آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از عناصر مهم در اتاق خواب، روتختی و لحاف مناسب می باشد. زمانی که تصمیم به خرید لوازم مربوط به تخت خواب از جمله رو تختی می گیرید، گزینه های زیادی پیش روی شما قرار می گیرد.

روتختی های ساده یا طرح دار، استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی و برند آن از جمله عواملی است که در انتخاب رو تختی دخیل می باشند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به ارائه انواع روتختی و ویژگی های هرکدام می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های روتختی مناسب و خوب

روتختی ها عموما سبک وزن هستند و به عنوان لایه ای تزئینی و کاربردی روی تخت خواب قرار می گیرند. انتخاب رو تختی مناسب، این امکان را برای شما فراهم می کند که در طول شب اذیت نشده و خواب راحتی داشته باشید.

هم چنین استفاده از انواع مناسب آن، باعث القای حس خوب و ایجاد سبک در فضای اتاق خواب می شود. به طور کلی روتختی با لحاف تفاوت دارد و از ویژگی های آن ها می توان به سبک وزن بودنشان اشاره کرد.

روتختی زیبا

هم چنین روتختی را می توان مجموعه ای کامل از هر آن چه برای تخت خواب لازم است، دانست. روتختی از سه طرف تخت آویزان می شود. روتختی‌ها نسبت به لحاف ها رنگ های متنوع تری دارند و می توان آن ها را به عنوان یک وسیله تزئینی تلقی کرد.

روتختی به نسبت از پتو بزرگ تر است. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، استفاده از رو تختی بهتر از پتو می باشد؛ چرا که جمع‌کردن و یا مرتب‌کردن آن راحت تر از پتو می باشد.

برای انتخاب روتختی می توانید از روتختی‌های رسمی، روتختی های دو نفره، روتختی های نازک و یا انواع ساتن آن استفاده نمایید. به طور کلی انواع مختلفی از روتختی وجود دارد و شما می توانید مطابق با سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

هدف استفاده از روتختی

هدف استفاده از روتختی

روتختی ها اغلب از دسته اقلام تزئینی محسوب می شوند. در اصل از آن ها در جهت گرم‌شدن، زیبایی و ایجاد سبک کلاسیک، مدرن و لوکس در اتاق خواب استفاده می شود.

کاربرد روتختی

انتخاب سایز مناسب روتختی

روتختی ها در ابعاد مختلف وجود دارند. انتخاب سایز دقیق رو تختی بسیار حائز اهمیت بوده و باید مطابق با اندازه تشک انتخاب شود. برای مثال سایز مناسب روتختی‌های دونفره 70در 92 می باشد. آن چه در این جا اهمیت دارد، سلیقه شما درانتخاب روتختی می باشد.

برای مثال باید بدانید که روتختی تا چه اندازه از اطراف تخت آویزان شود. اگر از انواع کوتاه تری نسبت به اندازه تخت استفاده می کنید، می توانید با نصب یک پارچه چین دار در پایین تخت و دور تا دور آن از پوشش تخت و غیرقابل دید بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انتخاب سایز مناسب روتختی

حفظ و نگهداری از روتختی

نگهداری و مراقبت از روتختی‌ها باتوجه به جنس آن ها متفاوت می باشد. بیشتر روتختی‌ها قابلیت شستشو در ماشین های لباسشویی را دارند. با این حال بهتر است قبل از اقدام برای شستشو و در جهت جلوگیری از آسیب دیدگی آن، به دستورالعمل تولیدکننده رجوع کنید.

حفظ و نگهداری از روتختی

استفاده از روتختی ها در جهت تزئین اتاق

روتختی ها در رنگ، جنس و طرح های مختلف وجود دارند و می توان از انواع مختلف آن در طراحی های مدرن و سنتی استفاده کرد.

به همین خاطر می توانید با استفاده از قدرت تخیل خود، روتختی مناسب برای اتاق خواب خود را انتخاب کنید. هم چنین این امکان برای شما وجود دارد از ست های روتختی که شامل لحاف و روبالشتی نیز می شود استفاده کنید.

استفاده از روتختی ها در جهت تزئین اتاق

روتختی لوکس

روتختی‌های لوکس عموما از جنس ابریشم یا ساتن مرغوب می باشند و تزئینات زیادی بر روی آن ها انجام می شود. این روتختی ها معمولا جنبه تزیینی دارند و به عنوان المانی دکوراتیو و لاکچری در اتاق خواب محسوب می شوند. روتختی های لوکس و گرانقیمت معمولا وزن سنگینی دارند و از بهترین نوع الیاف و پارچه در ساخت آن ها استفاده می شود.

روتختی لوکس

روتختی عروس

روتختی‌هایی که معمولا عروس ها و زوج های تازه استفاده می کنند، رنگ های روشنی مانند سفید، نباتی، صورتی و آبی کمرنگ دارند.

