آموزش رویت

ساختمانچی

رنگ آمیزی دیوار ساده ترین روش برای تزئین آن است. با استفاده از یک برس یا رول رنگ آمیزی با کیفیت و یک سطل رنگ می توان به راحتی نمایی جدید و زیبا به دیوار اتاق بخشید.

قبل از رنگ آمیزی باید دیوارها را تمیز کنید، سوراخ ها و تو رفتگی ها را پر کنید، بر روی کف و مبلمان پارچه پهن کنید و قسمت هایی از دیوار را که نمی خواهید رنگ آمیزی شوند را پوشش دهید.

با انجام این کارها به نتیجه ای مطلوب در رنگ آمیزی دست خواهید یافت. علاوه بر این موارد در رنگ آمیزی دیوارهای اتاق به نکات زیر نیز توجه فرمائید تا دیزاین خانه شما با یک رنگ آمیزی اصولی، زیباتر و شکیل تر به چشم بیاید. با ساختمانچی همراه باشید.

ایده های رنگ آمیزی دیوار

چهار طرف دیوار را رنگ آمیزی کنید

اگر تازگی رنگ سفید، خنکی رنگ سبز، سایه های رنگ خاکستری و یا هر رنگ روشن دیگری را دوست دارید، با لایه ای از آن رنگ فضای اتاق را بازتر و دلگشاتر جلوه دهید.

رنگ آمیزی چهار طرف دیوار نوعی نظم در فضای اتاق ایجاد می کند. برای افرادی که تمایل دارند دیوار اتاق آن ها خلوت و ساده باشد این تکنیک بسیار مناسب است.

برای جذابیت بیشتر یک دیوار را متفاوت رنگ کنید

اگر می خواهید از یک رنگ روشن یا تیره برای مهیج نمودن دیوار استفاده کنید، بهتر است آن را برای رنگ آمیزی دیوار پشت تاج تخت به کار ببرید. رنگ کردن یکی از دیوارها در تضاد با سایر دیوارها باعث ایجاد تنوع در فضا می شود و آن را زیباتر و خاص تر جلوه می دهد.

همچنین استفاده از رنگ های مکمل باعث می شود که رنگ ها بهتر دیده شوند و ترکیب این رنگ ها در کنار یکدیگر حس بهتری به بیننده القا کند. در این بین باید به ابعاد اتاق نیز توجه شود، به طوری که در فضاهای کوچک از رنگ های تیره استفاده نشود.

علاوه بر ابعاد، میزان نور اتاق نیز نقش مهمی ایفا می کند و اگر نور به اندازه کافی مهیا باشد می توان از رنگ های کمی تیره تر برای بخش هایی از اتاق استفاده نمود.

رنگ آمیزی دیوار

بافت بر سطح دیوار ایجاد نمائید

افزودن یک بافت به سطح دیوار با استفاده از یک اسفنج آغشته به رنگ نمایی متفاوت و زیبا به دیوار اتاق می بخشد. اسفنج دریایی یکی از ابزاری ست که برای افزودن بافت و الگو به دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای رنگ آمیزی با اسفنج کافیست سطح آن را در رنگ بزنید و سپس به حالت ضربه ای بر روی دیوار بافت ایجاد کنید. این کار را می توان با ترکیب دو یا چند رنگ نیز انجام داد و با استفاده از اسفنج و ترکیب رنگ ها اشکال و تصاویر جذاب و بی نظیری خلق کرد. 

هنگامی که تصمیم به استفاده از چند رنگ گرفتید، باید بدانید که رنگ هایی که هنوز خشک نشدند، پس از برخورد و ضربه اسفنجی که به رنگ دیگری درآمده است، رنگ و بافتشان تغییر می کند.

بنابراین اگر مرز مشخصی برای طرح خود در نظر دارید اجازه دهید تا هر رنگی خشک شود و سپس برای اجرای رنگ بعد اقدام نمایید.

با استنسیل بر روی دیوار طرح ایجاد کنید

چاپ استنسیل یکی از تکنیک های رنگ آمیزی است که این امکان را فراهم می کند تا یک طرح و بافت رنگی را بر روی یک یا چند سطح و به صورت چندین مرتبه اجرا کنید.

