آموزش رویت

ساختمانچی

انتخاب پرده آشپزخانه ممکن است آخرین گزینه ای باشد که در طراحی این بخش از خانه به آن توجه می شود. اما به یاد بسپارید که انتخاب یک پرده مناسب از نکات مهم و تاثیرگذار در طراحی آشپزخانه می باشد.

همان طور که می دانید، پرده ها در مدل های مختلفی وجود دارند و انتخاب نمونه ای مناسب از آن ها به عنوان پرده آشپزخانه نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بدون شک استفاده از یک پرده مناسب، زیبایی آشپزخانه شما را دو چندان خواهد کرد. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی با شما در میان می گذاریم، ایده هایی در جهت انتخاب پرده مناسب آشپزخانه می باشد. اگر به دنبال خرید پرده آشپزخانه هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب پارچه مناسب برای پرده آشپزخانه

عوامل زیادی در انتخاب نوع پارچه مناسب برای پرده های آشپزخانه دخیل هستند که در این جا به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم.

  • باید اطمینان حاصل کنید جنس پارچه ای که از آن در نزدیکی گاز یا یخچال و فریزر استفاده می کنید به راحتی قابل شستشو باشد. پارچه هایی از جنس ابریشم و مخمل به راحتی با چربی و بخار آسیب می بیند و نگهداری از آن ها در چنین فضایی بسیار سخت می باشد.
  • باید توجه کنید که اگر پرده در کنار گاز قرار بگیرد در هنگام آشپزی به راحتی بو می گیرد. برخی از انواع پارچه ها دیرتر بو می گیرند و از این رو برای استفاده در چنین موقعیتی مناسب می باشند.
مدل پرده آشپزخانه
  • پرده های آشپزخانه در مقابل تغییرات دمایی بالایی قرار دارند. بعضی از انواع پارچه ها در برابر گرما مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. بهتر است به دنبال پارچه ای باشید که در مقابل این شرایط مقاوم باشد.
  • در مورد میزان نوری که تمایل دارید به داخل آشپزخانه بتابد تصمیم گیری کنید. استفاده از نور طبیعی در فضایی مانند آشپزخانه بسیار دلپذیر و مطلوب می باشد. از پرده هایی استفاده کنید که به میزان زیادی باعث حفظ حریم شخصی شما شوند، اما جلوی ورود نور را نگیرد.
  • پرده های رنگ روشن فضا را بزرگ تر و پرده های تیره باعث کوچک تر کردن این فضا می شوند.
  • استفاده از پرده های طرح دار بهتر از انواع ساده آن می باشد. با این حال اگر از کاغذ دیواری استفاده کردید که در آن از طرح و نقش زیادی وجود دارد، پرده ای ساده در نظر بگیرید.

طول پرده آشپزخانه

انتخاب طول مناسب پرده باید با توجه به قسمتی که پرده نصب شده است، انجام شود. به یاد بسپارید کف آشپزخانه زود کثیف می شود و نیاز به تمیزکاری روزانه دارد.

اطراف پنجره آشپزخانه نسبت به دیگر پنجره های موجود در خانه بیشتر در معرض آلودگی و کثیف‌شدن قرار دارند. این ها همه عواملی هستند که در انتخاب طول پرده تاثیر دارند.

طول پرده آشپزخانه

اگر در نزدیکی محلی که در آن به آشپزی می پردازید از پرده استفاده شده است، باید در نظر بگیرید که طول پرده کوتاه باشد. اگر میز غذاخوری در آشپزخانه قرار دارد، بهتر است از پرده های بلند برای پنجره آشپزخانه استفاده نمایید. این گونه پنجره ها معمولا باعث ایجاد فضای دراماتیک در آشپزخانه می شوند.

اگر میز غذا خوری نزدیک به این پنجره قرار دارد، میز را به گونه ای قرار دهید که تمیز کردن سطح و زیر آن باعث کثیف شدن پرده نشود. پرده‌های آشپزخانه بیش از پرده‌های مورد استفاده در سایر قسمت ها نیاز به شستشو دارند.

