آموزش رویت

ساختمانچی

رنگ در دکوراسیون داخلی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی محسوب می شود. رنگ ها منشاء انتقال احساس هستند و تاثیر شگفت انگیزی بر روح و روان انسان می گذارند. انتخاب رنگ ها و ترکیب آن ها با یکدیگر نقش موثری در دکوراسیون منازل ایفا می کند.

در بحث روان شناسی این موضوع به اثبات رسیده است که رنگ ها نه تنها بر حال و هوای افراد تاثیرگذار هستند، بلکه می توانند میزان خلاقیت و هوش را نیز تقویت کنند.

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم متشکل از رنگ های متفاوتی ست و همین رنگ ها باعث شده تا اشیاء برای ما معنا پیدا کنند و زیباتر شوند. رنگ ها به دلیل تاثیرات روان شناسانه ای که دارند منبعی از انرژی و احساس در نظر گرفته می شوند و می توانند عاملی برای سلامت روح و روان تلقی شوند.

در این نوشته از ساختمانچی به تاثیرات روان شناسانه رنگ ها پرداخته شده و اهمیت استفاده از آن ها در دکوراسیون داخلی پررنگ تر نشان داده شده است. این رنگ ها و تاثیرات آن ها به شرح زیر می باشند:

تاثیر رنگ در دکوراسیون خانه

رنگ سفید، نماد آرامش و پاکی

رنگ سفید فضا را بزرگ تر و دلگشاتر نشان می دهد و مناسب ترین گزینه برای رنگ پس زمینه است. اگر می خواهید تابلوهای دیواری و مبل های رنگی جلوه زیباتری پیدا کنند، رنگ سفید را برای پس زمینه انتخاب کنید. اتاقی که کامل به رنگ سفید رنگ آمیزی شده، خالی و بزرگ به نظر می آید.

با استفاده از مبل و وسایل رنگی نوعی کنتراست ایجاد کنید و فضایی شیک و مدرن خلق نمائید. اتاق سفید رنگ به منزله تابلویی خالی است که می توانید آن را با ایده های خلاقانه خود به تابلویی زیبا و هنری تبدیل کنید.

عکس تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ سیاه، نماد قدرت

رنگ سیاه نماد قدرت، سلطه طلبی، غم و رسمیت است. این رنگ به عنوان یک رنگ خنثی در نظر گرفته شده که قابل ترکیب با انواع رنگ هاست.
ترکیب رنگ سیاه و سفید جلوه ای فوق العاده در فضا ایجاد می کند و استفاده از این کنتراست رنگی برای کفپوش باعث بزرگنمایی فضا می شود. این رنگ در بعضی فرهنگ ها در مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد و نمادی از غم و اندوه به شمار می آید.

رنگ سیاه، نماد قدرت

رنگ صورتی، نماد معصومیت

رنگ صورتی نماد معصومیت، خوشرویی و رمانتیک بودن است. استفاده از رنگ صورتی روشن باعث ایجاد آرامش و استفاده از طیف تیره آن هیجان و انرژی ایجاد می کند. این رنگ اصولا برای اتاق خواب به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

در روان شناسی رنگ ها، رنگ صورتی به عنوان رنگی ضد افسردگی و گوشه گیری در نظر گرفته شده است. استفاده از این رنگ در سایر مکان های خانه حسی از نشاط و سرزندگی ایجاد می کند.

رنگ صورتی، نماد معصومیت

رنگ سبز، نماد طراوت و تازگی

رنگ سبز نمادی از طبیعت، صلح، حاصل خیزی و حیات است. این رنگ از نیروی شفابخشی برخوردار است و آرامش را در روح و روان پدیدار می کند. سبز قابلیت ترکیب با هر رنگی را ندارد، بنابراین ترکیب نادرست آن حسی ناخوشایند در فضا ایجاد می کند.

رنگ سبز، نماد طراوت و تازگی
رنگ سبز، نماد طراوت و تازگی

رنگ آبی، نماد اعتماد و آرامش

رنگ آبی در مجموع رنگ های سرد قرار دارد و نماد آرامش و اعتماد است. استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی حسی سرشار از آرامش و اطمینان خاطر را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد.

