آموزش رویت

ساختمانچی

وقتی صحبت از متریال های درخشان و زیبا در طراحی داخلی می شود، مسلماً شیشه در ابتدای لیست قرار خواهد گرفت. شیشه یکی از پرکاربردترین و رایج ترین متریال ها در صنعت معماری است.

شیشه ها در انواع مختلف در بازار موجود هستند و با توجه به سلیقه مشتری و مکان مورد نظر انتخاب می شوند. استفاده از شیشه از دیرباز تاکنون قدمت این ماده شفاف را نشان می دهد.

در واقع شیشه هم ماده ای کاربردی و هم تزئینی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به ساختمان های مجاور خود نگاهی بیندازید متوجه حضور این ماده سخت اما ظریف در نما و دکوراسیون داخلی آن ها خواهید شد.

شیشه کاربردهای بی شماری داشته و در مکان های مختلف استفاده می شود اما در کل  انواع محدودی از شیشه را می توان برای طراحی دکوراسیون ساختمان به کار برد که در ادامه به معرفی آن ها و ویژگی هایشان می پردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع شیشه در طراحی نمای داخلی

شیشه طرح دار

همانطور که از نام این شیشه پیداست، بر روی سطح شیشه یکسری نقوش طراحی شده‌اند. این نقوش الگوهای هندسی رنگارنگ و یا بافت های ملایم را در بر می گیرند. از شیشه طرح دار در مکان هایی که نیازمند رعایت حریم خصوصی هستند، اما در عین حال به نور کافی نیز نیاز دارند، استفاده می شود.

بافت هایی که بر سطح شیشه دیده می شوند مانع از دیدن شی پشت آن با وضوح کامل می شود. این شیشه در اتاق های کنفرانس، رستوران ها، حمام ها و پنجره ها کاربرد دارد.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

شیشه رنگی

شیشه رنگی از افزودن اکسیدهای فلز به شیشه فلوت تولید می شود. در حالی که رنگ های رایج مانند برنز، خاکستری، خاکستری تیره، سبز، آبی و سبز آبی در این شیشه استفاده می شوند، سایر رنگ ها نظیر قرمز، صورتی و بنفش نیز کاربرد دارند.

وقتی اکسیدهای مختلف فلز با شیشه فلوت ترکیب می شوند رنگ های متنوعی به آن می بخشند. با افزودن این اکسیدها در ویژگی های اولیه شیشه تغییری ایجاد نمی شود، تنها میزان انتقال نور کمی تغییر می کند.

این شیشه ها با توجه به نوع رنگ خود از عبور گرما جلوگیری می کنند و انرژی خورشید را جذب می نمایند. اگر می خواهید در دکوراسیون داخلی منزل خود از شیشه استفاده کنید، حتماً به میزان نور دقت کنید؛ زیرا این شیشه ها مخصوصاً اگر تیره باشند، مانع از عبور نور می شوند و فضا را ممکن است تیره کنند.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

شیشه رفلکس

شیشه رفلکس یک شیشه شفاف با پوششی متالیک است که گرما را منعکس می کند. از این نوع شیشه در ساختمان های دوستدار محیط زیست که به ساختمان سبز معروف هستند به منظور کاهش مصرف انرژی استفاده می شود.

این شیشه ها از هدررفت انرژی گرمایی در ساختمان در فصول سرد سال جلوگیری می کنند و گرمای اشعه های خورشید را جذب می نمایند. هر چند این شیشه ها ظاهری متالیک دارند، می توانند رنگی نیز باشند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از شیشه رفلکس کاهش تابش مستقیم نور خورشید است. از این شیشه ها برای ایجاد محیطی راحت با نوری مناسب در منازل و ادارت استفاده می شود. علاوه بر آن، این شیشه ها به افراد بیرون از ساختمان اجازه نمی دهد فضای داخل را رویت کنند.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

رایج ترین کاربرد شیشه رفلکس استفاده از آن در نمای ساختمان است، اما برخی معماران و طراحان داخلی که از مهارت لازم در کار خود برخوردارند می توانند از این شیشه در دکوراسیون داخلی ساختمان نیز استفاده نمایند.

