آموزش رویت

ساختمانچی

در ساخت یک خانه مدرن، علاوه بر طراحی داخلی، طراحی باغچه و فضای باز حیاط نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در بدو ورود به یک ساختمان اولین مکانی که پا در آن گذاشته می شود حیاط خانه است؛ بنابراین طراحی آن باید به نحوی صورت گیرد که حسی پذیرا و دعوت کننده داشته باشد و زیبایی نمای خانه را دوچندان نماید.

یکی از روش های طراحی خانه ایجاد باغچه و کاشت گل و گیاه در آن می باشد. امروزه طراحان و معماران ایده های مختلفی در مورد طراحی این بخش از خانه ارائه می دهند که هر کدام با توجه به متراژ فضا و سلیقه افراد اعمال می شوند.

خانه های مدرن امروزی حتی اگر متراژ کمی داشته باشند، حضور باغچه در حیاط یا تراس آن ها با ایده های جدید امکان پذیر است. بعضی از باغچه ها بر روی پشت بام تعبیه می شوند و برخی دیگر در حیاط منازل طراحی می شوند.

با توجه به خانه خود و این که چه مقدار فضا برای باغچه سازی در اختیار شما قرار می دهد می توانید اقدام به انتخاب یک طرح مناسب و ایده آل برای طراحی باغچه نمائید.

در ادامه به انواع ایده های طراحی باغ و باغچه در منزل می پردازیم. امیدواریم این طرح ها و ایده های جدید شما را در انتخاب یک طرح مناسب برای داشتن باغچه ای ایده آل راهنمایی کنند. با ساختمانچی همراه باشید.

طراحی باغچه خانه و ویلا

طراحی باغچه در حیاط و ساخت تراس در بخش فوقانی

زمانی که دو خانه مجاور یکدیگر باشند و فضایی در بین آن ها وجود داشته باشد که در مسیر رفت‌و‌آمد نیست می توان از این ایده استفاده کرد و فضایی زیبا و مدرن ایجاد کرد؛ به صورتی که خانه ها حول حیاطی که در وسط قرار گرفته بنا می شوند و هر یک حیاط مجزای خود را دارند.

اگر دیوار حائل بین دو باغچه برداشته شود یک حیاط مرکزی ایجاد خواهد شد. این ویژگی باعث می شود در صورت تمایل یک ساختار جدید در فضا ایجاد گردد. نقشه قرارگیری درب و پنجره این ساختمان ها علاوه بر ایجاد فضایی خیره‌کننده باعث ایجاد راه های مختلف برای دسترسی به ساختمان نیز می گردد.

طراحی باغچه در حیاط و ساخت تراس در بخش فوقانی

طراحی باغچه با کفپوش چوبی

طراحی باغچه براساس چهار عنصر اصلی آب، آتش، هوا و خاک، ایده ای جذاب است. در این طراحی می توان المان هایی مانند درخت سرو، دیوارپوش سنگی، شومینه با سوخت طبیعی و نشیمنگاه آبی رنگ را به کار برد.

طراحی باغچه سبزیجات با اتاقکی برای کار

باغچه ای پر از سبزیجات سبز که در کنار آن اتاقکی برای انجام کارهای مختلف طراحی می شود، می تواند نوع طرح جذاب دیگری برای باغچه شما باشد.

اگر عاشق پرورش سبزیجات خانگی می باشید باغچه حیاط خود را به این روش طراحی کنید و برای سهولت در رسیدگی به باغچه اتاقی کوچک برای انجام کارهای شخصی خود در گوشه حیاط بسازید و از حضور در کنار این باغچه دوست داشتنی لذت ببرید.

طراحی باغچه سبزیجات

باغچه با طراحی باز

استفاده از درب های کاملاً شیشه ای و یکپارچه باعث اتصال فضای درونی به فضای بیرونی می شود. در صورتی که رنگ کفپوش خانه با کفپوش بیرون همخوانی داشته باشد، نوعی هماهنگی و هارمونی در فضا به چشم می خورد.

برای نمونه همخوانی رنگ قرمز کوسن و فرش روی دیوار با برگ های قرمز درخت باغچه باعث حفظ تعادل در فضا می شود و در کل نمایی بی نظیر از این طراحی باز در جلوی چشم شما قرار خواهد داد.

باغچه با طراحی متقارن

ایده دیگری که می توان از آن در باغچه استفاده کرد، طراحی ساده و متقارن است که در عین حال زیبایی خاص خود را دارد. هم چنین می توان با قرار دادن یک میز نهارخوری در تراس، لحظاتی خوش برای صرف غذا در کنار خانواده به ارمغان آورد.

