آموزش رویت

ساختمانچی

دستگیره درب از جمله وسایلی است که بدون آنکه متوجه شویم در روز بارها از آن استفاده می کنیم. از این رو انتخاب آن هم از نظر زیبایی و هم از نظر کیفیت بسیار حائز اهمیت می باشد.

این وسیله برخلاف اندازه کوچک خود، بسیار کاربردی بوده و در دکوراسیون داخلی به چشم می آید. دستگیره از مواد مختلفی تولید می شود و از نظر مدل بسیار متنوع است.

این گستردگی تنوع دست مشتریان را برای انتخاب باز می گذارد و آنها می توانند طبق سلیقه شخصی خود و نوع دکوراسیون منزل، مدل محبوب خود را خریداری نمایند.

دستگیره ها از جنس برنج، کروم، نیکل ساتن، نقره، استیل و آلیاژهای آهن تولید می شوند که برای درب های ساختمان باید یک جنس و یک طرح را انتخاب نمائید. در حال حاضر دستگیره ها صرفاً از فلزات تولید نمی شوند و مدل های متنوع شیشه ای نیز وارد بازار می شوند.

این ابزار نه تنها از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند، بلکه شکل ظاهری آنها نیز بی نظیر است. دستگیره های سرامیکی نیز نوع جدیدی از دستگیره هستند که ظاهر آن ها با طرح چوب طراحی می شود و برای درب خانه هایی که دکوراسیون سنتی دارند ایده آل می باشد.

هنگام انتخاب دستگیره درب علاوه بر شکل ظاهری باید به مواد اولیه در ساخت آن نیز دقت نمود. نکته ای که در خرید این ابزار باید مورد توجه قرار گیرد این است که دستگیره تمام درب ها باید از نظر جنس همانند باشند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع دستگیره درب آشنا شوید.

دستگیره مدرن

انواع دستگیره براساس نوع کاربری

دستگیره توپی

این نوع دستگیره ها قدمت زیادی دارند و برای خانه های قدیمی گزینه مناسبی محسوب می شوند. امروزه دستگیره های توپی را با شیوه ها و سبک های جدید، مدرن و زیبا می کنند تا برای خانه هایی به سبک مدرن نیز قابل استفاده باشد. این دستگیره ها در انواع مختلفی از جمله زبانه دار سنتی، زبانه دار مدرن و لبه دار موجود می باشند.

دستگیره ساده

دستگیره اهرمی

دستگیره های اهرمی نسبت به نوع توپی رایج ترند و محبوبیت بیشتری دارند و همچنین نمونه های مدرن تری نیز محسوب می شوند. این دستگیره ها در طرح و نقش های بسیار متعدد و با رنگ بندی های زیبا در بازار وجود دارند که می توانید خریداری کنید. دستگیره های اهرمی دارای انواع مختلفی از جمله اهرمی پلاک دار و اهرمی روزت می باشند.

اهرمی

انواع دستگیره براساس جنس

جنس دستگیره از مهم ترین نکات در انتخاب دستگیره محسوب می شود. شناخت ویژگی های متریال های گوناگون باعث می شود تا بهترین جنس را برای دستگیره خانه خود انتخاب کنید.

بخوانید!  راهنمای انتخاب لوستر فانتزی برای منزل

دستگیره فولادی

این محصول از فولاد ضد زنگ تولید می شود و با توجه به خواصی که دارد، در برابر خوردگی مقاوم است. عمر دستگیره های فولادی زیاد است و با توجه به این که در برابر ضربه مقاوم است، به نگهداری زیادی نیاز ندارند.

فولادی

دستگیره برنزی

دستگیره های برنزی ظاهر بسیار زیبایی دارند و به مرور زمان درخشان تر هم می شوند که باعث می شود ظاهر آن شیک تر شود.

همه دستگیره های درب به دلیل اینکه در طول روز مدام مورد استفاده قرار می گیرند، پر از میکروب می باشند. یکی از ویژگی های منحصربفرد دستگیره های برنزی نابودی 99 درصد باکتری ها از سطح دستگیره می باشد.

برنزی

دستگیره آلومینیومی

دستگیره های آلومینیومی بسیار سبک هستند و ماندگاری بالایی نیز دارند. این دستگیره ها قابلیت رنگ آمیزی دارند و می توان به راحتی آن را رنگ کرد. همچنین آلومینیوم از جمله متریال هایی است که قابلیت بازیافت‌شدن و استفاده مجدد را دارد.