استین گلاس

استین گلاس، شیشه ای رنگارنگ است که در آن تکه های کوچک که رنگ های متفاوتی دارند در کنار هم قرار می گیرند تا یک تصویر کلی به وجود آورند. از این شیشه ها به عنوان پارتیشن در فضاهایی نظیر هتل یا رستوران برای ایجاد حریم خصوصی و تفکیک فضا استفاده می شود.

بخوانید!  بتن اسفنجی و کاربرد آن

علاوه بر آن در طراحی انواع درب ها می توان این شیشه را در کنار چوب نیز به کار برد. استین گلاس نیاز به نگهداری ندارد، زیرا گرد و غبار بر روی سطح آن نمی چسبد. همچنین اثر انگشت بر روی آن باقی نمی ماند.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

شیشه مرمریت یا استون گلاس

این شیشه ها به دلیل مرغوبیت، مقاومت، کیفیت و ضخامت بالا، جهت مصارفی چون نمای ساختمان و کانترهای آشپزخانه به کار گرفته می شوند.

از مزایای شیشه های مرمریت یا استون گلس می توان به قابلیت نشکن بودن، قابلیت خم کاری جهت دکوراسیون و ستون ها، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر گرما و سرما، نصب سریع و آسان، نصب به صورت یک تکه تا طول ۳ متر، شفافیت بسیار بالا و خاصیت رفلکتیو و نمای بسیار زیبا اشاره کرد. این محصول دارای رنگ های سفید یخچالی، مشکی و بژ می باشد.

استون گلاس

شیشه ایمنی

شیشه ایمنی نوعی شیشه مهندسی است که در هنگام شکستن و خرد شدن، تکه های آن از یکدیگر جدا نمی شوند و به اطراف پرت نمی شوند. از این شیشه می توان برای میز قهوه خوری استفاده نمود، زیرا در اثر ضربه فنجان یا اشیاء دیگر به راحتی شکسته نمی شود.

از رایج ترین کاربردهای این شیشه می توان به استفاده از آن در ویترین مغازه ها اشاره نمود. شیشه ایمنی به شیشه ضد گلوله نیز معروف است. مقاومت و استحکام این شیشه ها باعث شده طراحان داخلی از آن برای طراحی راه پله های داخلی ساختمان استفاده کنند.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

شیشه شفاف

شیشه شفاف یکی از رایج ترین انواع شیشه است که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه بی رنگ است و به دلیل وجود اکسیدهای آهن لبه های آن به رنگ آبی یا سبز می باشد.

این شیشه ها 80 الی 90 درصد نور را از خود عبور می دهند و می توان در قسمت های مختلف خانه برای تزئین از آن ها استفاده نمود. شیشه شفاف از ساخت دستگیره درب گرفته تا لوستر کاربرد دارد. انتقال نور از ویژگی های بارز این متریال است، از این رو از آن در ساخت لامپ و لوستر استفاده می گردد. 

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

شیشه آکوستیک

این شیشه ها همانطور که از نامشان پیداست برای محیط هایی که میزان آلودگی صوتی در آن ها بالاست مناسب می باشند. آلوگی صوتی بسیار استرس آور است، بخصوص در سبک زندگی های جدید ک میزان سر و صدا خصوصاً در شهرها رو به افزایش است.

این شیشه ها دوجداره هستند و به دلیل وجود گاز در بین دو جداره امکان انتقال سر و صدا وجود ندارد. در واقع شیشه دوجداره یا شیشه آکوستیک نوعی عایق صوتی هستند که آرامش را برای ساکنین منازل به ارمغان می آورند.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

شیشه ذخیره کننده انرژی

25 درصد از انرژی گرمایی از طریق پنجره ها به بیرون از خانه منتقل می شود. این بدین معناست که انتخاب شیشه مناسب می تواند از انتفال گرما به بیرون در فصل زمستان جلوگیری نماید.

علاوه بر آن از ورود گرمای بیرون به داخل منزل در فصل تابستان ممانعت می کند. نمای ساختمان در معرض تابش نور خورشید قرار دارد، از این رو نصب این شیشه ها برای نمای ساختمان تا حد زیادی می تواند در هزینه های گرمایشی و سرمایشی خانه شما موثر باشد.

