آموزش رویت

ساختمانچی

رنگ بنفش به عنوان رنگی غالب در نظر گرفته می شود. رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز ایجاد می شود. طیف تیره رنگ های آبی و قرمز هر یک به عنوان رنگ هایی غالب در نظر گرفته می شود.

در این جا به معرفی رنگ هایی که ترکیب مناسبی با این رنگ ایجاد می کنند، می پردازیم. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به این رنگ علاقمند هستید، با ما در ادامه این مطلب از ساختمانچی همراه باشید.

ترکیبات رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ بنفش با صورتی یا نارنجی

استفاده از بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی نتیجه بسیار خوبی در پی داشته و هم چون ستاره ای در شب می درخشد. با این حال اگر تمایل به استفاده از این رنگ در کنار رنگ های دیگر دارید بهتر است در ابتدا با رنگ هایی که ترکیب مناسبی با این رنگ ایجاد می کنند، آشنا شوید.

رنگ های صورتی و نارنجی نمونه ای از رنگ هایی هستند که ترکیب مناسبی با بنفش ایجاد می کنند. استفاده از این رنگ ها در کنار بنفش باعث ایجاد فضایی سرزنده و پرانرژی می شود. استفاده از جزئیات سیاه رنگ در کنار این ترکیب نیز باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی می شود.

بنفش و صورتی

ترکیب رنگ های بنفش و برنز

استفاده از رنگ برنز در کنار بنفش از جمله رنگ های پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می شود. ترکیب این دو رنگ در کنار یکدیگر در سبک مدرن و امروزی بسیار کاربرد دارد.

درخشش رنگ برنز در کنار رنگ بنفش باعث ایجاد فضایی دراماتیک در فضای اتاق می شود. از ایده های استفاده از این دو رنگ در کنار یکدیگر می توان به استفاده از طیف روشن بنفش در کنار رنگ برنز تیره اشاره کرد. اجرای این ایده بدون شک نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

بنفش و برنز

ترکیب طیف های مختلف رنگ بنفش

استفاده از طیف های مختلف بنفش در کنار یکدیگر نیز باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی می شود. به این منظور باید از طیف روشن و تیره این رنگ در کنار یکدیگر استفاده نمایید.

انجام این روش باعث ایجاد فضایی لوکس در محل مورد نظر می شود. استفاده از طیف روشن رنگ بنفش در کنار رنگ های بژ و کرمی نیز نمای بسیار زیبا و متفاوتی ایجاد می کند.

طیف های مختلف بنفش

ترکیب رنگ های بنفش و سبز لیمویی

رنگ های بنفش و سبز لیمویی از جمله رنگ هایی هستند که استفاده از آن ها باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی می شود. استفاده از این دو رنگ هیچ گاه قدیمی نمی شود.

برای استفاده از این دو رنگ بهتر است از طیف تیره بنفش در کنار سبز لیمویی استفاده نمایید. استفاده از الگوها در کنار این رنگ ها بدون شک نتیجه بسیار خوبی به همراه دارد.

بنفش و سبز لیمویی

ترکیب رنگ های بنفش و سبز نعنایی

استفاده از طیف های روشن و آبرنگی رنگ سبز در کنار بنفش انتخاب بسیار مناسبی می باشد. استفاده از این طیف رنگ سبز باعث خنثی سازی رنگ بنفش می شود.

این در حالی است که با این وجود بنفش هم چنان به عنوان رنگی غالب تلقی می شود. استفاده از این دو رنگ به چشم هر بیننده ای زیبا می آید.

بنفش و سبز نعنایی

ترکیب رنگ های بنفش و خاکستری

ترکیب رنگ های بنفش و خاکستری همیشه از تازگی برخوردار است و هیچ گاه قدیمی نمی شود. بنفش این قابلیت را دارد که با طیف سرد رنگ خاکستری به خوبی ترکیب شود.

اگر به انتخاب رنگی مناسب برای ترکیب با بنفش تردید دارید، پیشنهاد ما استفاده از رنگ خاکستری می باشد. بدون شک اگر از این دو رنگ در کنار یکدیگر استفاده نمایید، از نتیجه آن راضی خواهید بود.

بنفش و خاکستری

ترکیب رنگ های بنفش، صورتی و خاکستری

حال که با ترکیب رنگ های خاکستری و بنفش آشنایی پیدا کردید، زمان آن رسیده است که کمی جسورانه تر عمل نمایید. به این منظور پیشنهاد ما استفاده از رنگ صورتی در کنار این دو رنگ می باشد.