اگر می خواهید از فضای باغچه استفاده بهینه را داشته باشید، می توانید از میز و صندلی های تاشو استفاده کنید تا در صورت لزوم آن ها را تا کرده و جمع نمائید.

طراحی متقارن

باغچه با دیوار آجری

در صورت استفاده از یک دیوار حائل شیشه ای با فریم استیل می توان فضای باغچه را جدا نمود. هم چنین بهره‌بردن از دیوار آجری پشت باغچه، زیبایی بی نظیری برای آن ایجاد خواهد کرد. به نحوی که وقتی منظره ی باغچه را از اتاق نشیمن رویت می کنید از آن لذت می برید و آرامش می گیرید.

الگوی رنگ

یک الگوی رنگ برای طراحی باغچه در نظر بگیرید. یک طراح باغچه اظهار داشته که رنگ می تواند مرز بین درون و بیرون را مشخص کنید و فضا را تفکیک نماید.

رنگ های مشابه ارتباطی بصری بین فضای داخلی باغچه و بیرون آن ایجاد می کنند. در کنار ایجاد الگوی رنگ، استفاده از چراغ باغچه می تواند نمای بسیار زیبایی ایجاد نماید.

ساخت باغچه

متریال های مدرن

خطوط صاف و منظمی که با متریال هایی مانند چوب، شیشه و استیل ضد زنگ در طراحی حیاط به کار می روند زیبایی بی نظیری به آن می بخشند. استفاده از طرح هایی به سبک مدرن می تواند نقش مهمی در زیباسازی فضا ایفا کند.

طراحی باغچه

طراحی باغچه روی سقف آپارتمان

روف گاردن یا بام سبز ایده دیگری است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل وجود چنین حیاطی در پشت بام بهره‌بردن از نور طبیعی است. استفاده از گیاهانی که در امتداد دیوار بالا می روند به همراه گل کاری هایی در پایین آن می توانند نمای بی نظیری به این حیاط ببخشند.

روف گاردن

طراحی و تزئین باغچه حیاط با قلوه سنگ های کوچک و بزرگ

یکی از ایده هایی که می توانید در طراحی باغچه حیاط استفاده نمایید، به کارگیری سنگ ها می باشد. استفاده از سنگ هایی با اندازه های کوچک و بزرگ می تواند در محوطه سازی باغچه کمک کرده و نمایی زیبا و چشم نواز ایجاد نماید.

طراحی و تزئین باغچه حیاط با قلوه سنگ های کوچک و بزرگ

آموزش ساخت باغچه

آیا تا به حال به داشتن یک باغچه کوچک و کاشت سبزیجات تازه فکر کرده‌اید؟ هیچ فرقی نمی کند باغچه شما چه اندازه باشد. این امکان وجود دارد که حتی در باغچه های کوچک نیز سبزیجات موردنیاز خود را کاشته و از نمونه های تازه آن ها استفاده نمایید.

بخوانید!  انتخاب باربیکیو مناسب برای خرید[+معایب و مزایا]

آن چه که در ادامه به بیان آن می پردازیم، ارائه اطلاعاتی در زمینه آماده سازی باغچه و باغبانی در آن می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مرحله اول

در ابتدا باید هدف خود از طراحی باغچه را مشخص نمایید. طراحی برخی از باغچه ها کاربردی است و هدف از طراحی آن ها تولید میوه و سیزیجات می باشد.

طراحی برخی باغچه های دیگر زینتی بوده و هدف از آن ها ایجاد فضایی زیبا و چشم نواز می باشد. اگر هنوز در مورد نوع طراحی باغچه تصمیم نگرفته‌اید و دچار تردید هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید و مورد بررسی قرار دهید.

  • باغچه سبزیجات شامل فلفل، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کاهو، سیب زمینی، کدو، هویج و دیگر سبزیجات می باشد. انتخاب نوع سبزیجات با توجه به منطقه زندگی شما و امکان رویش آن ها انتخاب می شود.
  • اگر تمایل به طراحی باغچه زینتی دارید، می توانید از انواع گیاهان زینتی در این زمینه استفاده نمایید. انتخاب گیاهان باید با توجه به شرایط محیطی و سلیقه فردی شما صورت پذیرد.
  • هم چنین این امکان برای شما وجود دارد که باغچه خود را با استفاده از گل ها و سبزیجات طراحی کنید. طراحی باغچه ای با این ویژگی می تواند نه تنها جنبه زیبایی، بلکه جنبه کاربردی نیز داشته باشد.
  • به طور کلی می توان گفت طراحی باغچه هایی که سبزیجات در آن ها کاشته می شود، نیاز به خاک قوی و نگهداری فراوان دارند.
باغچه

مرحله دوم

آن چه که در این مرحله باید انجام گیرد، انتخاب نوع گل و گیاهی است که با توجه به شرایط محیطی و رشد آن ها باید انجام شود. پس از تحقیق در این زمینه یک لیست از این گیاهان تهیه کنید.

