خانه به وجود آورد.

این امکان وجود دارد که در طراحی تراس نیز از انواع سبک های طراحی استفاده نمایید. برای مثال در صورت تمایل به استفاده از سبک مدرن، انتخاب صندلی هایی که از ظاهر ساده ای برخوردار می باشد، نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ایده های محوطه سازی حیاط خانه، باغ و ویلا

استفاده از رنگ سفید در طراحی فضای باز

اگر به دنبال استفاده از سبک مینیمالیسم در طراحی فضای بیرونی هستید، استفاده از رنگ سفید گزینه ای مناسب برای استفاده می باشد. آن چه که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید، استفاده از وسایل و المان های اساسی می باشد.

در کنار استفاده از رنگ سفید و برای جلوگیری از ایجاد یکنواختی در طراحی فضای مورد نظر استفاده از گیاهان و المان های سبز رنگ را فراموش نکنید. استفاده از این روش باعث ایجاد نمای زیبایی در فضای بیرونی می شود.

ساخت استخر در باغ و حیاط خلوت

وجود یک استخر در حیاط خلوت و باغ می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی فضای مورد نظر داشته باشد. اگر در فضای باغ و یا حیاط خلوت خانه استخر وجود دارد، می توانید با استفاده از مبلمان و صندلی مناسب در این قسمت فضایی بسیار زیبا برای هم نشینی خانواده و دوستان فراهم کنید.

وجود استخر باعث می شود فضای مورد نظر ظاهری لوکس داشته باشد. در این میان باید توجه داشته باشید که استخر را همیشه تمیز نگهداری کنید. توجه به زیبایی استخر نیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار دهید.

ساخت استخر در باغ و حیاط خلوت

استفاده از الگوها

استفاده از الگوها در پروژه های محوطه سازی نظیر طراحی باغ و حیاط خلوت می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشد. به این منظور می توان از الگوی راه راه و رنگ های خنثی در طراحی چنین فضایی استفاده کرد.

بکارگیری این روش در ایجاد فضایی منسجم نیز به شما کمک خواهد کرد. استفاده از الگوها می تواند در قالب انتخاب صندلی و یا حتی کوسن هایی که از آن ها برای تزئین صندلی یا نیمکت مورد استفاده قرار می دهید، صورت پذیرد.

استفاده از الگوها

استفاده از رنگ قرمز

بکارگیری رنگ های غالب در طراحی فضای بیرونی می تواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد. برای مثال نمونه ای از این رنگ ها که می توانید در طراحی باغ و حیاط خلوت مورد استفاده قرار دهید، رنگ قرمز می باشد. در کنار استفاده از رنگ قرمز استفاده از رنگ های خنثی برای ایجاد تعادل در فضای مورد نظر را فراموش نکنید.

استفاده از رنگ قرمز

استفاده از شومینه بیرونی

شومینه بیرونی یکی از لوکس ترین المان هایی است که می توانید در طراحی فضای بیرونی مورد استفاده قرار دهید. استفاده از این المان در شب های سرد زمستانی می تواند فضایی گرم و منحصر بفرد ایجاد نماید.

در صورت استفاده از شومینه های بیرونی در طراحی فضای باز بهتر است برای انتخاب سایر وسایل نمونه های ساده را انتخاب نمایید.

استفاده از شومینه بیرونی

طراحی فضای غذاخوری در محوطه بیرونی

ایجاد فضایی در جهت صرف غذا در فضای باز بهترین ایده ای است که می توانید از آن استفاده نمایید. برای مثال استفاده از میز و نیمکت چوبی می تواند نمای زیبایی ایجاد کند. آن چه که در طراحی این قسمت باید به یاد داشته باشید، ایجاد نورپردازی مناسب در این قسمت می باشد.

طراحی فضای غذاخوری در محوطه بیرونی

استفاده از طراحی ساده

بخاطر بسپارید که زیبایی در سادگی می باشد. از این رو استفاده از یک طراحی ساده می تواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد. بکارگیری مبلمان و صندلی ساده در عین حال زیبا و در کنار آن استفاده از گیاهان زینتی می تواند نمای ساده در عین حال زیبایی به همراه داشته باشد.

استفاده از طراحی ساده

استفاده از نورپردازی مناسب

استفاده از وسایل روشنایی مناسب در جهت اجرای نورپردازی یکی از نکات مهم واساسی در این زمینه می باشد. بکارگیری ریسه های نوری نه تنها در جهت اجرای نورپردازی بلکه از لحاظ زیبایی نیز کاربرد دارد.

استفاده از نورپردازی مناسب

استفاده از سبک روستیک

آن چه که در طراحی سبک روستیک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، استفاده از المان های چوبی می باشد. به این منظور این امکان وجود دارد از یک میز یا صندلی چوبی استفاده نمایید.

بخوانید!  انواع آبنمای سنگی باغی و حیاط[+آموزش ساخت آبنمای سنگی]

برای تلفیق سبک روستیک و مدرن می توانید از یک میز چوبی و صندلی هایی با سبک مدرن در کنار هم استفاده نمایید.