این کار باعث ایجاد تاثیر آمبره می شود. استفاده از این ترکیب باعث ایجاد فضایی شیک می شود. برای استفاده از بنفش در کنار این دو رنگ بهتر است از انواع طیف تیره آن استفاده نمایید.

بنفش و صورتی و خاکستری

ترکیب رنگ های بنفش و سبز زیتونی

اگر تمایل به استفاده از این دو رنگ در کنار یکدیگر دارید، باید کمی حساسیت به خرج دهید. به این خاطر که برای استفاده از این دو رنگ باید از طیف مناسب این رنگ ها استفاده نمایید.

برای انتخاب صحیح طیف بنفش، باید انواعی از آن که زیر رنگ آبی بیشتری در آن وجود دارد، انتخاب کنید. انتخاب صحیح این رنگ و ترکیب آن با رنگ سبز زیتونی بدون شک چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

بنفش و سبز زیتونی

ترکیب رنگ های بنفش و خردلی

شاید در ابتدا تصور کنید که ترکیب این دو رنگ ممکن است زیبایی چندانی نداشته باشد. اما بد نیست بدانید که در صورت استفاده صحیح از این دو رنگ و ایجاد تعادل میان آن ها نمایی بسیار زیبا در مکان مورد نظر ایجاد می کند. در میان رنگ هایی که ترکیب مناسبی با بنفش ایجاد می کنند، رنگ خردلی و زرد باعث ایجاد فضایی لوکس می شود.

بنفش و خردلی

ترکیب رنگ های بنفش و خاکستری مایل به قهوه ای

رنگ خاکستری مایل به قهوه ای از جمله رنگ های خنثی محسوب می شود. استفاده از این رنگ در کنار بنفش به طور قطع شما را شگفت زده می کند. استفاده از این دو ترکیب رنگ امروزه در خانه هایی به سبک مدرن و لوکس بسیار به چشم می خورد.

بنفش و خاکستری مایل به قهوه ای

ترکیب رنگ های بنفش، صورتی و قرمز

شاید در ابتدا این طور به نظر آید که استفاده از این رنگ ها در کنار یکدیگر باعث ایجاد هرج و مرج در اتاق می شود. اما به واقع این چنین نیست و استفاده از آن ها در کنار یکدیگر باعث ایجاد فضایی سرزنده و شاد می شود.

تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از طیف روشن یکی از رنگ ها و طیف تیره دو رنگ دیگر می باشد، انتخاب طیف ها به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد.

ترکیب رنگ های بنفش، صورتی و قرمز

ترکیب رنگ های بنفش و ارغوانی

ترکیب رنگ های بنفش و ارغوانی می تواند نمای زیبایی در طراحی خانه ایجاد نماید. استفاده از این دو رنگ در کنار یکدیگر و در کنار آن به کارگیری المان هایی که در ساخت آن ها از چوب استفاده شده است، می تواند نمای بسیار زیبایی در خانه ایجاد نماید.

بخوانید!  ایده های طراحی خانه ای دنج

ترکیب رنگ های بنفش و نقره ای

آیا به دنبال ایجاد فضایی لوکس با استفاده از بنفش هستید؟ پیشنهاد ما در این زمینه استفاده از این رنگ در کنار رنگ نقره ای می باشد. استفاده از نقره ای در کنار بنفش باعث ایجاد کنتراست شده و همین امر در زیبایی هرچه تمام تر فضای مورد نظر به شما کمک می کند.

ترکیب رنگ های بنفش و نقره ای

ایده ها و کاربردهای رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی خانه

ایده های ارائه شده برای طراحی اتاق به رنگ بنفش صفت های متعددی از جمله شیک، مدرن، خاص و مثال زدنی، پر تجمل، فرهیخته، دنج و صمیمی و چند منظوره بودن را در یک مکان واحد در بر می گیرد.

تمامی این صفات به دلیل حضور یک رنگ باطراوت و زنده در اتاق که با مشکی، سفید، نقره ای، نارنجی و سبز ادغام می شود، بوجود می آیند.

کاربردهای رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

شما می توانید جسورانه دیوارها را به رنگ بنفش رنگ آمیزی نموده و تاثیری قوی در ذهن بیننده ایجاد کنید. این رنگ شخصیت و روحیات قوی و مصمم شما را نشان می دهد.