مشاهده رنگ آبی احساساتی نظیر وفاداری، منطق، آرامش، تمرکز،, سکون و توجه را منتقل می کند. برخی از طیف های رنگ آبی سرد و ساکن به نظر می آیند و برخی دیگر تاثیر پویاتری دارند.

رنگ آبی
رنگ آبی، نماد اعتماد و آرامش

رنگ قرمز، نماد عشق

این رنگ مادر تمام رنگ هاست و گرم ترین رنگ در بین رنگ ها محسوب می شود. استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی عشق، گرما، هیجان و انرژی را منتقل می کند. مشاهده رنگ قرمز انرژی را بالا می برد. استفاده از آن در ترکیب با هر رنگی توجه بیننده را به خود جلب می نماید.

رنگ قرمز

رنگ قرمز پررنگ مناسب ترین رنگ برای ایجاد اتاقی گرم، نرم و صمیمی ست. علاوه بر آن استفاده از این رنگ در دکوراسیون اتاق نشیمن این پیام را به میهمانان می دهد که شما فردی عاشق و برونگرا هستید که رفت‌و‌آمد را دوست دارید.

البته دقت کنید که از این رنگ به مقدار زیاد استفاده نکنید و تنها بخشی از خانه را به این رنگ در بیاورید. استفاده بیش از حد از این رنگ ممکن است چشم شما را خسته کند و موجب سردرد شود.

رنگ قرمز، نماد عشق

رنگ نارنجی، نماد انرژی

این رنگ نمادی از اعتماد به نفس و انرژی ست و حسی گرم و صمیمی ایجاد می کند. رنگ نارنجی از ترکیب رنگ های زرد و قرمز به وجود می آید و به عنوان نوعی رنگ انرژی زا مطرح است.

استفاده از این رنگ در مکانی مانند اتاق نشیمن که افراد خانواده دور هم حضور دارند، جوی گرم و پرنشاط به ارمغان می آورد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی به بیننده این قدرت را می دهد که هیجانات و احساسات خود را بروز دهد؛ علاوه بر آن رنگی ضد افسردگی محسوب می شود. در مکان هایی که رنگ آمیزی آن ها یکنواخت و کسل کننده است از رنگ نارنجی برای جلب توجه و ایجاد تنوع استفاده می شود.

رنگ نارنجی، نماد انرژی

رنگ زرد، نماد هیجان

استفاده از رنگ زرد در طیف های کم رنگ مانند لیمویی حس سرزندگی منتقل می کند و طیف های پررنگ آن حسی گرم و آرام در فضای دکوراسیون به ارمغان می آورند. رنگ زرد فضا را روشن تر و جذاب تر می کند و استفاده از آن در ترکیب با سایر رنگ ها نیز فوق العاده است.

بخوانید!  41 مدل صندلی بار برای اپن آشپزخانه

این رنگ برای سایر مکان های منزل غیر از اتاق خواب مناسب است، زیرا تحریک ذهنی که ایجاد می کند مانع از خواب راحت شده و با رنگ زرد مکانی آسوده و آرام بخش برای استراحت فراهم نمی شود.

رنگ زرد
رنگ زرد، نماد هیجان

رنگ خاکستری، نماد بی تفاوتی و بی احساسی

رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی فضایی رسمی، اما همراه با ظرافت ایجاد می کند. این رنگ، نوعی رنگ خنثی است و زیبایی آن زمانی پدیدار می شود که در کنار رنگ های دیگر قرار گیرد.

استفاده زیاد از این رنگ فضایی یکنواخت و کسل کننده ایجاد می کند. این رنگ به خودی خود ذهن را تحریک نمی کند، اما با منطق رابطه مستقیم دارد. از این رنگ برای افزایش تاثیر سایر رنگ ها به میزان کم استفاده می شود.

رنگ خاکستری
رنگ خاکستری، نماد بی تفاوتی و بی احساسی

معرفی برترین ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ های قرمز و سبزآبی

استفاده از صندلی که از یکی از این رنگ های غالب در طراحی آن استفاده شده است می تواند باعث ایجاد فضایی سرزنده در اتاق شود. استفاده از رنگ های قرمز و سبزآبی ترکیب بسیار زیبایی ایجاد می کند. این دو رنگ در کنار هم باعث القای گرما به فضای اتاق می شود.