بخوانید!  برچسب کاشی ضد آب برای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی

این روتختی ها معمولا اندازه بزرگی دارند و از تخت آویزان و تا روی زمین دنباله دارند. این روتختی ها به عنوان المانی تزیینی برشمرده می شوند و بر روی آن ها تورهای بسیار زیبا و مرواریدکاری های خاصی صورت می گیرد.

روتختی عروس

روتختی دخترانه

روتختی های دخترانه معمولا رنگ های شاد و روشنی دارند و دارای طرح و نقش های اسپرت و فانتزی می باشند. دختران نوجوان و جوان معمولا به دنبال روتختی هایی با تناژ رنگی صورتی و طرح های عروسکی، میوه ای، گل و قلب می روند.

روتختی دخترانه

روتختی پسرانه

پسرها معمولا طرح های اسپرت و ساده روتختی را می پسندند و معمولا به دنبال روتختی هایی با رنگ های مشکی، سورمه ای، آبی، قرمز، زرد و طوسی می باشند.

روتختی پسرانه

تفاوت روتختی و لحاف

جنس و اندازه

روتختی ها معمولا نسخه کوچک و تزئین‌شده روکش های تخت می باشند. در مقابل، لحاف ها از به هم دوختن پارچه های مختلف تولید می شوند. روتختی ها معمولا ضخامت کمی دارند و برای زیباسازی تخت مورد استفاده قرار می گیرند.

مدل روتختی زیبا

با این حال، از رو تختی ها تنها برای پوشش تخت استفاده می شود و الزاما مانند پتو برای گرما مورد استفاده قرار نمی گیرند. به طور کلی می توان گفت روتختی‌ها بیشتر حالت تزئینی دارند.

اگر قصد دارید از لحافی برای پوشش تخت استفاده نمایید از نمونه هایی که روی آن ها الگوهای دوخته‌شده دارد استفاده کنید. معمولا اندازه لحاف ها با اندازه روتختی‌ها برابر می باشد.

البته ممکن است کمی بزرگ تر باشند، اما گرمای بیشتری دارند. استفاده از روتختی تنها برای پوشش تخت نیست؛ بلکه می توان با استفاده از یک روتختی مناسب ظاهری زیبا به فضای اتاق خواب بخشید.

روتختی تزیینی

انواع الیاف روتختی

امروزه در پروسه تولید روتختی و ملحفه ها توجه بسیار زیادی به کیفیت الیافی که در این زمینه به کار می روند، می شود. انتخاب های اصلی عبارت اند از:

روتختی پنبه

همه ما قبول داریم که خواص فوق العاده پنبه، این الیاف را تبدیل به محبوب ترین الیاف در پوشاک و همینطور تختخواب کرده است. پنبه باعث می شود رطوبت از بدن ما دور نگه داشته شود.

همچنین این الیاف بسیار نرم و دلپذیر هستند و هنگامی که بدن خود را در بین حجم زیادی از پنبه می گذارید، لذت بسیار زیادی می برید.

روتختی پنبه

روتختی کتان

کتان یکی دیگر از الیاف طبیعی است که از گیاه کتان تولید می شود و از لحاظ ویژگی های مثبت تقریبا هم رتبه با پنبه است. احساسی که کتان بر روی پوست ایجاد می کند، احساس خنک تر و متفاوتی است.

کتان خالص عمر بیشتری نسبت به پنبه خالص دارد اما ممکن است در طول زمان رنگ خود را از دست بدهد و یا چین و چروک بگیرد.

به خاطر داشته باشید شما همیشه نمی توانید کتان باکیفیت را در رنگ دلخواه بدست آورید؛ زیرا پروسه هایی که این الیاف پشت سر می گذارند ممکن است باعث تخریب آن ها شود؛ از این رو تولیدکنندگان ترجیح می دهند کتان را به رنگ سفید و یا زرد متمایل به سفید نگهدارند.

روتختی کتان

روتختی ابریشم

ابریشم قطعا لوکس ترین پارچه برای تختخواب است؛ چرا که بسیار نرم است و مانند پنبه گرما را داخل خود نگه می دارند و ممکن است باعث ایجاد گرمای اضافی در طول تابستان شود. شما باید از ابریشم به دقت نگهداری کنید، زیرا با اجسام نوک تیز به آسانی پاره می شود.

برای محافظت و جلوگیری از خرابی، ممکن است مجبور شوید ابریشم را به خشکشویی ببرید و هزینه زیادی برای نگهداری و خدمات، متحمل شوید. ابریشم مناسب شب های تابستانی نیست، زیرا در چنین هوایی ابریشم به پوست می چسبد.

روتختی ابریشم

روتختی پنبه و پلی استر

شما می توانید ملحفه هایی پیدا کنید که در آن پنبه و پلی استر با نسبت های مختلف با یکدیگر ترکیب شدند. این ترکیب بیشتر از پنبه خالص هزینه بردار است.

