آموزش رویت

ساختمانچی

سبک ژاپنی یکی از سبک های طراحی داخلی است که ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ مردم شرق آسیا دارد. این سبک بر پایه ایجاد هارمونی و تعادل با طبیعت است و تاکید بسیاری بر ارتباط با طبیعت دارد.

دکوراسیون به سبک ژاپنی حسی سرشار از آرامش منتقل و فضایی خلوت و فارغ از شلوغی در دکوراسیون ایجاد می کند. این سبک به دلیل ایجاد فضایی خلوت مرهمی برای دغدغه های زندگی امروزی است.

سبک ژاپنی بر پایه نظم و ترتیب، تعادل، عشق به طبیعت و رسوم باستانی است و فاکتورهای مهمی در طراحی به این سبک مورد توجه قرار می گیرند. این فاکتورها را در ادامه شرح می دهیم. با ساختمانچی همراه باشید.

عوامل مهم در چیدمان دکوراسیون به سبک ژاپنی

گیاهان سنتی

فرهنگ ژاپنی بر پایه عشق و احترام به طبیعت بنا می شود. بهترین روش برای ارتباط با طبیعت، استفاده از عناصر آن در محیط خانه است. افزودن گیاهان سنتی ژاپنی مانند بامبو و بونسای نمادی از فرهنگ ژاپنی به شمار می آیند.

گیاهانی مانند نخل یا ارکیده نیز ایده خوبی برای ایجاد طبیعت در منزل است. در دکوراسیون به سبک ژاپنی باید به این نکته توجه کرد که استفاده از ترکیب گل های رنگارنگ در سبک ژاپنی مرسوم نیست.

سعی کنید گیاهان طبیعی ساده و سبز را انتخاب نمائید. علاوه بر استفاده از گل و گیاه طبیعی در خانه، یکی دیگر از راه های ارتباط با طبیعت، حضور پنجره های بزرگ و وسیع برای مشاهده طبیعت بیرون منزل است.

سبک زیبای ژاپنی

شوجی

دیوارهای ژاپنی که شوجی نام دارند، یکی از المان های ضروری در طراحی به سبک ژاپنی به شمار می آیند. با توجه به قیمت بالای خانه ها، اصولاً خانه های ژاپنی کوچک هستند و اکثر مردم در آپارتمان ها زندگی می کنند؛ بنابراین استفاده از هر اینچ از فضا ضروری می باشد، بدین منظور درب ها و دیوارهای کشویی بهترین روش برای بهینه سازی فضای خانه می باشد.

درب های ژاپنی از نوعی کاغذ نیمه شفاف مرغوب که درون قاب چوبی قرارگرفته است تشکیل می شود. نمونه های مدرن این دیوارها از پانل های شیشه ای که درون توری های چوبی قرار گرفته‌اند تولید می شوند.

برخلاف درب ها، این دیوارها نور طبیعی و فضای طبیعت را محدود نمی کنند. نصب یک دیوار بزرگ با درب های کشویی که از پانل های شیشه ای تولید شده‌اند روشی مناسب برای ایجاد سبک ژاپنی در منزل است.

دکوراسیون ژاپنی

چوب طبیعی

یکی از بهترین روش های ایجاد هارمونی با طبیعت افزودن عناصر چوبی طبیعی در خانه است. فرهنگ ژاپنی به دلیل استفاده از عناصر چوبی در خانه ها معروف است. دیوارها، درب ها، صفحات چوبی و قاب ها همه از چوب طبیعی تولید می شوند.

رایج ترین چوب ها از چوب درختانی مانند افرا، کاج قرمز و سرو بدست می آیند. بامبو نیز رایج ترین چوب برای اهداف دکوراتیو محسوب می شود. علاوه بر جنس چوب، بافت نیز در هر قسمت از خانه های ژاپنی دیده می شود.

سعی کنید المان های چوبی را وارد خانه کنید و از کفپوش بامبو و دیوارهای چوبی استفاده نمائید. وجود خطوط منظم چوبی در فضای خانه آرامش بی نظیری در فضا ایجاد می کند.

مدل دکور ژاپنی

ورودی خانه

ورودی خانه مکانی برای خوش آمدگویی به مهمانان است. در این مکان افراد کفش های خود را درآورده و دمپایی های چوبی می پوشند. ورودی یا راهروهایی که به سبک ژاپنی تولید می شوند دارای قفسه هستند که برای قرار دادن کفش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش سنگی

کفپوش سنگی نیز رایج ترین کفپوش برای ورودی خانه های ژاپنی خصوصاً راهرو است. سعی کنید در طراحی راهروها نهایت سادگی و نظم در خطوط را رعایت کنید.