عکس پرده آشپزخانه

ایده ها و مدل های پرده آشپزخانه

استفاده از پرده های رنگی

  1. استفاده از پرده های زرد به فضای شما سرزندگی می بخشد. زرد یک رنگ انرژی بخش محسوب می شود. استفاده از رنگ زرد براق باعث گرم تر شدن فضا می شود. با توجه به طیف رنگ زردی که مورد استفاده قرار می دهید، می توانید آشپزخانه ای لوکس یا مدرن داشته باشید. توجه کنید که رنگ زرد تیره باعث کاهش اشتها می شود.
  2. انتخاب پرده قرمز، انتخاب جسورانه ای می باشد. این گونه پرده ها باعث جلب توجه می شود. استفاده از رنگ قرمز براق باعث ایجاد فضایی لوکس و مجلل خواهد شد.
  3. استفاده از پرده های آبی رنگ با تمامی سبک های مورد استفاده در آشپزخانه هماهنگی دارد. آبی رنگی تطبیق پذیر است و از زیبایی منحصربفردی برخوردار است. رنگ آبی از جمله رنگ های سرد محسوب می شود و در کنار رنگ های گرم کنتراست زیبایی ایجاد می کند. انتخاب طیف رنگ آبی باید با توجه به رنگ دیوارهای آشپزخانه صورت گیرد.
  4. با استفاده از پرده های سبز، بهار را به خانه خود دعوت کنید. رنگ سبز نیز به مانند رنگ زرد باعث ایجاد سرزندگی می شود. استفاده از پرده های سبز رنگ باعث می شود فضا روشن تر شود. بهتر است رنگ سبز را در کنار رنگ هایی که باعث ایجاد انرژی زیاد می شوند استفاده نکنید.
  5. اگر در انتخاب رنگ پرده آشپزخانه دچار تردید هستید انتخاب پرده هایی با رنگ های خنثی می تواند بهترین کار باشد. رنگ هایی مانند رنگ بژ و قهوه ای، طیف های گسترده ای داشته و کثیفی را نشان نمی دهند. استفاده از این رنگ باعث ایجاد توازن میان رنگ های تیره به کاررفته در آشپزخانه می شود.
پرده رنگی

استفاده از پرده های کلاسیک

همان طور که می دانید در طراحی آشپزخانه از سبک های مختلف استفاده می شود. سبک کلاسیک نمونه ای از انواع سبک های طراحی می باشد که می توان در طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. استفاده از پرده کرمی رنگ می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده در دکوراسیون اشپزخانه باشد.

بخوانید!  مقایسه کاغذ دیواری و رنگ

در انتخاب پرده آشپزخانه کلاسیک این امکان برای شما وجود دارد که از والان نیز برای تزئین پرده استفاده نمایید. استفاده از پرده های کرمی و سفید رنگ نیز می تواند گزینه مناسبی برای طراحی آشپزخانه کلاسیک باشد.

استفاده از انواع پرده هایی که از طیف رنگ های تیره برخوردار می باشند، گزینه ای مناسب برای استفاده در آشپزخانه های مدرن شناخته می شوند. چنین پرده ای می تواند به نقطه کانونی در آشپزخانه نیز تبدیل شود.

پرده کلاسیک

استفاده از پرده هایی به سبک میانه قرن

از انواع سبک هایی که می توان در طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار داد، سبک میانه قرن می باشد. استفاده از چوب و رنگ های غالب از مشخصه های این سبک می باشد.

در طراحی چنین آشپزخانه ای استفاده از پرده ای که رنگ آن با رنگ های غالبی که در آشپزخانه استفاده شده است، تطابق پذیر باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

پرده میانه قرن

استفاده از پرده های بامبو

برای انتخاب پرده در آشپزخانه ای که از سبک اسکاندیناوی در طراحی آن استفاده شده است، استفاده از بافت های طبیعی بهترین گزینه برای انتخاب می باشد.

برای مثال استفاده از پرده های بامبو که در طراحی آن رنگ روشن بکاررفته، انتخاب بسیار مناسبی است. استفاده از پرده ای با این مشخصات باعث ایجاد فضایی گرم در آشپزخانه می شود.

پرده بامبو

استفاده از پرده هایی به سبک صنعتی

سبک صنعتی نیز از دیگر انواع سبک های طراحی می باشد که می توان در طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. از آن جایی که در طراحی این آشپزخانه ها از رنگ سیاه و المان های استیل استفاده زیادی می شود، استفاده از یک پرده خاکستری رنگ می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده باشد.