عکس استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

کاربردهای مختلف شیشه در دکوراسیون داخلی

استفاده از شیشه در کف

با لمینت کردن شیشه می توان مقاومت آن را بالا برد. کفپوش های شیشه ای از جذابیت زیادی برخوردار هستند. استفاده از شیشه در طراحی کف می تواند به ایجاد شفافیت در محیط کمک زیادی کند و یک فضا را خاص و زیبا جلوه دهد.

بخوانید!  یونولیت چه کاربردی دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

کف های شیشه ای عموما در مواقعی استفاده می شوند که فضای زیر آن ها چیزی برای نمایش وجود داشته باشند. این نوع طراحی در پاساژها و یا مکان هایی که به دنبال هیجان می باشند، باعث می شود با هیجان و ترس و لرز بر روی آن راه بروید.

استفاده از شیشه در سقف

سقف های شیشه ای بسیار زیبا و باشکوهند و رابطه ما را با جهان بیرون به شکل زیبایی برقرار می کنند. دیدن آسمان زیبا در روز و ستارگان در شب، حسی بی نظیر و عالی است که این شیشه ها برای ما ایجاد می کنند. در برخی ساختمان ها که امکان آن وجود داشته باشد، می توان از شیشه در سقف استفاده نمود.

استفاده از شیشه به عنوان دیوار

شیشه یک پارتیشن خوب برای تفکیک فضاهاست. شیشه های دوجداره هم به عنوان دیوار و هم به عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از شیشه های طرح دار برای تفکیک فضای حمام یا کابین های دوش و از شیشه های رنگی و استین گلاس هم برای جدا کردن فضای سالن و پذیرایی و یا هر فضای بزرگ دیگری می توان استفاده کرد.

میز و صندلی شیشه ای

 این روزها صندلی ها و نیمکت های شیشه ای نیز به جمع سایر متریال ها در طراحی دکوراسیون داخلی اضافه شده‌اند که بسیار منحصربفرد و لوکس می باشند.

دکور شیشه ای

شیشه های رنگی و بسیاری از انواع آجرهای شیشه ای برای تزیین دکورها و ویترین ها در دکوراسیون داخلی بکار می روند.

درب شیشه ای

در خانه می توان درب ها را در برخی جاها شیشه ای ساخت و ممکن است این کار آن قدر زیبا و جذاب باشد که به نقطه قوت خانه شما تبدیل شود.

دکوراسیون شیشه ای

مزایای شیشه در طراحی داخلی

  • اجرای نما با سرعت انجام می شود.
  • باعث جذابیت دکوراسیون داخلی منزل می شود.
  • امکان ورود نور طبیعی روز را فراهم می کند.
  • استفاده از نمای شیشه ای هزینه ساخت نما را کاهش خواهد داد.
  • وزن نهایی ساختمان را کاهش می دهد.

معایب شیشه در طراحی داخلی

  • تبادل حرارت در شیشه به دلیل ضریب بالای انتقال حرارت، بسیار سریع اتفاق می افتد؛ از این رو در صورت استفاده از شیشه در فضای داخلی، مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش بسیار بالا می رود.
  • ماهیت شیشه بگونه ایست که صدا را جذب نمی کند، بلکه منعکس می کند. در صورت داشتن محیطی شلوغ و پر سر و صدا، ممکن است انعکاس صدا ناراحت کننده باشد.
  • شیشه ها در مقابل زلزله مقاومت زیادی ندارند و در صورت بروز زلزله، امکان آسیب جدی برای سازه و همچنین ساکنان ساختمان وجود دارد.
  •  همچنین شیشه ها در برابر حرارت زیاد و آتش سوزی نیز مقاومت زیادی ندارند و امکان فروریختن آن ها وجود دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی انواع شیشه های کاربردی در طراحی فضای داخلی ساختمان پرداختیم. همانطور که قبلا گفتیم، متناسب با هر قسمت خانه و نوع طراحی برای هر بخش، شیشه متفاوتی استفاده می شود.

امیدواریم این مقاله شما را در انتخاب شیشه مناسب برای دکوراسیون ساختمان راهنمایی کرده باشد. شما از چه نوع شیشه و در چه قسمتی از خانه استفاده کرده‌اید؟

این سبک چه تاثیری در زیبایی ساختمان شما گذاشته است؟ مزایا و معایب این نوع دکوراسیون را در چه چیزهایی می بینید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم. با ما در ارتباط باشید.