الومینیومی

دستگیره چوبی

این دستگیره ها به همراه قاب پشت آن به طور کامل از جنس چوب می باشند و معمولا برای درب های داخلی منزل مانند درب های اتاق و یا حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شوند. از این دستگیره ها بهتر است برای درب های بیرونی استفاده نشود. زیرا استحکام خیلی بالایی ندارد و به راحتی می شکند.

دستگیره درب براساس شکل

دستگیره بیضی

مدل دستگیره های اهرمی به شکل بیضی است و قاب های دستگیره دارای لبه های منحنی می باشد. همچنین در مدل توپی، شکل آن بیضی و صیقلی می باشد.

بیضی شکل

دستگیره گوشه دار

دستگیره های مربعی و مستطیلی از انواع قاب دستگیره های گوشه دار محسوب می شوند. همچنین اهرم دستگیره نیز به شکل مستطیلی با لبه هایی موج دار می باشد.

دستگیره کلاسیک

در سبک کلاسیک، قاب پشت دستگیره، مستطیلی و اهرم آن منحنی شکل می باشد. همچنین این نوع دستگیره ها معمولا از جنس برنج می باشند و زیبایی و جذابیت را به طراحی درب خانه می بخشند.

دستگیره مینیمال

این دستگیره ها بسیار مدرن و امروزی و در عین حال ساده و زیبا می باشند که در رنگ های متفاوتی از جمله مشکی یا برنزی تولید می شوند. این نوع دستگیره قاب های بسیار کوچکی دارد و در بعضی مواقع نیز هیچ قابی در پشت آن وجود ندارد.

بخوانید!  چگونه یک الگوی رنگ خنثی خلق کنیم!

انواع دستیره براساس نوع کاربرد

دستگیره درب اتاق خواب

اگر به بازار فروش این محصولات مراجعه کنید با تنوعی از رنگ، طرح و مدل دستگیره مواجه خواهید شد. اصولاً دستگیره ای که برای درب اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد قابل نصب بر روی تمام درب های منزل است.

این دستگیره ها در دو نوع سوئیچی و کلیدی به بازار عرضه می شوند و طرح های بی نظیر آن ها دامنه انتخاب را وسیع نموده و با توجه به طرح و رنگ درب می توان دستگیره هماهنگ با آن را تهیه نمود.

دستگیره درب اتاق خواب

دستگیره درب حمام و سرویس بهداشتی

دستگیره های حمام و سرویس بهداشتی به گونه ای تولید می شوند که از داخل توسط اهرم باز و بسته می شوند، اما امکان قفل نمودن آن ها از بیرون وجود ندارد.

این قابلیت این امکان را برای صاحب خانه فراهم می کند که در صورت لزوم بتواند درب این مکان ها را از بیرون باز نماید. این دستگیره فقط مخصوص حمام و سرویس بهداشتی هستند و نمی توان برای مثال آن ها را برای درب اتاق خواب استفاده نمود.

دستگیره درب حمام و سرویس بهداشتی

دستگیره درب ورودی

سیستم این نوع دستگیره بدین صورت است که برای حفظ امنیت ساختمان و جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به داخل ساختمان، امکان باز کردن درب از بیرون وجود ندارد و تنها می توان درب را از سمت داخل باز نمود.

در خرید دستگیره درب ورودی باید به باز شدن درب از چپ یا راست دقت نمود. دستگیره ای که برای درب خارجی ساختمان نصب می شود باید از ایمنی و استحکام بالا برخوردار باشد.

از این رو دستگیره مقاوم در برابر شکستگی و ضربه مناسب ترین دستگیره برای این درب ها است. دستگیره هایی که از جنس شیشه و یا سرامیک تولید می شوند برای درب ورودی ساختمان توصیه نمی شوند.

عکس انواع دستگیره درب ساختمان

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی انواع دستگیره های مورد استفاده در ساختمان پرداختیم. همانطور که در بالا خواندید، دستگیره ها انواع بسیار متنوعی دارند که براساس جنس، شکل و نوع کاربرد، دسته بندی می شوند.

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی به شما در انتخاب یک دستگیره زیبا برای منزلتان کمک کرده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید. شما همچنین می توانید عکس دستگیره های جذاب خانه خود را برای ما ارسال نمایید.