کار با استنسیل به دو روش انجام می گیرد. در بعضی از مدل ها تنها از یک شابلون و در برخی دیگر چند عدد شابلون مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ های استنسیل طرح هایی رنگارنگ و دارای عمق، به همراه می آورند و نمایی زیبا بر روی دیوار ایجاد می کنند. با استفاده از استنسیل طرح ها و رنگ های متنوعی را می توان روی دیوار اجرا کرد.

در این حالت نیز می شود به جای استفاده از یک رنگ، چند رنگ را در نقاشی دیوارها به کار برد. لازم به ذکر است در انتخاب طرح استنسیل بایستی توجه داشت که سبک و چیدمان اتاق چگونه است و متناسب با سبک فضا، طرح استنسیل را انتخاب نمود.

با استنسیل بر روی دیوار طرح ایجاد کنید

از تکنیک رنگ آمیزی نواری استفاده کنید

با استفاده از نوارهای مخصوص رنگ آمیزی بر روی دیوار خطوطی زیبا ایجاد کنید. این نوارها را بر روی دیوار بچسبانید، سپس با استفاده از رنگ مورد علاقه دیوارها را رنگ آمیزی کنید.

بعد از رنگ آمیزی نوارها را از روی دیوار بلند کنید. انجام این کار باعث می شود بر روی دیوار خطوطی با اشکال دلخواه ظاهر شود.

برای انجام این کار دقت کنید که می توان از به وجودآوردن اشکال هندسی ساده ای چون مثلث ها و ذوزنقه ها نیز بهره برد.

نکته ای که باید در این روش به آن بسیار دقت شود هماهنگی تناژ رنگ هاست، به صورتی که بهتر است تعادل درستی بین رنگ دیوار و سایر قسمت ها برقرار باشد.

از تکنیک رنگ آمیزی نواری استفاده کنید

اگر زمانتان محدود است از اسپری استفاده نمایید

اسپری های رنگ مناسب ترین گزینه برای رنگ آمیزی سریع دیوار محسوب می شوند. در صورت استفاده صحیح از اسپری سطح کار یکدست خواهد شد و دیواری با رنگ دلخواه خواهید داشت.

در هنگام استفاده از اسپری به منظور رنگ آمیزی ساختمان حتما می بایست سطوحی مانند درب و پنجره را توسط روزنامه یا پلاستیک کاملا بپوشانند تا از نفوذ رنگ به آن ها جلوگیری گردد. هم چنین انتخاب رنگ در این روش نیز مانند هر روش دیگری بسیار پر اهمیت است.

اگر زمانتان محدود است از اسپری استفاده نمائید

از الگوی راه راه استفاده کنید

استفاده از الگوی راه راه حس و حال ویژه ای به طراحی اتاق می بخشد. از این رو پیشنهاد ما استفاده از این تکنیک برای رنگ آمیزی دیوار می باشد. استفاده از دو طیف رنگ در کنار هم باعث ایجاد نمای زیبایی در اتاق خواب می شود.

این امکان وجود دارد که برای انجام این کار از تکنیک های متفاوتی نیز استفاده نمایید. برای مثال می توانید از سه طیف رنگی که در کنار هم تطبیق پذیری زیبایی ایجاد می کنند استفاده کنید. در انجام این روش خلاق باشید.

بخاطر بسپارید که در صورت استفاده از سه رنگ غالب در کنار هم، فضای بین رنگ ها را با استفاده از یک رنگ خنثی مانند سفید یا خاکستری پر کنید.

استفاده از الگوهای عمودی در طراحی اتاقی که سقف کوتاهی دارد، می تواند به بلندتر کردن سقف نیز کمک کند. استفاده از الگوهای افقی نیز می تواند در جهت عریض تر کردن دیوار کاربرد داشته باشد.

 از الگوی راه راه استفاده کنید

از تکنیک آمبره برای رنگ آمیزی دیوار بهره برید

استفاده از تکنیک آمبره یکی از جذاب ترین راهکارهایی است که می توان از آن برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کرد.

