آموزش رویت

ساختمانچی

مصالح ضد زلزله هنگام ساخت یک بنا استفاده می شوند و از بین آن ها می توان به مواردی نظیر بلوک های سقفی سبک، فوم ها و یونولیت های سقفی، بتن آرمه و بلوک های هوادار اشاره نمود.

این مصالح مقاومت و استحکام ساختمان را بالا می برند و خسارات مالی و جانی را کاهش می دهند. ساختمانی که در مرحله ساخت علاوه بر مصالح اصلی با این مصالح ضد زلزله بنا شود، مطمعناً نسبت به ساختمان های معمولی دیگر مقاومت بالاتری خواهد داشت.

زلزله همواره از موضوعاتی است که در بحث های ساخت و ساز مطرح گردیده و هر ساله تدابیر ویژه ای برای آن اندیشیده می شود.

از این رو با مقاوم سازی بناها با مصالح ضد زلزله، ایمنی برای اهالی ساکن ساختمان ها فراهم خواهد شد. در ادامه به معرفی و بررسی مصالح ضد زلزله خواهیم پرداخت. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع مصالح ضد زلزله

بتن آرمه

به کاربردن بتن آرمه از جمله مهم ترین روش های مقابله با زلزله است. مقاومت فشاری بتن معمولی بالا است، اما مقاومت خمشی آن پایین می باشد. از این رو در برابر لرزه های ناشی از زلزله دچار ترک خوردگی خواهد شد.

بتن آرمه که به بتن تقویت شده نیز معروف است به واسطه کنار هم قرارگرفتن بتن و میلگرد حاصل می شود و مقاومت کششی بسیار بالایی دارد.

حرکات ناشی از زلزله نمی توانند بر بتن آرمه اثر بگذارند و آن را متلاشی کنند. از این رو امروزه در مراحل مختلف ساز و ساز از پی ریزی تا ستون ها از بتن آرمه استفاده می شود.

بتن ارمه

بلوک هوادار

بلوک هوادار نیز از دیگر موادی است که به علت وزن بسیار سبک بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند و خطرات ناشی از وقوع زلزله را به حداقل می رساند. این بلوک ها نوعی بلوک ساختمانی است که بر پایه ماده سیلیس تولید می شود.

آن ها علاوه بر وزن سبک به عنوان نوعی عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی در نظرگرفته می شوند و در مقایسه با بلوک های معمولی حجم کمتری دارند، زیرا بخشی از آن ها با هوا پرشده است.

بخوانید!  نمای تراورتن برای داخل و خارج ساختمان

بلوک های هوادار از ترکیب آب، آهک، سیمان و ماسه سیلیسی تشکیل شده‌اند و تولید آن ها به واسطه دستگاه اتوکلاو و با تزریق هوا صورت می گیرد.

وزن پایین این بلوک ها میزان بتنی که برای پی ریزی بنا و ستون ها استفاده می شود را کاهش می دهد و مانع از واردآمدن وزن اضافی بر آن ها می شود.

بلوک سبک

بلوک سبک نیز مانند بلوک های بتنی رایج در بازار است اما برخلاف آن ها از پوکه معدنی تولید می شود. این بلوک ها همانطور که از نامشان پیداست وزن سبکی دارند، اما در برابر لرزه های زلزله مقاوم هستند و دچار آسیب نمی شوند. آن ها وزن کمی بر ستون ها وارد می کنند و در هنگام وقوع زلزله خطرات ناشی از آن را به حداقل می رسانند.

فوم و یونولیت

فوم و یونولیت نیز سبک ترین مصالح ساختمانی هستند که وزن آن ها برای یک ساختمان ناچیز است. این مصالح از پلی استایرن تولید می شوند و نوعی عایق در برابر تغییرات آب و هوایی، سرما، گرما، رطوبت و صوت به حساب می آیند.

هر چند این مصالح مقاومت مکانیکی بسیار بالایی ندارند اما به دلیل وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری بسیار بالا به عنوان مصالح ضد زلزله در صنعت ساخت و ساز شناخته شده‌اند.

وزن یونولیت به نسبت بتن بسیار سبک تر است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. یکی از مزایای این فوم ها و یونولیت ها این است که با استفاده از آن ها میزان بتن مصرفی در ساختمان کاهش می یابد.

یونولیت

پوشش محافظ ضد زلزله

پوشش محافظتی نوعی ماده شبیه بتن می باشد. این پوشش از خاصیت کشسانی قابل توجهی برخوردار است و مقاومت زیادی در برابر ارتعاشات نسبتا قوی دارد. این پوشش مانند یک لایه چسب بر روی سطوح سازه بتنی کشیده می شود و از جداشدن اجزا آن جلوگیری می کند.

بخوانید!  انواع چوب طبیعی در صنعت ساخت و ساز

این متریال در واقع یک گارد حفاظتی سیستمی است که از ریزش ساختمان هنگام وقوع زلزله جلوگیری می کند. پوشش محافظ ضد زلزله علاوه بر این که استحکام سازه را افزایش می دهد، سبب جلوگیری از سقوط ساختمان و مصالح آن نیز می شود.

استفاده از بلبرینگ در پی ساختمان

امروزه در کشورهای پیشرفته در آسمان خراش ها و ساختمان های مهم از بلبرینگ به منظور جلوگیری از صدمات زلزله در پی ساختمان استفاده می کنند. بلبرینگ ها در واقع ابزارهایی هستند که اصطکاک سطوح را به حداقل می رسانند.

استفاده از بلبرینگ ها در زیر ساختمان سبب می شود تا هنگام وقوع زلزله، پی ساختمان به آهستگی حرکت کند و نیروهای وارد بر آن به این شکل تخلیه گردد، بنابراین ساختمان تخریب نمی شود بلکه تنها در جای خود بر روی بلبرینگ ها می غلتد. بسیاری از ساختمان ها در چین و ژاپن با این روش ضد زلزله شده اند.

بلبرینگ پی ساختمان

مزایای استفاده از مصالح ضد زلزله در ساختمان سازی

  • استفاده از مصالح ضد زلزله می تواند عمر سازه را افزایش دهد.
  • سرعت اجرای این مصالح بالاتر از مصالح معمولی مشابه می باشد.
  • قیمت مصالح ضد زلزله با قیمت مصالح معمولی تفاوت چندانی ندارد و حتی در برخی مواقع قیمت پایین تری را نیز شامل می شود.
  • استفاده از این نوع مصالح در نهایت می تواند در افزایش ارزش ساختمان در مقوله فروش تاثیر بسزایی بگذارد.

کلام پایانی

آن چه که در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی مصالح مقاوم در برابر زلزله می باشد. با بکارگیری این مصالح در ساختمان، می توانید تا حد زیادی خسارات ناشی از زلزله را کاهش دهید و خطرات احتمالی ناشی از آن را به حداقل برسانید. آیا شما نیز مصالحی را می شناسید که در برابر زلزله مقاوم باشند؟ نام و ویژگی های آن را با ما به اشتراک بگذارید.