آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

انتقال اتحادیه املاک به وزارت راه به منظور کنترل بازار مسکن

محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: الحاق اتحادیه مشاوران املاک به وزارت راه و شهرسازی می تواند زمینه ارتقا وضعیت فعالان بازار مسکن از حالت سنتی به بستر جدید علمی و تخصصی را فراهم کند. این کار ثمره مفیدی برای مصرف کنندگان، مالکان، خریداران و مستاجران به همراه خواهد داشت.

انتقال اتحادیه املاک از ذیل وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی بود که مطرح شد و رییس جمهور با آن موافقت کرد. اما باید مراحل اجرایی این انتقال طی شود و ممکن است زمان بر باشد.

یکی از ابزارهایی که می تواند برای کنترل بازار مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد الحاق اتحادیه املاک به وزارت راه است. بعضی از فعالیت ها مثل مشاوران املاک، صرفا صنف نیستند بلکه در بازار املاک کشور تاثیرگذار می باشند. افراد شاغل در این گروه باید پروانه حرفه ای داشته باشند. یعنی کسانی در این مشاغل ورود کنند که از تخصص و اطلاعات کافی در حوزه املاک برخوردار هستند.

ایجاد پنج هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف تهران

گلپایگانی، معاون شهرداری از ایجاد پنج هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف تهران خبر داد. او در پاسخ به این سوال که این خانه ها به چه کسانی اجاره داده می شوند گفت: ما پیشنهاداتی دادیم مبنی بر این که افراد حداقل ده سال سابقه سکونت در تهران داشته باشند، حتما متاهل باشند و همچنین در سال های اول زندگی متاهلی باشند. البته پیشنهاد اولیه شهرداری سکونت حداقل پنج سال در تهران بود که در نهایت با ده سال سکونت موافقت شد.

بخوانید!  دویست و نود و سومین گفتمان هنر و معماری ، مهر 97

گلپایگانی درباره اقداماتی که خود شهرداری در زمینه مسکن انجام داده است، گفت: در سازمان نوسازی یکی از اقدامات حداقلی که در اختیارمان بود را طراحی کردیم و با مشارکت چند پروژه پیش بردیم و چیزی که اکنون در مرحله اجرا است، ایجاد پنج هزار واحد در نقاط مختلف تهران است که عمدتا در مناطق جنوب شهر قرار دارد و کلید اجرای برخی از آن ها نیز زده شده است.

افزایش 533/54 درصدی قیمت مسکن از ابتدای دولت روحانی تا امروز

طبق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران از ابتدای دولت حسن روحانی تا امروز، ۵۳۳/۵۴ درصد افزایش یافته است. پایین‌ترین دهک درآمدی جامعه باید برای خرید مسکن در تهران ۱۰۰ سال صبر کند.

طبق اطلاعات مراکز رسمی، متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران به ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت به خصوص در کلان شهر‌ها شوک اقتصادی بدی به خانوار‌ها وارد می‌کند. به زبان ساده ما هر ماه متاسفانه شاهد از دست رفتن آرزوی مردم برای خانه دار شدن هستیم.

آسیب دلالان مصالح ساختمانی به بازار ساخت و ساز

تغییر مداوم قیمت فولاد و مصالح ساختمانی، باعث رکود بخش ساختمان سازی شده است. با وجود آن که بر اساس اعلام نمایندگان مجلس، قیمت سیمان در محل تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد اما با این حال هم اکنون نرخ سیمان در بازار آزاد ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان تعیین می شود و بیشترین سود به جیب دلالان می رود.

بخوانید!  افتتاح دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی فردانبه

از سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ تا سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم میلگرد از حدود ۶۱۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر متر مکعب بتن نیز از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

نرخ شاسی تیرچه که در سه ماهه چهارم سال گذشته کیلویی ۷۹۰۰ تومان بوده به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. دستمزد اجرای اسکلت، متری ۹۰ هزار تومان بوده که هم اکنون متری ۱۲۰ هزار تومان شده و هر عدد یونولیت که قیمت آن در سه ماهه چهارم سال قبل ۳۰ هزار تومان بوده به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

در حال حاضر تولید سیمان ۱۸ میلیون تُن مازاد نیاز کشور است، اما سه مولفه موجب افزایش قیمت این کالا شده است؛ اول رشد قیمت پاکت سیمان که از جنس پروپیلن بوده و تولید آن به پتروشیمی بستگی دارد. دوم هزینه حمل و نقل و سومین عامل به فضای سوداگرانه برمی گردد.

قیمت سیمان طی ماه های گذشته روند رو به رشد داشته و هم اکنون با هزینه های حمل و نقل حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. در هفته های گذشته قیمت سهام سیمان و فولاد در بورس کالا کاهشی بوده و نمی توان عرضه مصالح ساختمانی در بورس را علت اصلی نوسانات قیمت این کالاها عنوان کرد.

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از آنجا که بهای سیمان بر قیمت تمام شده تولید مسکن تاثیر مستقیم دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این موضوع به صورت جدی ورود کند و از فعالیت سوداگران در بازار جلوگیری به عمل آورد.