استفاده از پرده در این سبک طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باعث ایجاد فضایی متعادل در آشپزخانه می شود. اگر در طراحی آشپزخانه از رنگ آبی و سفید استفاده کردید، استفاده از پرده ای با الگوی راه راه که در طراحی آن از رنگ های آبی و سفید وجود دارد، بهترین گزینه ای است که در مقابل شما قرار دارد.

بخوانید!  معرفی رنگ مناسب در طراحی حمام

استفاده از پرده هایی که در طراحی آن از الگوی گل استفاده شده باشد، گزینه ای مناسب برای استفاده در آشپزخانه هایی می باشد که در طراحی آن ها از سبک بوهمیا استفاده شده است. پرده های رومن و حتی استفاده از والان پرده می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده در طراحی این آشپزخانه باشد.

پرده صنعتی

استفاده از پرده های مینیمال

اگر در طراحی آشپزخانه از المان های فلزی یا استیل مانند صندلی های فلزی، به مقدار زیادی استفاده کرده اید، استفاده از یک پرده سیاه رنگ می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده باشد.

به یاد بسپارید که در صورت تمایل به استفاده از پرده ای به این رنگ، دیوارها باید به رنگ سفید باشند. این ایده به سبک مینیمالیست شباهت زیادی دارد.

از دیگر ایده هایی که می توانید در انتخاب پرده آشپزخانه استفاده نمایید، استفاده از یک پرده دو لایه می باشد. این بدان معناست که شما می توانید از یک پرده ساده و یک والان طرح دار بر روی آن به منظور پرده آشپزخانه استفاده نمایید.

از دیگر ایده هایی که می توانید در انتخاب پرده آشپزخانه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از والان به تنهایی و بدون پرده ای ساده در زیر آن می باشد.

اجرای این ایده نیز می تواند نتیجه خوبی در طراحی آشپزخانه داشته باشد. استفاده از انواع پرده های کرکره ای نیز امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

هم چنین استفاده از پرده هایی که در ساخت آن ها از لایه چوبی و پارچه استفاده می شود، باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی در آشپزخانه می گردد.

پرده مینیمال

استفاده از پرده زبرا

همان طور که در تصاویر نیز مشاهده می کنید، پرده زبرا نمونه ای از بهترین انواع پرده هایی است که می توان در آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. پرده های زبرا انواع مختلفی دارند که می توان متناسب با طراحی آشپزخانه نمونه ای مناسب از آن ها را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

برای انتخاب پرده آشپز خانه بهتر است نمونه ای انتخاب شود که شستشوی آن نیز راحت باشد، چرا که پرده آشپزخانه در معرض چربی قرار دارد و شستشوی آن نکته مهمی است.

پرده زبرا

نکات پایانی

پرده به عنوان یکی از المان های تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون داخلی شناخته می شود. استفاده از این المان تزئینی نه تنها در طراحی اتاق نشیمن و اتاق خواب بلکه در طراحی آشپزخانه ها نیز بسیار تاثیرگذار می باشد.

آن چه که در انتخاب پرده آشپزخانه باید بدانید، استفاده از انواع پرده هایی است که در دوخت آن ها از پارچه های سبک استفاده شده باشد، چرا که آشپزخانه مکانی است که تجمع چربی در آن بسیار بالا می باشد.

پرده ای که برای استفاده در آشپزخانه تهیه می شود، باید به گونه ای باشد که شستشوی آن آسان باشد. برای مثال استفاده از پارچه های حریر و کتان می توانند انتخاب های مناسبی باشند.

همان گونه که گفتیم، پرده ها انواع مختلفی دارند. از انواع پرده های مناسبی که استفاده از آن ها در طراحی آشپزخانه نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند، پرده رومن و پرده زبرا می باشد که در مطلب مدل های مختلف پرده، مفصلا در مورد آن ها صحبت شده است.

مشورت با یک متخصص و استفاده از مجلات دکوراسیون داخلی و منابع آنلاین می تواند در این زمینه به شما کمک کند. در انتها تعدادی عکس جذاب از مدل های پرده آشپزخانه را قرار می دهیم که امیدواریم از دیدن آن ها لذت برده و جهت ایده گرفتن آن ها را بکار برید.

مدل پرده
مدل پرده رنگی
پرده ساده
پرده قهوه ای
پرده آشپزخانه زیبا
پرده مینیمالیسم
پرده تاشو آشپزخانه
پرده سفید
پرده فانتزی
مدل پرده آشپزخانه حریر