برای انتخاب گیاهان بهتر است از نمونه هایی که شرایط یکسانی برای پرورش دارند، استفاده نمایید. برای مثال بهتر است از نمونه هایی که به میزان آبیاری و نور خورشید یکسان احتیاج دارند، استفاده کنید.

انتخاب نوع گل و گیاه

مرحله سوم

اگر هنوز نسبت به ساخت باغچه اقدام نکردید و باغچه از پیش ساخته ای ندارید، انتخاب محل مناسب برای طراحی آن از نکات قابل توجه می باشد. انتخاب مکان باغچه باید به گونه ای باشد که شرایط محیطی مناسب برای پرورش گیاهان را در اختیار شما قرار دهد.

  • توجه کنید که رشد انواع گیاهان در برخی موارد کاملا به یکدیگر شباهت دارد. برای مثال، گیاهان در شرایطی که خاک از تخلیه آب خوبی برخوردار باشد، رشد بهتری دارند. بنابراین از طراحی باغچه در قسمتی که آب باران در آن جمع می شود و تخلیه مناسبی ندارد، خودداری نمایید.
  • همان طور که می دانید، گیاهان برای رشد به نور خورشید نیاز دارند. بنابراین در صورتی که تصمیم به کاشت سبزیجات دارید، بهتر است نقطه ای را انتخاب کنید که سایه درخت بر روی آن نیافتد. گل ها نسبت به این شرایط انعطاف پذیری بیشتری دارند و می توانند در سایه نیز رشد خوبی داشته باشند.
  • حتی اگر حیاط و باغچه ای در خانه شما وجود ندارد، می توانید در بالکن خانه خود نیز نسبت به پرورش گیاهان و سبزیجات اقدام نمایید.
انتخاب مکان باغچه

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به طراحی باغچه می رسد. برای انجام این کار می توانید نقشه ای از باغچه خود تهیه کرده و قسمت های مختلفی که تمایل به کاشت گیاهان و سبزیجات دارید، مشخص کنید. این نقشه می تواند به شما در انتخاب محل صحیح برای کاشت هرگونه گیاه کمک کند.

برای مثال در صورتی که گیاهی برای رشد به سایه نیاز دارد، می توانید محل آن را مشخص کنید. در هنگام کاشت هر گیاه توجه به این نکته که هر کدام از آن ها برای رشد نیاز به فضا دارند نیز نکته مهمی است که باید به یاد بسپارید.

  • اگر در نظر دارید نسبت به کاشت سبزیجات در باغچه خود اقدام نمایید، توجه کنید که فضای مناسب در بین آن ها برای برداشت سبزیجات در نظر بگیرید.
  • در صورتی که تمایل به کاشت گل و طراحی باغچه زینتی دارید توجه داشته باشید زیبایی آن را در نظر داشته باشید. برای مثال انتخاب رنگ هایی که که در کنار یکدیگر نمایی زیبا و الگوی چشم نوازی ایجاد می کنند، می توانند در زیبایی هر چه بیشتر باغچه نقش داشته باشند.
طراحی باغچه

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به کاشت بذر موردنظر می رسد. برای انجام این کار در ابتدا باید وسایل باغبانی مناسب خریداری کنید. خرید بذر گیاهی که قصد کاشت آن را دارید، اولین قدم در این زمینه می باشد.

بخوانید!  کاربرد انواع فنس باغی یا توری حصاری چیست؟

از دیگر مواردی که باید نسبت به خرید آن اقدام نمایید، کود مناسب می باشد. کمپوست از دیگر مواردی است که برای کاشت بذر به آن نیاز دارید.

استفاده از این محصول باعث می شود رطوبت خاک مدت زمان بیش تری باقی بماند. برای طراحی باغچه نیاز به مالچ پاشی سطح خاک برای جلوگیری از رشد علف های هرز و محافظت در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی می باشد.

خرید وسایلی مانند بیل و بیلچه نیز از دیگر ملزومات برای کاشت بذر در باغچه است. در صورتی که در نظر دارید نسبت به کاشت بذر سبزیجات اقدام نمایید، بهتر است در اطراف باغچه فنس بکشید.