این لحاف ها مانند الیاف پنبه خالص به آسانی چروک نمی شوند، اما این قضیه به ما می فهماند که رطوبت را نیز نمی توانند به خوبی جذب کنند.

روتختی پلی استر

روتختی ریون

الیاف ریون از درختان ساحلی گرفته می شوند. در نگاه اول، ریون بافت و نمایی شبیه به ابریشم دارد، چرا که بسیار نرم است. ولی شما می توانید مانند پنبه این الیاف را بشویید و از این که چروک شوند هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

بخوانید!  پرده پذیرایی؛ به چه نکاتی در هنگام خرید دقت کنیم!

هزینه پارچه های ریون مناسب می تواند کمرشکن باشد، زیرا بهترین و لوکس ترین برندها، با قیمتی در حدود 1000 دلار این الیاف را عرضه می کنند. طبق نظر کارشناسان، پارچه ریون بسیار ماندگارتر از پنبه خالص می باشد.

روتختی ریون

روتختی الیاف بامبو

ممکن است این الیاف انتخاب اول شما برای داشتن پارچه ای بی نقص برای تختخواب نباشد، اما به نظر میرسد لحاف های تولید شده از جنس بامبو نرم و ماندگار هستند. البته این الیاف بعداز شستشو سطحی زبر و سخت به خود می گیرند. مشخصا بامبو ماندگاری پنبه،کتان و ریون را ندارد.

پارچه های بامبو در مقایسه با ریون و دیگر ملحفه های تولیدشده از چوب، رطوبت بیشتری را جذب و از بدن دور می کنند. در نگاه اول، به نظر می رسد که استفاده از فیبر چوب برای تولید ملحفه، برای محیط زیست و همینطور خانه ها مزیت دارد.

فیبر چوبی توسط مواد شیمیایی اشتعال زا به قطعات کوچک تر تقسیم می شود و در نتیجه پارچه تولیدی به آسانی تجزیه نمی شود. برخلاف حرف بعضی از فروشندگان که می خواهند ما را متقاعد کنند که این پارچه ها میکروب زدا هستند، چنین حرفی صحت ندارد و کاملا غلط می باشد.

روتختی الیاف بامبو

با انتخاب پارچه های مناسب، بالشت و ملحفه های مناسب برای تخت خواب، شما دیگر مجبور نیستید در هنگام خواب مرتب دما را تنظیم کنید، لباس زیادی بپوشید و یا روتختی‌های اضافی پهن کنید. چهار توصیه ضروری ما به شما کمک می کند که به این هدف دست پیدا کنید:

انتخاب پنبه 100 درصد خالص

پنبه خالص انتخاب اکثر صاحب‌خانه ها و کسانی که توانایی مالی خریدن پارچه های گران دارند، می باشد. هنگامی که می خواهید برای تختخواب خود پنبه خریداری کنید، به الیاف آن دقت کنید (هر چه بیشتر باشد، بهتر است). پنبه در تمام شرایط دمای بدن شما را تنظیم می کند.

عایق بندی تشک

هنگامی که در حال استراحت هستید، 30 درصد از گرمای تولید شده از بدنتان جذب تشک می شود. به همین خاطر است که به ملحفه مناسب برای تشک خود احتیاج دارید تا این گرما را به بدنتان برگرداند. حالا این می تواند یک روتختی نرم و پف دار باشد و یا یک ملحفه نرم و پدهایی باشد که باعث افزایش راحتی تشک می شوند.

الیاف و رنگ های لحاف

بازار پر از الیاف و رنگ های متنوع برای لحاف است و پیدا کردن لحافی که رنگ و موادش مورد نیاز شما باشد، کار دشواری نیست. پیشنهاد ما استفاده از پر مرغابی و غاز است که وزن و گرمای مناسبی دارند.

این لحاف ها در پاییز و زمستان درجه تاگ 10 یا 11 دارند. درجه تاگ مبنای کیفیت لحاف محسوب می شود که نشان‌دهنده وزن، گرما و نرمی لحاف است، بنابراین هرچه عدد مربوط به تاگ بالاتر باشد، لحاف گرم تر و نرم تر خواهد بود. لحاف های این چینی گران قیمت هستند، اما یک لحاف خوب همیشه ماندگار است.

پتوهای گرم و نرم

اگر در یک منطقه سردسیری زندگی می کنید، حتما از یک پتو یا روکش برای گرما استفاده کنید. روکش بهتر است به اندازه کافی بزرگ باشد که تمامی تخت خواب را بپوشاند و در چنین حالتی، هر طوری هم که بخوابید، پتو از بدنتان کنار نمی رود.

پتوهای گرم و نرم

کلام پایانی

به طور خلاصه می توان گفت رو تختی ها وزن سبکی دارند و از آن برای تزئین اتاق استفاده می کنند. روتختی‌ها گرمی چندانی ندارند. در تولید روتختی‌ها از لایه نازک پنبه ای استفاده شده است که امکان درست قرار گرفتن در اطراف تخت را فراهم می کند. نظرات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.