ترکیب رنگ های قرمز و سبزآبی

ترکیب این دو رنگ در کنار یکدیگر باعث ایجاد کنتراست می شود و همین امر می تواند به زیبایی هر چه بیشتر این ترکیب بیافزاید. استفاده از این دو رنگ در کنار رنگ های خنثی در جهت ایجاد تعادل در فضای موردنظر، نتیجه بسیار خوبی در پی خواهد داشت.

ترکیب طیف رنگ آبی و نارنجی

ترکیب طیف رنگ آبی و نارنجی

رنگ نارنجی نمونه ای از رنگ های گرم شناخته می شود. در مقابل رنگ آبی نمونه ای از رنگ های سرد می باشد. بدون شک استفاده از این دو رنگ در کنار یکدیگر باعث ایجاد تعادل در فضای مورد نظر می شود. استفاده از این ترکیب رنگ در تمامی قسمت های خانه امکان پذیر می باشد.

ترکیب رنگ های سبز زیتونی و قهوه ای

استفاده از رنگ های سبز زیتونی و قهوه ای در اتاقی که در آن از المان های چوبی استفاده می شود، می تواند نمای زیبایی ایجاد کند. اگر چه هر دو این رنگ ها را می توان رنگ های خنثی در نظر گرفت، اما در کنار یکدیگر ترکیب زیبایی ایجاد می کنند. استفاده از رنگ های سفید و کرمی در کنار این رنگ ها در ایجاد توازن در محیط به شما کمک می کند.

ترکیب رنگ های سبز زیتونی و قهوه ای

ترکیب رنگ های مرجانی و آبی

رنگ مرجانی نمونه ای از رنگ هایی است که می توان در کنار سایر رنگ ها از آن استفاده کرد. استفاده از این رنگ در کنار رنگ آبی ترکیبی بسیار زیبا ایجاد می کند. تیره بودن رنگ آبی در کنار رنگ مرجانی به فضای اتاق روح می بخشد.

ترکیب رنگ های مرجانی و آبی

ترکیب رنگ های نارنجی و آبی فیروزه ای

استفاده از رنگ نارنجی در هر قسمت از خانه باعث ایجاد فضایی سرزنده و نشاط آور می شود. حال برای ایجاد تعادل در فضایی که از این رنگ در آن استفاده شده است، می توانید از رنگ آبی فیروزه ای استفاده نمایید. استفاده از این ترکیب رنگ باعث ایجاد حس سرزندگی در خانه می شود و نمایی متفاوت به وجود می آورد.

ترکیب رنگ های نارنجی و آبی فیروزه ای

ترکیب رنگ های سبز و زرد طلایی

استفاده از رنگ زرد طلایی در کنار رنگ سبز باعث ایجاد نمایی زیبا و فاخر در طراحی دکوراسیون داخلی می شود. از این ترکیب رنگ می توان در طراحی انواع سبک های طراحی استفاده کرد. نمونه ای از انواع سبک هایی که استفاده از این ترکیب رنگ در آن نمایی بسیار زیبا ایجاد می کند، سبک کلاسیک می باشد.

ترکیب رنگ های سبز و زرد طلایی

ترکیب رنگ های یاسی و هلویی

ترکیب رنگ های یاسی و هلویی از جمله ترکیب های خاص به شمار می رود. استفاده از این ترکیب رنگ در کنار المان های سبز رنگ، ترکیبی مناسب برای استفاده در طراحی فضایی که میز غذاخوری در آن قرار دارد، برشمرده می شود.

ترکیب رنگ های یاسی و هلویی

ترکیب رنگ های کاراملی و پاستیلی

رنگ کاراملی نمونه ای از رنگ های منحصر بفرد شناخته می شود. این رنگ نیز به مانند رنگ های دیگر طیف های مختلفی دارد. استفاده از این رنگ در کنار رنگ های پاستیلی می تواند نمایی زیبا ایجاد کند.

در کنار استفاده از این دو رنگ، استفاده از رنگ طلایی نیز می تواند در ایجاد نمایی بسیار زیبا و متفاوت به شما کمک کند.