استفاده از این ایده و راهکار، ایده ای نو برای رنگ آمیزی دیوار محسوب می شود. این راهکار باعث ایجاد انسجام میان دیوار و سقف نیز می شود.

از تکنیک آمبره برای رنگ آمیزی دیوار بهره برید

تکنیک رنگ آمیزی قرینه را بکار برید

استفاده از تکنیک رنگ آمیزی قرینه از دیگر ایده هایی است که می توانید در رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از این تکنیک برای رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب های مستر می تواند ایده خوبی باشد. آن چه که در این تصویر مشاهده می نمایید، نمونه ای از اجرای این روش می باشد.

تکنیک رنگ آمیزی قرینه را بکار برید

حس و حال اتاق را در نظر بگیرید

هر یک از طیف های مختلف رنگ احساسی متفاوت ایجاد می کنند، به همین دلیل قبل از اقدام به استفاده از هر رنگی برای رنگ آمیزی دیوار بهتر است با ویژگی ها و تاثیرات هر یک آشنا شوید.

به طور مثال رنگ های سفید خالص و آن دسته از طیفی که حالت روشن تری دارند، از جمله رنگ های سرد محسوب می شوند.

این در حالی است که رنگ عاجی که از طیف رنگ سفید می باشد، رنگی گرم تلقی می شود. بر اساس این تعریف کلی می توانید با توجه به حس و حال فضای مورد نظر انواعی از آن که مناسب می باشد را انتخاب نمایید.

حس و حال اتاق را در نظر بگیرید

آموزش رنگ آمیزی انواع مختلف دیوار

رنگ آمیزی دیوار بتنی

رنگ آمیزی دیوار بتنی می تواند نمای زیبایی به آن ببخشد و آن را با سایر المان های مورد استفاده در دکوراسیون تلفیق کند. در هنگام رنگ آمیزی دیوار بتنی رعایت یک سری نکات الزامی می باشد.

برای مثال از جمله نکاتی که در هنگام رنگ آمیزی دیوارهای بتنی باید بدانید، انتخاب رنگ مناسب و تطبیق پذیر با بتن می باشد. همچنین قبل از اقدام به رنگ آمیزی باید از سیلر استفاده نمایید.

در این صورت رطوبت به داخل دیوار نفوذ نمی کند. هم چنین استفاده از پرایمر قبل از رنگ آمیزی دیوار از دیگر نکاتی است که باید بخاطر بسپارید. مراحل رنگ آمیزی دیوار بتنی به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

آن چه که در ابتدای کار باید به آن توجه کنید، انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوار بتنی می باشد. برای انجام این کار باید از یک رنگ مقاوم در برابر رطوبت استفاده نمایید.

هم چنین در صورتی که از این رنگ در فضای بیرونی استفاده می کنید، این رنگ باید در مقابل تابش نور خورشید نیز مقاوم باشد.

بخوانید!  معرفی بهترین ایده های نورپردازی حمام

رنگ های روغنی می توانند گزینه ای مناسب برای انتخاب در جهت رنگ آمیزی دیوارهای بتنی باشد. در صورتی که دیوار بتنی در فضای داخلی قرار دارد، می توانید از رنگ های مخصوص استفاده نمایید. رنگ های اکریلیک می توانند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشند.

رنگ آمیزی دیوار بتنی

مرحله دوم

برای شروع کار، ابتدا لازم است سطح دیوار بتنی را تمیز کنید. اگر دیوار در محوطه باز قرار دارد، می توانید از آب برای انجام این کار استفاده نمایید. توجه کنید که برای انجام این کار، آب باید فشار داشته باشد.

در صورتی که دیوار در فضای داخلی قرار دارد و امکان استفاده از فشار آب برای تمیز کردن آن وجود ندارد، می توانید با استفاده از آب و مواد شوینده و به کمک یک براش اسکراب نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

سطح دیوار بتنی را تمیز کنید

مرحله سوم

در این مرحله در صورت وجود هرگونه آسیب دیدگی در سطح دیوار بتنی، بهتر است نسبت به بازسازی آن اقدام نمایید. در صورت وجود سوراخی در سطح دیوار بهتر است از بتن مناسب برای پر کردن آن استفاده کنید. بعد از انجام این کار به وسیله یک حوله بر روی آن بکشید تا سطح، یکدست شود.