بنفش و طیف های گوناگون آن (آبی متمایل به بنفش، بنفش کم رنگ، رنگ یاسی) جز پرطرفدارترین رنگ های مدرن نمی باشند، اما قطعاً جزء رنگ های برتر در دیزاین داخلی محسوب می شوند.

 رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

در زمان های گذشته، رنگ بنفش رنگی سطلنتی بود. این رنگ محبوب اشراف زادگان بود و از ترکیب رنگ آبی و قرمز به به وجود می آمد.

در آن زمان، بنفش جزء گران ترین رنگ محسوب می شد؛ زیرا در طبیعت به ندرت یافت می شد و افراد برای بدست آوردن این رنگ مشقت زیادی متحمل می شدند.

استفاده از بنفش در طراحی دیوار غالب

طراحی دیوار غالب در تمامی قسمت های خانه امکان پذیر می باشد. برای مثال در طراحی آشپزخانه می توانید نسبت به اجرای طراحی دیوار غالب اقدام نمایید. بنفش نمونه ای از زیباترین رنگ هایی است که می توانید در این زمینه از آن استفاده نمایید.

آن چه که در استفاده از این رنگ باید بخاطر بسپارید، به کارگیری طیف مناسب از آن می باشد. به این منظور بهتر است  از طیف روشن این رنگ استفاده کنید. استفاده از این ایده در طراحی آشپزخانه می تواند آن را به نقطه کانونی در آشپزخانه تبدیل نماید.

استفاده از رنگ بنفش در طراحی دیوار غالب

بنفش اشرافی

اگر می خواهید از بنفش به منظور زیبایی و تجمل استفاده کنید، باید آن را با سفید ترکیب کنید. بنفش و سفید برای مهم ترین اتاق های شما بی نظیر هستند. شما می توانید از این رنگ ها در کنار رنگ های گرم تر (قرمز شرابی، صورتی کم رنگ و …) در فضاهای کوچک استفاده کنید.

یک اتاق با دکوراسیون بنفش روشن با جزئیاتی نظیر میز، صندلی و مبلمان قهوه ای متمایل به قرمز جلوه ای مسحور کننده و جذاب خواهد داشت. علاوه بر رنگ آمیزی دیوارها، از جزئیات زیبا و جذاب به جای مبلمان جاگیر و تزئینات روی کل دیوار استفاده کنید.

رنگ بنفش اشرافی

ترکیب دو رنگ

مسئله ای که به طور قطع واضح است این است که بنفش با یک رنگ نسبت به چندرنگ عملکرد بهتری پیدا می کند. از این رو، شما باید از ترکیب روشن دو رنگ، به جای ترکیبی شلوغ، گیج کننده و رنگارنگ استفاده کنید.

البته لکه های بنفش در گوشه و کنار اتاق، در محیطی سیاه و سفید بسیار زیبا خواهند شد. به علاوه، ترکیب رنگ فرش و دیوارها همواره تعادلی ویژه خلق می کند.

ترکیب دو رنگ

پارچه های بنفش

چرا تنها از بنفش در دیوارها و مبلمان استفاده کنیم؟ طیف های مختلف بنفش خصوصاً بنفش تیره به آسانی می تواند نقطه کانونی طراحی شما حتی در روی پارچه ها و جزئیات ریز شود.

گاهی اوقات بهتر است از یک اتاق تماماً بنفش صرف نظر کنیم و به جای آن از یک کوسن به رنگ یاسی استفاده نماییم.

تضاد بین کوسن و دیوارهای خنثی بسیار قوی تر از یک محیط کاملاً بنفش است. قالیچه ها، پرده، تخت خواب، پارچه ها و ملحفه های یاسی نیز ایده های بسیار خوبی در دکوراسیون بنفش هستند.

پارچه های بنفش

بنفش روشن

اگر بخواهیم رنگ های خاص بنفش را برای هر نوع دکوراسیونی استفاده کنیم، قطعاً طیف های مات و روشن را پیشنهاد می دهیم.

بنفش روشن در کنار نقره ای مات و همینطور مشکی پررنگ، بسیار عالی عمل می کند. به همین خاطر است که با این رنگ هر کاری که بخواهید می توانید انجام دهید.