ترکیب رنگ های کاراملی و پاستیلی

ترکیب طیف مناسب رنگ زرد و صورتی

رنگ زرد به عنوان رنگی غالب و سرزنده شناخته می شود. استفاده از این رنگ در کنار رنگ صورتی برای طراحی فضایی شاد و سرزنده به شما کمک می کند. به کارگیری این ترکیب رنگ در طراحی سبک مدرن کاربرد فراوانی دارد.

ترکیب طیف مناسب رنگ زرد و صورتی

عوامل مهم در انتخاب رنگ در طراحی داخلی

الهام گیری از عناصر

الهام از عناصر مختلف، نکته اساسی در چگونگی انتخاب رنگ مناسب می باشد. انتخاب رنگ باید با توجه به رنگ مورد علاقه شما صورت گیرد. رنگ انتخابی باید حس خوبی در شما ایجاد کرده و در استفاده طولانی مدت از فضای خانه شما را خسته نکند.

الهام گیری از عناصر

تطابق پذیری رنگ

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، استفاده از رنگ های تطبیق پذیر می باشد. آیا تمایل به استفاده از طیف های مختلف یک رنگ در کنار یکدیگر دارید؟

آیا رنگ های انتخابی باید روشن باشند یا از طیف تیره تری برخوردار باشند؟ توجه به این امر در کوتاه مدت باعث ایجاد رضایت از رنگی که برای رنگ آمیزی خانه انتخاب کردید، می شود.

تطابق پذیری رنگ

حتی اگر تصور می کنید که رنگ انتخابی شما بهترین رنگ برای انجام این کار می باشد، تا زمانی که از آن استفاده نکنید نمی توانید در مورد خوب یا بد بودن بود آن تصمیم بگیرید.

بخوانید!  طراحی و ایجاد نشیمن دنج در زیر پنجره

به همین خاطر بهتر است در ابتدا از این رنگ برای رنگ آمیزی یکی از دیوارهای اتاق ها استفاده کنید. برای انجام این کار بهتر است اتاقی که کم ترین استفاده از آن می شود را انتخاب نمایید.

با این حال در صورت امکان می توانید از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوار غالب استفاده کنید. نمای استفاده از این رنگ برای دیوار غالب، در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار تاثیرگذار می باشد.

اگر استفاده از این رنگ برای آن دیوار موردپسند شما قرار گرفت، بدین معناست که انتخاب شما صحیح است و می توانید برای رنگ آمیزی سایر دیوارها از آن استفاده نمایید.

دکوراسیون داخلی

در نظرگرفتن اِلمان های موجود

اگر در انتخاب رنگ اطمینان ندارید، به اِلمان های مختلف موجود در اتاق مانند فرش، پرده، انواع کفپوش یا مبلمان و  وسایل فکر کرده و بهترین رنگی که با آن ها سِت می شود را انتخاب نمایید. اگر وسایل اتاق هنوز تکمیل نشده اند، بهتر است رنگ آمیزی را به آخرین مرحله موکول کنید.

نقش وسایلی مانند مبلمان نیز بسیار تعیین کننده می باشد. توجه داشته باشید که امکان تعویض هر ساله مبلمان وجود ندارد و به همین خاطر باید رنگی مناسب که هارمونی را در هم نریزد انتخاب نمایید.

در نظر گرفتن اِلمان های موجود

آشنایی با سه نکته اساسی

شما می توانید از بیش از یک رنگ برای رنگ آمیزی دیوار استفاده نمایید، اما توجه داشته باشید که بیش از سه رنگ برای انجام این کار انتخاب نکنید.

در مرحله بعد به این نکته توجه داشته باشید که آیا این رنگ ها با یکدیگر تطابق پذیری دارند؟ برای مثال اگر از دو رنگ غالب استفاده کرده اید، رنگ سوم باید رنگی خنثی و ملایم باشد.

  • در زمان انتخاب رنگ، ابتدا رنگ غالب را انتخاب نمایید و سپس به انتخاب رنگ خنثی بپردازید.
  • در انتخاب رنگ جسورانه عمل کنید! خرید و انتخاب رنگ مانند خرید فرش یا وسیله های گران قیمت سرمایه گذاری محسوب نمی شود و شما می توانید در صورت عدم رضایت آن را تغییر دهید.
آشنایی با سه نکته اساسی

استفاده از چرخه رنگ ها

مانند یک فرد ماهر عمل کنید! برای انجام این کار بهتر است در ابتدا نگاهی به چرخه رنگ داشته باشید و رنگ هایی که ترکیب مناسبی با یکدیگر ایجاد می کنند، شناسایی کنید.