سطح دیوار بتنی

مرحله چهارم

رنگ آمیزی دیوار بتنی که سیلرزنی آن به خوبی صورت نگرفته است، نمی تواند به خوبی انجام شود. برای چک کردن این مسئله از یک نوار پلاستیکی بر روی دیوار استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زیر آن هوا وجود داشته نباشد.

بعد از 24 ساعت اگر بر روی نوار پلاستیکی رطوبتی ظاهر شد، نشان دهنده این است که دیوار به خوبی سیلرزنی نشده است. اگر رطوبتی بر روی آن پدیدار نشد، نشان می دهد که دیوار به خوبی سیلرزنی شده است.

مرحله پنجم

در این مرحله بهتر است از یک لایه سیلر بر روی دیوار استفاده نمایید و در طول یک شب به آن اجازه دهید تا خشک شود. توجه داشته باشید که از سیلر سطوح بتنی به این منظور استفاده نمایید.

سیلرزنی

مرحله ششم

بعد از استفاده سیلر نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. برای استفاده از پرایمر می توانید از غلطک رنگ آمیزی استفاده نمایید. این کار را با دقت انجام دهید.

بعد از پرایمر زدن دیوار، به مدت 24 ساعت اجازه دهید که خشک شود. اگر بعد از استفاده از پرایمر، دیوار از زیر آن پیدا بود، از یک لایه دیگر نیز استفاده نمایید.

استفاده از پرایمر

مرحله هفتم

در این مرحله نوبت به استفاده از رنگ می رسد. حداقل باید از سه لایه رنگ آمیزی استفاده نمایید. برای رنگ آمیزی دیوار بتنی می توانید از اسپری، غلطک و قلموی رنگ آمیزی استفاده کنید. بعد از هر بار رنگ آمیزی 24 ساعت زمان برای خشک شدن رنگ نیاز می باشد.

استفاده از رنگ

مرحله هشتم

در این مرحله با استفاده از وسیله انتخابی می توانید نسبت به رنگ آمیزی دیوار بتنی اقدام نمایید. همان طور که قبلا گفتیم، دو تا سه مرتبه باید از رنگ بر روی دیوار بتنی استفاده نمایید. بعد از هر بار استفاده از رنگ اجازه دهید تا خشک شود.

استفاده از سیلر رنگ این امکان را فراهم می کند که رنگ به خوبی جذب دیوار شود. همچنین استفاده از این محصول مدت زمان ماندگاری رنگ را نیز افزایش می دهد. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

رنگ بر روی دیوار بتنی

رنگ آمیزی دیوار سنگی

بدون شک استفاده از این سنگ در طراحی فضای داخلی و محوطه سازی می تواند نمای زیبایی ایجاد می کند. اما به یاد داشته باشید که بعد از گذشت مدت زمانی ممکن است نیاز به بازسازی و رنگ آمیزی آن باشد.

از آن جایی که سنگ نمونه ای از متریال های متخلخل می باشد، رطوبت می تواند باعث ایجاد آسیب در آن شود. در این بخش از مقاله، مراحل رنگ آمیزی دیوار سنگی را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول

در ابتدا لازم است نسبت به بازسازی این دیوار اقدام کنید. برای انجام این کار سوراخ و شکستگی های موجود در سطح سنگ را با استفاده از محصولات بتنی مخصوص مانند سیمان هیدرولیک پر کنید. برای انجام این کار از دستورالعمل موجود بر روی پاکت استفاده نمایید.

رنگ آمیزی دیوار سنگی

مرحله دوم

در این مرحله نوبت به پاکسازی و تمیز کردن سطح سنگ می رسد. برای انجام این کار می توانید از ماده سفیدکننده و آب استفاده نمایید.