استفاده از سبک روستیک

استفاده از آلاچیق

از پرکاربردترین و محبوب ترین المان هایی که در محوطه سازی بکار می رود، آلاچیق می باشد. آلاچیق ها طراحی های گوناگونی دارند و با محوطه های مختلفی مانند باغ، باغ رستوران، حیاط و پارک ها به خوبی هماهنگ می شوند.

آلاچیق علاوه بر زیبایی که به فضای شما می بخشد، سبب راحتی بیشتر افرادی که از آن استفاده می کنند نیز می شود.

استفاده از آلاچیق

استفاده از آبنما

آبنما نیز از جمله آیتم های پرطرفدار در محوطه سازی محسوب می شود. از این المان هم در باغ ها و حیاط خانه ها و هم در محوطه سازی پارک ها و خیابان ها نیز استفاده می شود.

ریزش آب جلوه خاصی به محوطه شما می بخشد و این نما اگر با نورپردازی نیز همراه شود، بسیار چشم نواز و خاص تر می شود.

امروزه آبنماهای موزیکال نیز تولید می شوند که همراه با ریزش آب، موزیک نیز پخش می شود و حس و حالی منحصربفرد را به محیط القا می کند.

استفاده از آبنما

استفاده از باربیکیو

اگر اهل کباب درست کردن هستید و از این کار لذت می برید، پیشنهاد می کنیم در گوشه ای از حیاط خود، یک باربیکیو بسازید. باربیکیو به دورهمی های شما صفا و صمیمیت مضاعفی می بخشد و محوطه شما را تکمیل می کند.

در نزدیکی محل باربیکیوی خود یک میز و تعدادی صندلی قرار دهید تا بتوانید به راحتی دورهمی های خود را در کنار باربیکیو به راه بیاندازید.

استفاده از باربیکیو

انواع سبک در محوطه سازی

محوطه سازی به سبک انگلیسی

در سبک انگلیسی تمرکز زیادی بر روی ایجاد هارمونی بین معماری خانه ها و ساختمان ها و المان های موجود در محوطه سازی می باشد.

در محوطه سازی به سبک انگلیسی از انواع بوته ها و گیاهان مختلف استفاده می شود، به همین دلیل مراقبت و نگهداری زیادی در این سبک طراحی محوطه نیاز می باشد.

محوطه سازی به سبک انگلیسی

محوطه سازی به سبک فرانسوی

طراحی محوطه های سبک فرانسوی از باغ های رنسانس ایتالیا الهام می گیرد و در آن ها هندسه و تقارن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در این سبک محوطه سازی، تمام فضا همانند یک تابلوی نقاشی به نظر می رسد و یک شکل کامل را به نمایش می گذارد. ایجاد هارمونی در این سبک بسیار مهم است و هر کدام از درختان و گیاهان در جای مشخص و معینی قرار می گیرند.

محوطه سازی به سبک فرانسوی

محوطه سازی به سبک رسمی

در سبک رسمی محوطه سازی از تعداد زیادی خطوط مستقیم و اشکال هندسی منظم و مرتب استفاده می شود. سبک رسمی از تعادل متقارن برخوردار می باشد و تمامی گیاهان و المان ها در این سبک از یک آرایش منظم و هدفمند پیروی می کنند.

محوطه سازی به سبک رسمی

محوطه سازی به سبک شرقی

سبک شرقی در واقع نشآت گرفته از فرهنگ اصیل ژاپن می باشد. به همین دلیل نظم و هارمونی در این سبک محوطه سازی حرف اول را می زند.

سبک محوطه سازی شرقی یا ژاپنی را می توان تا حدودی ما بین سبک های انگلیسی و فرانسوی در نظر گرفت. در محوطه سازی به این سبک از فواره، حوضچه، پل، انواع مجسمه و گیاهانی مانند بامبو به وفور استفاده می شود.

محوطه سازی به سبک شرقی

محوطه سازی به سبک مدرن

امروزه بیشتر محوطه سازی ها به سبک مدرن صورت می گیرد. در سبک مدرن سعی می شود تا حدودی از ساده گرایی و سبک مینیمالیسم، خطوط مستقیم و الگوهایی از اشکال مختلف هندسی استفاده گردد.

در محوطه سازی های مدرن بیشتر از کفپوش و سطوح سخت به جای گیاهان و بوته استفاده می شود. بتن و چوب های تیره رنگ از جمله مصالح رایج در این سبک می باشند. همچنین استفاده از رنگ های خنثی مانند خاکستری، مشکی و سفید در محوطه سازی مدرن بسیار کاربرد دارد.

محوطه سازی به سبک مدرن

نکات پایانی

در طراحی محوطه های باز این امکان وجود دارد که از ایده هایی که تمایل به استفاده در طراحی داخلی دارید اما امکان آن برای شما وجود ندارد، استفاده نمایید.

استفاده از ایده های خلاقانه نیز می تواند در این زمینه کمک شایانی به شما داشته باشد. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.