آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این نوشته از ساختمانچی به بررسی مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت می پردازیم. با ما همراه باشید.

کاهش سرمایه گذاری در مسکن

محمد اولاد، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بازار ساخت و ساز از جمله بازارهایی است که ورود به آن مستلزم حجم زیادی از نقدینگی از سوی سرمایه گذار است. در سال‌های اخیر، میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع فعالیت ساخت و ساز، به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به طور طبیعی بخشی از سرمایه گذاران جدید که با توان مالی کمتر، قصد ورود به چنین بازاری را داشته باشند، دیگر توان ورود به این بازار را از دست می‌دهند. علاوه بر این عامل، چالش‌ های تأمین مالی نیز از موانع ورود به این بازار است.

شیوه‌ های رایج تأمین مالی بخش مسکن شامل مشارکت در ساخت، پیش فروش، اخذ وام و اعتبارات و خرید اقساطی مصالح مورد نیاز می‌ شود.

در این میان با اتفاقاتی که در بحث پیش فروش و ریسک‌ هایی که برای خریداران ایجاد و منتهی به تصویب قانونی جهت تنظیم شرایط پیش فروش شد، این شیوه، سهولت دسترسی خود را از دست داد و هزینه‌ های تأمین مالی از این طریق افزایش یافت.

علی رغم رشد چند برابری حجم سرمایه مورد نیاز برای شروع فعالیت، سقف‌ های تعیین شده برای دریافت تسهیلات و اعتبارات بانکی، رشد چندانی متناسب با رشد حجم سرمایه گذاری نیافت، در نتیجه در این مسیر نیز سرمایه گذاران با مشکلاتی مواجه هستند.

او گفت: فرآیندهای قانونی از جمله ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی، ضوابط آتش نشانی و ضوابط و استانداردهای نظام مهندسی، بویژه در شرایطی که در دوره‌ های زمانی کوتاهی تغییر می‌کنند، حائز اهمیت می باشد.

بخوانید!  رکود بازار انبوه سازان مسکن

تعدد این فرآیندها، تغییرات دائمی و سریع و پروسه فساد انگیز آن، هزینه‌ های غیر رسمی زیادی بر تولیدکنندگان به همراه دارد؛ به گونه‌ ای که طبق اظهارات سازندگان، هزینه توافق‌ های غیر رسمی سهم قابل توجهی در هزینه‌ های ساختمان دارد.

استثنائات تمدید قراردادهای اجاره مسکن

ابلاغیه ای که در مورد تمدید قراردادهای اجاره اماکن مسکونی در جلسات 43 و 46 ستاد ملی کرونا تصویب شد، به شرح زیر می باشد:

  1. چنانچه مالک به منظور تخریب واحد مسکونی و احداث ساختمان جدید، پروانه ساختمانی اخذ کرده باشد.
  2. چنانچه مستاجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، ما به‌ التفاوت مال الاجاره را به موجر پرداخت نکرده باشد.
  3. چنانچه به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، نیاز مالک یا همان موجر به دلیل ازدواج اولاد ذکور وی به ملک مسکونی مورد اجاره احراز شود.

اگر یکی از این سه استثناء وجود داشته باشد، تمدید قرارداد اجاره اماکن مسکونی مشمول بندهای مصوبه جلسه ۲۶ ستاد ملی مقابله با کرونا نمی شود.

کاهش قیمت دلاری مسکن

مهدی روان شادنیا یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن گفت: مقایسه رشد قیمت خانه با نرخ ارز طی سه سال گذشته نشان می دهد که ارزش دلاری مسکن کاهش یافته است، با این حال ارزش اسمی ملک ۵.۵ برابر شده و در صورت کاهش نرخ ارز می توان به ثبات بازار مسکن امیدوار بود.
وی اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن هیچ مبنای اصالتی در این بازار ندارد؛ زیرا هیچ متغیر اساسی در این بخش ایجاد نشده، بجز این که با کاهش ارزش پول ملی و تراز کردن دارایی ها با ارزش جدید مواجهیم. طبیعتا هر اتفاقی در بازار ارز بیفتد اثرات خود را در بازارهای دیگر خواهد داشت.
وقتی قیمت مسکن را با قیمت ارزهای خارجی مقایسه کنیم قیمت دلاری مسکن حتی از سه سال گذشته هم کمتر شده اما ارزش اسمی آن رشد ۵.۵ برابری داشته است، در حالی که نرخ ارز در همین بازه زمانی ۷.۵ تا ۸ برابر شده است.

بخوانید!  از مالیات خانه های خالی تا واگذاری زمین های 200 متری

یعنی اگر ارز در همین قیمت بماند ارزش واقعی مسکن هنوز با آن تراز نشده است. در نتیجه اظهارنظر کردن درباره آینده بازار مسکن جدا از بحث های اقتصاد کلان غیرممکن می باشد.

افزایش ۸۶.۵ درصدی قیمت زمین های کلنگی در پایتخت

طبق آمار منتشر شده از طرف مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌ های معاملات ملکی شهر تهران ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۱۰ مترمربع بوده است. این قیمت در مقایسه با بهار ۹۹ و تابستان سال گذشته به ترتیب ۳۶.۴ و ۸۶.۵ درصد افزایش یافته است.