به این منظور به اندازه دو قاشق غذاخوری از ماده سفیدکننده را در 0.95 لیتر آب مخلوط کرده و به وسیله اسفنج یا پارچه ضخیم سطح سنگ را تمیز کنید. این کار را تا رفع تمام آلودگی ها ادامه دهید.

پاکسازی و تمیز کردن سطح سنگ

مرحله سوم

در این مرحله هرگونه گرد و غبار بجامانده را از روی سطح مورد نظر پاک می کنید. برای انجام این کار می توانید از یک جارو یا پارچه تمیز استفاده نمایید.

برای انجام این کار می توانید از فشار آب نیز استفاده کنید. اما توجه داشته باشید برای جلوگیری از هرگونه آسیب دیدگی، از فشار زیاد استفاده نکنید.

گرد و غبار به جا مانده را از روی سطح مورد نظر پاک کنید

مرحله چهارم

قسمت هایی از دیوار که تمایل به رنگ آمیزی آن ندارید، به وسیله نوار کاغذی بپوشانید. برای مثال اگر دیوار سنگی در نزدیکی درب قرار دارد می توانید با پوشاندن لبه درب با استفاده از نوار کاغذی از رنگی شدن آن جلوگیری کنید.

رنگ آمیزی

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. برای انجام این کار از پرایمر مخصوص سنگ استفاده نمایید. استفاده از پرایمر مخصوص سنگ، جذب بهتر و مقاومت بالاتری نسبت به پرایمرهای معمولی دارد. استفاده از این پرایمرها باعث می شود از سنگ در برابر رطوبت محافظت شود.

استفاده از پرایمر

مرحله ششم

در این مرحله ظرف پرایمر را تکان دهید تا محتویات داخل آن به خوبی با یکدیگر مخلوط شود، سپس و آن را درون ظرف بریزید.

ظرف پرایمر

مرحله هفتم

حال نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. بر اساس دستور العمل پرایمر، از آن بر روی سطح مورد نظر استفاده نمایید. برای انجام این کار بهتر است از یک قلمو پلی استر استفاده نمایید.

از غلطک رنگ آمیزی برای انجام این کار استفاده نکنید، چرا که استفاده از آن باعث می شود پرایمر به خوبی بر روی تمام سطح سنگ پخش نشود.

بهتر است برای استفاده از پرایمر از گوشه شروع کنید و سپس تمامی زوایای دیوار را رنگ آمیزی نمایید. برای دستیابی به نتیجه بهتر، به مدت 8 ساعت اجازه دهید پرایمر به طور کامل خشک شود.

غلطک رنگ آمیزی

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی دیوار سنگی مورد نظر می رسد. برای انجام این کار در ابتدا باید رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید. برای انتخاب رنگ از نمونه های ضد آبی که مخصوص رنگ آمیزی دیوار سنگی می باشد، استفاده کنید.

استفاده از این رنگ ها باعث می شود دیوار سنگی در برابر رطوبت آب محافظت شود. رنگ های مخصوص سنگ در انواع مختلف طیف رنگی موجود می باشند و شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی نمونه ای مناسب از آن را انتخاب نمایید.

دیوار سنگی

مرحله نهم

در ابتدا قوطی رنگ را به خوبی تکان دهید تا رنگ مخلوط شود و آن را درون ظرف مخصوص بریزید. سپس با استفاده از قلمو نسبت به رنگ آمیزی دیوار سنگی اقدام نمایید. بهتر است از دو یا سه لایه رنگ استفاده نمایید.

برای رنگ آمیزی بهتر است از قلمو استفاده نمایید و از غلطک برای انجام این کار استفاده نکنید، چرا که استفاده از آن باعث پخش رنگ در تمام سطح سنگ نمی شود. همچنین برجستگی های سطح سنگ می تواند به غلطک آسیب وارد کند.

برای رنگ آمیزی، سطح مورد نظر را به قسمت های مساوی تقسیم کنید و سپس به رنگ آمیزی آن اقدام نمایید. همان طور که گفتیم، بهتر است از دو تا سه لایه رنگ آمیزی استفاده نمایید.