رنگ بنفش روشن

بنفش پررنگ

علارغم آنچه که تاکنون در مورد ایده های دکوراسیون بنفش پیشنهاد دادیم، بنفش قطعاً از نظر خنثی بودن محدودیت هایی دارد و این صرفاً به این خاطر است که بنفش ماهیت خنثی ندارد.

از این رو از این رنگ در سطوح ریز و یا کوچک و جزیی استفاده کنید تا خودش را نشان دهد و توجه افرد را جلب کند.

به خاطر بسپارید که بنفش آن قدر قوی است که کار شما را برای معطوف نمودن توجه افراد به جزئیات دیگر سخت می کند، خصوصاً وقتی صحبت از دیوارهای اتاق ها به میان می آید.

رنگ بنفش پررنگ

احتیاط در استفاده از بنفش

وقتی از بنفش استفاده می کنید مطمئن شوید از تماشای آن خسته نخواهید شد. این مسئله را می توانید به آسانی امتحان کنید. گلدانی آبی متمایل به بنفش یا شمع های بنفش کمرنگ را در اتاق قرار دهید و آن ها را معطر کنید.

همچنین می توانید از وسایل بزرگ تری مانند صندلی راحتی یا کمد های زیبا استفاده کنید. این بدین معناست که شما مجبور نیستید بنفش را به صورت دائمی در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید.

احتیاط در استفاده از رنگ بنفش

آشپزخانه بنفش

نظر شما در مورد دیوارهای بنفش کمرنگ در آشپزخانه چیست؟ بنفش می تواند آشپزخانه را به فضایی محبوب برای شما تبدیل کند، حتی اگر زیاد هم علاقه به آشپزی نداشته باشید.

بخوانید!  طراحی ورودی خانه با جذاب ترین ایده ها

تمام آن چیزی که احتیاج دارید یک شیء براق و یا مجموعه ای از کاشی های فوق العاده زیبا با طرح ارکیده است تا طراحی بنفش خود را به اتمام برسانید. همانطور که می بینید، شما با این رنگ، کاری بیشتر از طراحی یک اتاق خواب انجام خواهید داد.

آشپزخانه بنفش

استفاده از جزیره بنفش در آشپزخانه

اگر به دنبال القای رنگ به فضای آشپزخانه هستید، پیشنهاد ما استفاده از جزیره ای است که در طراحی آن از بنفش استفاده می شود. این ایده نمونه ای از ایده های منحصر بفردی می باشد که شاید کمتر کسی به استفاده از آن فکر کرده باشد.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به دنبال ایده های متفاوت می باشید، پیشنهاد ما استفاده از این راهکار می باشد. این کار می تواند جزیره آشپزخانه را به نقطه کانونی در آشپزخانه تبدیل نماید.

استفاده از جزیره به رنگ بنفش در آشپزخانه

اتاق کار بنفش

حال که از قدرت احساسی و انگیزشی بنفش مطلع شدید، این سوال مطرح می شود، چرا از تم بنفش در دفتر کار خود استفاده نکنید؟ البته باید مراقب قراردادن رنگ های تند در کنار دیوار بنفش باشید، زیرا ممکن است از رنگهای بسیار تیره استفاده کنید و حواس بیننده را پرت نمائید.

اتاق کار بنفش

اتاق دخترانه بنفش

بنفش به ندرت برای اتاق پسرانه مورد استفاده قرار می گیرد، اما در اتاق دخترانه در تمامی سنین بسیار پرطرفدار است. رنگ پایه بنفش برای دیوارها، روشی مناسب برای ارتقاء خلاقیت در دختران است. این رنگ می تواند اتاق ها را از دید افسانه ای به پناهگاهی امن برای دختران تبدیل کند.

اتاق دخترانه بنفش

اتاق میهمان بنفش

اجازه دهید میهمانان شما کمی از جادوی بنفش و دیوارهای بنفش تیره لذت ببرند. بنفش رنگی عالی برای اتاق میهمان است، چرا که مناسب تمامی سلیقه ها و روحیات می باشد.

میهمانان شما، راحتی و زیبایی اتاق را تحسین خواهند کرد خصوصاً اگر از مبلمان بنفش و دیوارهای سفید یا کرمی استفاده کنید.

اتاق میهمان بنفش

حمام بنفش

مزیت استفاده از بنفش در حمام این است که شما هیچ محدودیتی در استفاده از درجه های متفاوت بنفش ندارید. شما می توانید این رنگ ها را ترکیب کنید یا از آن ها در قسمت های مختلف حمام به صورت جداگانه استفاده کنید.