استفاده از چرخه رنگ ها

مفهوم رنگ های گرم و سرد

بهترین راه برای طبقه بندی رنگ ها قراردادن آن ها در دو بخش رنگ های گرم و سرد می باشد. رنگ هایی مانند رنگ قرمز، نارنجی، صورتی و زرد از جمله رنگ های گرم و رنگ های آبی، سبز و یاسی در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند. هر رنگ تاثیر و حس خاص خود را دارد و این اولین راهنمای شما برای انتخاب رنگ مناسب می باشد.

مفهوم رنگ های گرم و سرد

استفاده از رنگ های گرم

رنگ های گرم در جهت ایجاد فضایی دنج مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ قرمز انتخاب خوبی می باشد؛ چرا که رنگی غالب تلقی می شود. بهتر است برای اتاق های کوچک از این رنگ استفاده نکنید و به جای آن از رنگ های خنثی استفاده نمایید.

استفاده از رنگ های گرم

در نظرگرفتن کاربرد اتاق

رنگ ها تاثیر بسزایی در حس و حال افراد داشته و از آن ها در جهت ایجاد جوی مناسب در اتاق استفاده می شود. برای داشتن جوی آرام استفاده از رنگ های سبز و آبی انتخاب های مناسبی می باشند. اگر در نظر دارید حالت سرزنده تر و انرژی بیشتری به اتاق القا کنید، بهتر است از رنگ های گرم استفاده نمایید.

در نظر گرفتن کاربرد اتاق

زیر رنگ ها

رنگ ها همیشه ظاهر مشابهی ندارند. نمای آن ها به محلی که از آن ها استفاده می شود نیز بستگی دارد. همان طور که می دانید تمامی رنگ ها به جز رنگ های آبی، قرمز و زرد از ترکیب رنگ های دیگر به دست می آیند.

برای مثال استفاده از یک فرش شرقی در محلی که از رنگ سفید برای رنگ آمیزی دیوار استفاده می شود. باعث ایجاد زیر رنگ صورتی شود.

زیر رنگ ها

توجه به نورپردازی

در زمان انتخاب رنگ باید به روشنایی فضا نیز توجه شود، چرا که بافت رنگ در روز بیشتر خودش را نشان می دهد. نورپردازی در چگونه ظاهر شدن رنگ نیز تاثیر دارد. برای مثال استفاده از لامپ های فلوئورسنت باعث می شود رنگ ها با تناژ آبی نمایان شوند.

توجه به نورپردازی

تاثیر فضا بر رنگ ها

برای انتخاب رنگ مناسب بهتر است به روشنایی اتاق توجه کرده و از رنگ های خنثی و رنگ های پاستیلی برای رنگ آمیزی دیوار استفاده شود.

اگر تمایل به استفاده از رنگ های سرد دارید بهتر است از طیف روشن آن ها استفاده نمایید. این کار برای بزرگ تر نشان‌دادن اتاق مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید برای رنگ آمیزی دیوار از رنگ هایی که با یکدیگر در تضاد هستند، استفاده نمایید. استفاده از رنگ هایی مانند رنگ سفید برای رنگ آمیزی سقف مناسب می باشند.

تاثیر فضا بر رنگ ها

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی رنگ های مهم در دکوراسیون داخلی و ترکیبات زیبا و جذاب آن ها که شاید کمتر کسی به استفاده از آن ها فکر می کند، می باشد. استفاده از این رنگ ها در کنار یکدیگر باعث ایجاد ترکیب بسیار زیبایی می شود.

به نظر شما کدام یک از ترکیب های معرفی‌شده می تواند نمای زیبایی ایجاد کند؟ اگر شما تصمیم به استفاده از یکی از این ترکیب رنگ ها داشته باشید، کدام یک را انتخاب می نمایید؟

آیا شما نیز رنگ های دیگری می شناسید که برخلاف تصور عامه ترکیبی مناسب با استفاده از آن ها ایجاد شود؟ نقطه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.