بهتر است بعد از هر بار رنگ آمیزی به مدت 4 ساعت اجازه دهید لایه رنگ قبلی خشک شود و سپس دوباره به رنگ آمیزی آن بپردازید. بعد از انجام این کار اجازه دهید تا رنگ به طور کامل خشک شود. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

رنگ دیوار سنگ

رنگ آمیزی دیوار آجری

رنگ آمیزی دیوار آجری می تواند باعث ایجاد نمایی جدید شود و جانی دوباره به آن ببخشد. این در حالی است که رنگ آمیزی آن باعث حفظ شکل، ساختار و بافت آن نیز خواهد شد.

از تکنیک های رنگ آمیزی که برای دیوارهای آجری بیرون و محوطه های باز استفاده می شوند می توان برای دیوارهای آجری موجود در خانه نیز اجرا نمود.

رنگ آمیزی این متریال شباهت زیادی به رنگ آمیزی چوب و دیگر متریال ها دارد. نکته کلیدی و مهم در رنگ آمیزی این دیوارها حاضرسازی اولیه دیوار برای ایجاد نمایی جذاب در پایان رنگ آمیزی می باشد. مراحل رنگ آمیزی دیوار آجری به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

اگر این دیوار قبلا نیز رنگ آمیزی شده است، در ابتدا لازم است هرگونه رنگ، رنگ های پوسته شده و هر آن چیزی که بر روی آن وجود دارد، پاک شود.

برای پاکسازی دیوارهایی که در فضای بیرونی وجود دارند، این کار به وسیله ساندبلاستر انجام می شود، چرا که این گونه دیوارها در معرض آلودگی بیشتری می باشند. این مرحله برای دستیابی به نتیجه ای منحصربفرد حیاتی و لازم می باشد.

رنگ آمیزی دیوار آجری

مرحله دوم

در این مرحله بعد از پاکسازی رنگ های قبلی باید نسبت به تمیز کردن سطح مورد نظر اقدام نمایید. بهترین محصول برای پاک کردن آجر، تری سدیم فسفات می باشد.

بخوانید!  ایده های استفاده از گلدان در دکوراسیون داخلی

این ترکیب را می توان به صورت پودر از فروشگاه ها تهیه کرد. همچنین می توانید از محصولاتی که از این ترکیب در آن ها استفاده شده است نیز استفاده نمایید.

این محصول را براساس دستورالعمل آن با آب مخلوط کنید و مورد استفاده قرار دهید. به وسیله براش اسکراب آن را بر روی سطح آجر بکشید و اجازه دهید تا سطح مورد نظر به طور کامل خشک شود.

پاکسازی رنگ های قبلی

مرحله سوم

از آن جایی که آجر متریالی متخلخل است و نسبت به متریالی مانند چوب بافت متراکم تری دارد، استفاده از سیلر قبل از استفاده از پرایمر و انجام فرآیند رنگ آمیزی لازم می باشد.

فرمولاسیون این گونه سیلرها پایه لاتکس دارد و می توان به وسیله قلم مو و غلطک رنگ آمیزی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از آجرها تراکم بالایی ندارند و از این رو استفاده از رنگ بر روی آن ها باعث پوسته شدن رنگ می شود.

برای رنگ آمیزی این گونه آجرها استفاده از یک پرایمر با پایه روغنی امری مهم و حیاتی می باشد. این گونه پرایمرها دیر خشک می شوند و نفوذ عمیقی دارند.

قبل از اقدام به استفاده از پرایمر اجازه دهید سیلر به طور کامل خشک شود. توجه داشته باشید اگر آجر قبلا رنگ آمیزی شده است، نیاز به استفاده از سیلر نیست.

در صورتی که برای استفاده از پرایمر از غلتک رنگ آمیزی استفاده کرده اید، بهتر است از یک قلم مو برای استفاده از سیلر در گوشه های آجر استفاده نمایید.

اقدام به استفاده از پرایمر

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. همان طور که قبلا نیز گفتیم، استفاده از پرایمر روغنی می تواند انتخاب مناسبی برای استفاده بر روی دیوار آجری باشد.

