آموزش رویت

ساختمانچی

خانه پیش ساخته نوع جدیدی از خانه است که در حال حاضر بر اساس تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

قطعات و اجزای این نوع خانه ها در محیطی غیر از محل قرارگیری ساختمان تولید می شوند و پس از انتقال به محل مورد نظر مونتاژ می شود و خانه را تشکیل می دهد.

در ساخت این خانه ها سبک های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که اصولاً سبک مدرن رایج ترین آن ها می باشد؛ زیرا این نوع طراحی بر پایه استفاده از ابعاد و اشکال بسیار ساده است و تنها بر کاربرد تاکید دارد.

این نوع خانه ها انعطاف پذیری بسیار بالایی در اجرا دارند و با توجه به نقشه اجرایی و نوع مصالح کاربردی تنوع بسیار بالایی داشته و در طیف وسیعی از مدل ها تولید می شوند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با جزئیات این خانه ها آشنا شوید.

ویژگی های خانه های پیش‌ساخته

این خانه ها در مقایسه با خانه های معمولی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر هستند و به هزینه پایین تری برای ساخت نیاز دارند. در دنیای مدرن امروز طراحان و معماران طرح ها و الگوهای پیش‌ساخته سازی مختلفی را ارائه می دهند که هر کدام در سبک خود بی نظیر و کاربردی می باشند.

در دنیای مدرن تاکید بر صرفه جویی مصالح و بهینه سازی فضا است. از این رو سبک معماری مدرن سبکی پرطرفدار برای ساخت این خانه هاست. خانه پیش ساخته با یکسری مصالح خاص ساخته می شود. نمی توان مصالحی که در اجرای یک ساختمان معمولی استفاده می شود را برای آن به کار برد.

اصولاً مصالح و متریال های سبک وزن و مقاوم بدین منظور انتخاب می شوند تا به راحتی بتوان قطعات را به محل مورد نظر منتقل کرد.

یک خانه پیش‌ساخته عمر بالایی دارد و می توان سال ها در آن زندگی کرد. این خانه ها اغلب در پانل های سقفی و دیواری و یا کف خود خود مجهز به عایق صوتی، حرارتی، رطوبتی و برودتی هستند؛ از این رو می توانند در برابر عوامل مختلف آب و هوایی سالم و پابرجا باقی بمانند.

بخوانید!  خانه های لوکس طراحی شده توسط شرکت McClean Design

طراحی و اجرای این ساختمان ها توسط افراد متخصص و حرفه ای با رعایت اصول مهندسی، طراحی و معماری صورت می گیرد. به همین دلیل از ایمنی و اطمینان لازم برخوردار می باشند.

نحوه اجرای این خانه ها بدین نحو است که پس از بسترسازی کف، دیوارها در ابعاد مورد نظر به محل اجرای پروژه منتقل می شوند و توسط مهندسان و کارگران ساختمانی بر اساس نقشه در جای خود نصب می شوند.

خانه پیش ساخته چیست

انواع خانه پیش ساخته

خانه ماژولار

خانه ماژولار به خانه ای اطلاق می شود که قطعات مختلف آن در کارخانه تولید می شود. سپس در محل مورد نظر نصب می گردند.

کانکس یا کاروان

این نوع خانه به صورت سازه ای یکپارچه در کارخانه تولید می شود و در محل مورد نظر به صورت یکجا قرار می گیرد.

انواع خانه پیش ساخته بر اساس متریال کاربردی

متریال های مختلفی در ساخت این خانه ها چه در نوع ماژولار و چه در نوع کانکس مورد استفاده قرار می گیرند که براساس منطقه آب و هوایی و قابلیت های خود انتخاب می شوند.

اگر بخواهیم انواع ساختمان های پیش‌ساخته را از نظر مصالح مورد استفاده بررسی کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره نمائیم. بتن، فلز، ساندویچ پانل، چوب و ورق های ال اس اف رایج ترین مصالح برای ساخت این بناها می باشند.

خانه بتنی

اسکلت این خانه از جنس فلز است و دیوارهای آن بتنی می باشد. بتنی که برای پر کردن دیوارها استفاده می شود از مقاومت بسیار بالا اما وزن پایین برخوردار می باشد.

برای پوشش داخلی و خارجی خانه بتنی می توان از متریال های مختلف استفاده نمود. اجرا و نصب این خانه ها نیازی به عملیات ساختمانی در مکان مورد نظر ندارد.

خانه پیش ساخته بتنی

خانه پی وی سی

پانل های پی وی سی از جمله متریال های بسیار رایج در ساخت این خانه ها می باشند. این پانل ها از قابلیت ها و مزایای منحصربفردی برخوردار هستند و محصولی ایده آل به شمار می آیند.

بخوانید!  زایکوسیل، سیستم ضد آب سازی مصالح ساختمانی

PVC متریالی سبک، ضد حریق و مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی است و نوعی عایق حرارتی، صوتی و برودتی به شمار می آید. ورق های پی وی سی برای ساخت خانه در هر نوع شرایط آب و هوایی مناسب می باشند.

خانه پیش ساخته پی وی سی

خانه LSF

ال اس اف به ورق های نازک از جنس فولاد اطلاق می شود که با گالوانیزه روکش شدند. در واقع سازه هایی که با این مصالح تولید می شوند به سازه های فولادی سبک معروف هستند.

وزن خانه های فولادی بسیار سبک است. اما در برابر تکان های ناشی از زلزله مقاومت بسیار بالایی دارد. این ورق ها با استفاده از جوشکاری و یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند و قابل استفاده در اشکال گوناگون هستند.

خانه پیش ساخته ال اس اف

خانه چوبی

پانل هایی که برای ساخت خانه های چوبی مورد استفاده قرار می گیرند ابتدا در کارگاه های چوب برش کاری و کدگذاری می شوند، سپس به محل اجرای پروژه منتقل می گردند. این پانل ها به صورت کام و زبانه در یکدیگر قفل می شوند.

خانه پیش ساخته چوبی

خانه ساندویچ پانل

این خانه همان طور که از نامش پیداست از ساندویچ پانل تولید می شود. ساندویچ پنل ها ورق های فولادی به همراه فوم عایق هستند که به دلیل وزن سبک، سرعت اجرای ساخت و ساز را بالا می برند. این پانل ها میزان درزها و اتصالات را کاهش می دهند و از انعطاف پذیری لازم برخوردار می باشند.

خانه پیش ساخته ساندویچ پانل

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع خانه های از پیش ساخته پرداختیم. آیا شما نیز به این خانه ها علاقه دارید و دوست دارید روزی در آن ها زندگی کنید؟

به نظر شما کدام یک از این خانه ها دوام و زیبایی بیشتری دارد و برای زندگی طولانی مناسب تر است؟ در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را برای ما ارسال نمایید.