کاشت بذر مورد نظر

مرحله ششم

در این مرحله خاک باغچه را برای کاشت بذر آماده کنید. توجه داشته باشید که عمق خاک برای کاشت بذر باید 30.5 سانی متر باشد. کوددهی و استفاده از کمپوست را فراموش نکنید.

برای ارزیابی مقدار استفاده از کود می توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از این محصول تا اندازه زیادی به خاک باغچه بستگی دارد.

برای تست کردن میزان مرغوبیت خاک باغچه می توانید از کیت های مخصوص استفاده نمایید. استفاده از این کیت ها PH خاک و میزان مواد مغذی خاک را مشخص می کند. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از کود می تواند به گیاه و بذر آسیب وارد کند.

خاک باغچه را برای کاشت بذر آماده کنید

مرحله هفتم

بعد از آماده‌سازی بستر خاک، با استفاده از بیلچه، حفره ای در خاک ایجاد کنید و بذر موردنظر را در آن بکارید. توجه داشته باشید که حفره ایجاد شده از عمق و پهنای مناسبی برخوردار باشد.

عکس ایده های طراحی باغچه کوچک ویلا و حیاط[+آموزش ساخت باغچه]

مرحله هشتم

با توجه به بذری که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می دهید، ممکن است دوباره بعد از کاشت نیز نیاز به استفاده از کود مناسب داشته باشد.

استفاده از کود مناسب

مرحله نهم

برخی از انواع گیاهان نیاز به استفاده از یک لایه نازک کمپوست دارد. توجه داشته باشید که برخی از انواع کمپوست ها و مالچ ها برای برخی از گیاهان مناسب نیست. قبل از انجام این کار حتما در این زمینه تحقیق و بررسی لازم را انجام دهید. در صورت نیاز به انجام این کار تنها از یک لایه نازک استفاده نمایید.

استفاده از یک لایه نازک کمپوست

مرحله دهم

بعد از انجام این کار نوبت به نگهداری از گیاه و آبیاری منظم آن ها می رسد. میزان آبیاری باید با توجه به نیاز گیاه صورت پذیرد. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد گیاهان می تواند تاثیر عکس داشته و رشد گیاه را متوقف نماید. هیچ وقت اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود.

در صورتی که گیاه جوانه زده است، بهتر است صبح ها نسبت به آبیاری آن ها اقدام کنید و این کار را در هنگام شب انجام ندهید. بعد از چند هفته از کاشت بذر، میزان آبیاری را کاهش دهید و تنها هفته ای دو تا سه بار از آبیاری کلی و عمیق استفاده نمایید.

نگهداری از گیاه و آبیاری منظم آن ها

مرحله یازدهم

توجه داشته باشید هر چند روز یک بار، نسبت به کندن علف های هرز اقدام نمایید.

نسبت به کندن علف های هرز اقدام نمایید

مرحله دوازدهم

اگر در محل زندگی خود از حیواناتی مانند خرگوش نگهداری می کنید، بهتر است در اطراف باغچه را فنس بکشید. بهتر است فنس از طول خوبی برخوردار باشد.

در اطراف باغچه را فنس بکشید

سخن پایانی با کاربر

ما در این نوشته به بیان ایده هایی در خصوص طراحی باغچه و همچنین چگونگی ساخت یک باغچه در حیاط خانه، باغ یا ویلا پرداختیم. امیدواریم این نوشته اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرارداده باشد. در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

طراحی باغچه کوچک

سوالات متداول

در طراحی باغچه چگونه می بایست الگوی رنگ را رعایت نمود؟

رنگ می تواند مرز بین درون و بیرون را مشخص کرده و فضا را تفکیک نماید. رنگ های مشابه ارتباطی بصری بین فضای داخلی باغچه و بیرون آن ایجاد می کنند. در کنار ایجاد الگوی رنگ، استفاده از چراغ باغچه می تواند نمای بسیار زیبایی ایجاد نماید.

برای زیباتر کردن باغچه روی سقف می بایست از چه نوع گیاهانی استفاده کرد؟

استفاده از گیاهانی که در امتداد دیوار بالا رفته اند به همراه گل کاری هایی در پایین آن می توانند نمای بی نظیری به این حیاط ببخشند.

در طراحی باغچه براساس چهار عنصر اصلی می توان چه ایده هایی را به کار بست؟

طراحی باغچه بر اساس چهار عنصر اصلی آب، آتش، هوا و خاک، ایده ای جذاب است. در این طراحی می توان المان هایی مانند درخت سرو، دیوارپوش سنگی، شومینه با سوخت طبیعی و نشیمن گاه آبی رنگ را به کار برد.