استفاده از پرایمرهایی که خاصیت ضد آب داشته باشند، گزینه ای مناسب برای استفاده می باشند. استفاده از یک لایه پرایمر کافی است و سمباده زنی در بین مراحل استفاده از سیلر و پرایمر لازم نمی باشد.

دقت کنید تمام اتصالات ملاتی که در بین آجرها وجود دارد به وسیله پرایمر به خوبی پوشیده شود. قبل از خشک شدن کامل پرایمر، با استفاده از یک سمباده نرم بر روی آن می کشیم. این کار جذب رنگ را بهتر می کند.

استفاده از پرایمر روغنی

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی دیوار آجری می رسد. برای انجام این کار می توانید از رنگ های معمولی و رنگ های روغنی استفاده نمایید.

هم چنین این امکان وجود دارد که از رنگ هایی که مخصوص رنگ آمیزی دیوار آجری هستند، استفاده نمایید. استفاده از این رنگ ها قابلیت عدم جذب رطوبت در دیوار آجری را افزایش می دهد.

بهتر است رنگ و پرایمری که مورد استفاده قرار می دهید از یک فرمولاسیون برخوردار باشند. برای مثال اگر از یک پرایمر لاتکس استفاده کرده اید بهتر است برای انتخاب رنگ نیز از رنگی با پایه لاتکس استفاده نمایید. بد نیست بدانید این رنگ جذب بالاتری نسبت به رنگ های روغنی دارد.

بهتر است انجام عملیات رنگ آمیزی با سرعت بالایی انجام پذیرد؛ چرا که استفاده از رنگ بر روی قسمت های خشک باعث پوسته پوسته شدن رنگ می شود.

این امکان وجود دارد که از سمباده ای با درجه سختی پایین در فاصله زمانی بین دو مرحله رنگ آمیزی استفاده نمایید. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

نگهداری و تمیزکردن دیوار رنگ آمیزی شده

بعد از گذشت مدتی رنگ آلودگی و گرد و غبار را جذب می کند و یا ممکن است روی آن ترک هایی ایجاد شود و ظاهر زیبای دیوار را برهم زند.

راهکارهایی وجود دارد که می توان با بهره گیری از آن ها دیوار را تمیز کرد و زیبایی اولیه را به آن بازگرداند و هم چنین عمر آن را افزایش داد. روش های پاکسازی دیوار رنگ آمیزی شده به شرح زیر می باشد:

پاک کردن گرد و غبار از دیوار رنگ شده

فارغ از نوع رنگ مورد استفاده در رنگ آمیزی دیوار، اولین مرحله تمیز کردن آن می باشد. بدین صورت که با استفاده از یک برس یا جارو برقی دیوارها را تمیز کنید و بعد از آن با یک دستمال تمیز، هر نوع آلودگی و گرد و غبار را از روی آن ها پاک نمایید.

توجه کنید اگر قصد دارید رنگ دیوار مورد نظر را تغییر دهید حداقل باید دو هفته از رنگ شدن آن گذشته باشد و رنگ کاملاً خشک شده باشد. سپس اقدام به رنگ آمیزی دیوار با رنگ جدید کنید. در بیشتر مواقع آلودگی با استفاده از آب و کمی صابون از بین می رود.

برای این کار ابتدا ماده شوینده را در آب حل کنید. سپس با استفاده از تکه ای پارچه یا اسفنج که به این محلول آغشته شده است دیوارها را از آلودگی و گرد و غبار پاک کنید.

دقت کنید که اگر پارچه یا اسفنج بیش از اندازه خیس باشد رنگ روی دیوار را خراب می کند پس کافیست که پارچه اندکی مرطوب باشد.

لذا پس از آغشته کردن دستمال به آب و ماده شوینده، دستمال را محکم فشار دهید تا آب اضافه پارچه گرفته شود. پس از تمیز کردن دیوار با پارچه مرطوب، با استفاده از یک پارچه خشک دیوار را کاملاً پاک کنید تا از عدم وجود آلودگی و گرد و غبار روی دیوارها مطمئن شوید.

پاک کردن لکه از روی دیوار رنگ شده

اگر لکه ای رو قسمت رنگ شده وجود دارد می توانید کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و سپس با استفاده از اسفنج سطح لکه را با این ماده بپوشانید.