برای حمام، ست کردن بنفش آسان است و دیگر لازم نیست مدام از خود بپرسید که چه رنگی با دیوارهای بنفش همخوانی دارد.

همچنین می توانید بنفش را بارنگ های تند مثل آبی و سبز ترکیب کنید، چرا که مدت زمان زیادی را در آنجا سپری نمی کنید و همینطور این ترکیب قوی و در عین حال جالب تاثیر نامطلوبی روی شما نخواهد گذاشت.

حمام بنفش

اتاق کودک بنفش

ما اعتقاد داریم رنگ سفید برای اتاق کودک رنگ ایده آلی است و از این انتخاب حمایت می کنیم، زیرا این رنگ آرام و ملایم بوده و برای هر جنسیت و استایلی مناسب است.

البته، افراد جسور ممکن است تمایل داشته باشند محل سلطنت فرزند کوچک خود را رنگی تر کنند که بهترین روش برای انجام این کار اجرای دکوراسیون داخلی بنفش است.

البته منکر این نمی شویم که بنفش رنگی رایج در اتاق کودک است (خصوصاً طیف های تیره آن)، بلکه این بدین معناست که استفاده از جزئیات بنفش در گوشه و کنار اتاق (اسباب بازی ها، صندلی ها، چهارچوب های پنجره و …) و یا دیزاین بنفش برای دیوارها، اتاق را خاص و متمایز می کند.

اتاق کودک بنفش

نمای خارجی بنفش

دکوراسیون بنفش تنها مختص طراحی داخلی نیست. بنفش رنگی هوشمندانه برای طراحی نمای خارجی نیز محسوب می شود.

با استفاده از بنفش در نمای بیرونی منزل می توانید بیننده را به عصر ویکتوریا ببرید، با حضور رنگ بنفش طاقچه های پنجره و چشمی های در و وسایل تزئینی قابل شناسایی تر و جذاب تر می شوند.

طیف های کمرنگ و مات بنفش بهترین طیف های آن هستند، زیرا بنفش پررنگ نور را جذب می کند و سریع تر از رنگ های دیگررنگ پریده می شود. ترکیب منحصربفرد دیگر از بنفش، ترکیب بنفش شاه توتی با سفید است.

نمای خارجی بنفش

مبلمان بنفش

مبلمان یکی از راه های افزودن رنگ به فضای خانه مدرن است. قرار دادن یک سرویس نهارخوری بنفش ملایم می تواند پذیرای دوستان و خانواده برای صرف شام باشد.

هر چند طیف های بی شماری از بنفش می توانند آن را در فضا پراکنده سازند اما توناژهای کمرنگ بنفش فضا را لطیف تر نشان می دهند.

مبل بنفش
بیایید مواردی که در آن بنفش نقش قدرتمند و تعیین کننده ای دارد را بررسی کنیم:
  • ترکیب بنفش تمشکی با رنگ سیاه اتاق شما را دیدنی تر و قابل توجه تر می کند.
  • طیف های قوی و پررنگ بنفش مانند بنفش خاکستری در کنار رنگ های کریستالی و نقره ای عالی عمل می کند.
  • وسایل بنفش می توانند یکنواختی اتاق را در هم بشکنند و حتی فضا را وقتی روشنایی کامل در آن وجود ندارد، روشن کنند. طیف های روشن بنفش الهام بخش خوشبختی هستند خصوصاً هنگامی که رنگ روشن بنفش، با ترکیب آبی، سبز، زرد و یا آبی نفتی ادغام گردد.
رنگ بنفش

بنفش باعث افزایش روحیه می شود. طیف های بنفش حقیقتاً دلپذیر و دلچسب بوده و روح را درمان می کنند.

به همین خاطر است که هنرمندان، صوفی ها و یا افراد خلاقی که به دنبال کشف و ایجاد ناشناخته ها هستند، هرگز این رنگ را نادیده نمی گیرند.

نکات پایانی

بنفش از جمله رنگ های لوکس به حساب می آید و استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی باعث ایجاد نمایی بسیار زیبا و چشم نواز می شود. این رنگ قابلیت استفاده در اتاق نشیمن و طراحی اتاق خواب را دارد و استفاده از آن بدون شک ظاهری متفاوت برای شما به ارمغان خواهد آورد.