بخوانید!  مناسب ترین رنگ اتاق خواب کودک دختر و پسر

اکثر خانه های ژاپنی اتاق های مبله را از مکان هایی مانند اتاق نشیمن و اتاق تماشای تلویزیون جدا نمی کنند، اما در طراحی به سبک ژاپنی می توان از سادگی این سبک در خانه های خود استفاده نمود.

مبلمان به سبک ژاپنی

مبلمان سبک ژاپنی بسیار ساده، کم ارتفاع و نزدیک به سطح زمین می باشند و گاهی برای دورهمی ها و صرف چایی از کوسن هایی که روی زمین و زیر پا قرار داده می شوند نیز استفاده می شود.

طراحی به سبک ژاپنی

فضای باز و طرح های مینیمال

فضای باز و طرح های مینیمالیسم در طراحی به سبک ژاپنی ضروری هستند. علاوه بر آن نور طبیعی از دیگر فاکتورهای مهم در این سبک می باشد. فضای خانه های ژاپنی با نور طبیعی پر می شوند و استفاده از پنجره های عریض و سقف های باز روشی مناسب برای ورود نور به خانه است.

در دکوراسیون ژاپنی به هیچ عنوان از پرده برای پوشش پنجره استفاده نمی شود. در طراحی خانه های ژاپنی از رنگ های موجود در طبیعت الهام گرفته می شود و رنگ های برجسته در این سبک، رنگ قهواه ای عناصر چوبی و رنگ سبز گیاهان می باشد.

پالت رنگی مورد استفاده در سبک ژاپنی

پالت رنگی در دکوراسیون به سبک ژاپنی بسیار ساده است و از ترکیب رنگ های موجود در طبیعت الهام می گیرد. از این رنگ ها در قفسه های چوبی، پنل های دیواری، کفپوش و مبلمان استفاده می شود. رنگ کفپوش نیز می تواند از جنس کاشی های سنگی یا چوبی به رنگ خاکستری و قهوه ای باشد.

سبک دکوراسیون ژاپنی

ایده های طراحی خانه به سبک ژاپنی

استفاده از رنگ خنثی برای دیوارها

پایه و اساس طراحی به سبک ژاپنی استفاده از رنگ های خنثی و طبیعی است. استفاده از طیف رنگی کرم، قهوه ای، بژ و سیاه رنگ در رنگ آمیزی دیوارهای اتاق در این نوع سبک طراحی رایج است.

سادگی و بی آلایشی نماد سبک ژاپنی است و استفاده از کاغذ دیواری با رنگ های تند و زننده و یا تصاویر خیلی شاد و مهیج در سبک ژاپنی جایگاهی ندارد.

استفاده از یک برچسب کوچک با طرح شکوفه های گیلاس برای شکستن یکنواختی و سادگی دیوارها کافی می باشد. برای تقسیم بندی فضای اتاق می توان از پارتیشن های چوبی با طرح های منبت کاری که قابل جا به جایی هستند استفاده نمود.

استفاده از رنگ خنثی برای دیوارها

استفاده از وان در حمام

وان های عمیق و کوچکی که معمولاً یک فضای نشیمن در کنار آن ها تعبیه شده در دکوراسیون حمام های ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر افراد ساکن در کشورهای غربی که به سلامتی و آسایش خود اهمیت می دهند در حمام خانه های خود این مدل وان را نصب می کنند.

در طراحی حمام به سبک ژاپنی انتخاب عناصری که با آب مرتبط هستند اهمیت بسیاری دارد. صدای آبی که در حمام به گوش می رسد همانند صدای دلنشین آب نمایی که در ورودی منزل قرار می گیرد مدیتیشن را تقویت و استرس را رفع می کند.

استفاده از وان در حمام

استفاده از مبلمان و تخت خواب مخصوص

در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی باید سایر مدل های مبلمان را فراموش کنید و از مدل خاص پیرو سبک ژاپنی استفاده کنید. فرهنگ ژاپنی علاقمند به استفاده از مبلمانی است که ارتفاع کمی با کف زمین دارند و در مرکز اتاق قرار داده می شوند.

تخت خواب مناسب طراحی به سبک ژاپنی نیز باید کم ارتفاع و نزدیک به کف زمین باشد. در این سبک طراحی، قفسه هایی از جنس بامبو در کنار تخت خواب ضروری است.