سپس قسمت لک دار روی دیوار را بسابید و بعد از آن، محل را با دستمال پاک کنید. خواهید دید که اثری از لکه روی دیوار باقی نخواهد ماند.

توصیه می شود قبل از این که این تکنیک ها را برای تمیز کردن دیوار به کار ببرید. ابتدا آن را روی قسمتی از دیوار که در دید افراد نیست و المانی تزئینی یا تابلوی هنری روی آن قسمت قرار خواهد گرفت، امتحان کنید.

مطمئن شوید که استفاده از این مواد و روش مورد نظر به رنگ دیوار آسیبی نمی زند. رنگ دیوار پس از این کار بافت خود را حفظ کرده و اثری از مواد روی دیوار باقی نخواهد ماند. بعد از حصول اطمینان از این موضوع متدهای فوق را روی دیوار به کار ببرید.

ممکن است دیوار برخی قسمت ها مانند دیوار آشپزخانه که لکه های چربی زیادی جذب کرده است، کثیف تر از مابقی دیوارها باشد.

در این صورت به جای استفاده از محلول جوش شیرین و آب می توانید از مواد شوینده ای مانند مایع ظرفشویی استفاده کنید که قدرت زیادی برای نابودی چربی ها دارد.

دقت داشته باشید که شوینده ای که انتخاب می کنید رنگ را خراب نکند، بنابراین توصیه می کنیم علاوه بر امتحان کردن قسمتی از ماده شوینده روی محلی خارج از دید، حتماً نوشته و توضیحات مندرج روی بطری شوینده را مطالعه کنید و از انتخاب درست ماده شوینده مطمئن شوید.

از بین بردن خراشیدگی و ترک های دیوار

ترک خوردگی و خراشیده شدن دیوارها در هر خانه ای دیده می شود؛ اما می توان با ترمیم کردن دیوار زیبایی را به آن برگرداند. برای ترمیم دیوار و از بین بردن این ترک ها و خراش ها باید این قسمت های دیوار را مجدداً رنگ آمیزی کرد.

بدین منظور بهتر است از رنگی استفاده کنید که در زمان رنگ کردن دیوارها مقداری از آن باقی مانده است، چرا که دقیقه همان رنگ و مطابق با رنگ دیوار می باشد.

اما چنان چه رنگی باقی نمانده و یا مقدار آن کم است و باید رنگ خریداری نمایید توجه داشته باشید، علاوه بر این که رنگی مطابق با رنگ دیوار خریداری می کنید، میزان براق بودن آن هم به همان اندازه باشد تا در نهایت دیواری با رنگ آمیزی یکدست داشته باشید.

پس از انتخاب رنگ، می توانید با توجه به نوع رنگ و حلالش، آن را کمی رقیق کنید تا بهتر روی رنگ قبلی بخوابد و رنگ زیباتر و یکنواخت تری را به نمایش بگذارد.

دقت کنید که برای رقیق کردن رنگ از یک ظرف جداگانه استفاده کنید و به مقدار نیاز رنگ را رقیق کنید تا مقدار اضافی رنگ هدر نرود.

هم چنین توجه داشته باشید، قسمتی که اکنون قصد ترمیمش را دارید قبلاً چگونه و با چه ابزاری رنگ آمیزی شده است. اگر در رنگ آمیزی اولیه، غلتک به کار رفته اکنون نیز از غلتک استفاده شود و اگر در رنگ آمیزی اولیه قلمو به کار رفته، اکنون نیز از قلمو استفاده کنید.

کلام پایانی

امیدواریم نکات و آموزش های ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی به شما در رنگ آمیزی دیوارهای خانه کمک کرده باشد. با استفاده از این ایده ها می توانید دیوار اتاق یا سالن پذیرایی خود را به زیباترین شکل ممکن رنگ آمیزی نموده و از تغییر دکوراسیون خود شگفت زده شوید.

آیا شما تا به حال تجربه انجام رنگ آمیزی دیوار را داشته اید؟ در صورتی که شما نیز ایده و تجربه ای در این زمینه دارید، می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.