بخوانید!  طراحی و ایجاد نشیمن دنج در زیر پنجره

در چیدمان اتاق به سبک ژاپنی باید محدودیت ها مد نظر قرارداده شوند. زیرا استفاده از هر نوع وسایل اضافی و غیر ضروری سادگی و الگوی این سبک طراحی را بر هم میزند.

در انتخاب سرویس چوبی برای اتاق سعی کنید با کیفیت ترین نوع را انتخاب کنید. در بازار مبل ژاپنی تفاوت بین جنس گران و ارزان کاملا واضح است، بنابراین نباید از سرویس های چوبی دست دومی استفاده کنید که پس از مدتی مجبور باشید آن را دور بیندازید.

استفاده از مبلمان و تخت خواب مخصوص

استفاده از تضاد رنگی

به منظور ایجاد حسی ناب و واقعی تا حد امکان باید از تضاد رنگی قوی و واضح استفاده شود. مثلا دیوارهای روشن با مبلمان یا تخت خواب تیره تکمیل می شود. این نکته را مدنظر داشته باشید که اعمال تضاد رنگی تنها در دو مورد باید صورت گیرد و سایر چیزها باید به صورت طبیعی باقی بماند. همان طور که قبلا اشاره شد رنگ های بژ، کرم، قهوه ای و سیاه از جمله رنگ های موردعلاقه در سبک ژاپنی هستند.

استفاده از تضاد رنگی

استفاده از کفپوش تاتامی

یکی از قوانین اصلی طراحی به سبک ژاپنی استفاده از کفپوش تاتامی است. تاتامی یک متریال سنتی است که از پردازش پوشال های برنج تولید می شود. دلیل کاربرد تاتامی نرم و راحت بودن آن خصوصا برای پاهای برهنه است.

شما می توانید تکه های یکپارچه حصیر تاتامی را برای پوشش کف خریداری کنید یا حصیر را برای قسمت های متفاوت مثلا قسمت نشیمن برش دهید.

استفاده از کفپوش تاتامی

استفاده از درب های کشویی

هیچ خانه ژاپنی وجود ندارد که درب های کشویی نداشته باشد. این نوع درب ها از جمله ملزومات طراحی به سبک ژاپنی هستند. بهترین گزینه برای انتخاب درب، درب هایی با فریم چوبی و پانل های شیشه ای یا کاغذهای شفاف در قاب آن هاست.

استفاده از درب های کشویی

استفاده از نورپردازی مناسب

بهترین نکته ای که می توان در طراحی به این سبک به علاقمندان توصیه کرد تنظیم نور از درجه متوسط تا ملایم است. نورهای روشن مانع از ریلکسیشن می شوند و آرامش را بر هم می زنند، اما در مقابل نورهای ملایم حسی قدرتمند از دکوراسیون ژاپنی به شما منتقل می کنند.

در صورت امکان بهتر است منبع نور به صورت پنهان و پخش پرتوهای آن به شکل پراکنده باشد. این نوع نورپردازی به ایجاد جوی آرام در خانه کمک می کند، به خصوص اگر مبلمان ژاپنی در طراحی دکوراسیون چیدمان باشد.

در دکوراسیون ژاپنی نور طبیعی جایگاه ویژه دارد، اما برای روشن نمودن منزل در هنگام غروب خورشید از لامپ هایی که ظاهر ساده و بی آلایش دارند استفاده می شود.

برای اینکه دکوراسیون خانه شما رنگ و بوی خانه های اصیل ژاپنی به خود بگیرد می توانید از چراغ های آویز Nelson استفاده نمائید. چراغ های فانوسی که جنس آن ها از نوعی کاغذ مخصوص است نمایی بسیار زیبا در دکوراسیون خانه شما ایجاد می کنند.

استفاده از این چراغ ها را صرفاً به اتاق کودک محدود نکنید؛ آن ها را در هر جایی از منزل می توانید آویزان کنید. این چراغ ها علاوه بر تامین روشنایی منزل زیبایی منحصربفردی به خانه شما می بخشند.

استفاده از نورپردازی مناسب

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی سبک ژاپنی و فاکتورها و ایده های جذاب در این سبک می باشد. آیا تاکنون به فکر ایجاد چنین سبکی در خانه خود افتاید؟

در صورتی که بخواهید دکور خانه خود را به سبک ژاپنی درآورید، از چه ایده هایی بهره می برید؟ در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.