آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان برگزار شد

بیستمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آسانسور، در و پنجره، کاشی و سرامیک درحالی برگزار شد که همچنان کرونا بر اقتصاد کشور سایه انداخته و بسیاری از مشاغل را تحت‌ تأثیر قرار داده است. این نمایشگاه نیز مانند نمایشگاه‌ های گذشته بسیار خلوت برگزار شد.
یکی از شرکت‌کنندگان همدانی می گوید: انتظار داشتیم که عموم مردم استقبالی از نمایشگاه نکنند و علت آن هم این است که این نمایشگاه بیشتر به رای کسانی است که در ساختمان‌ سازی وارد شده‌اند. این نمایشگاه می‌تواند به آن ها برای انتخاب وسایل جانبی ساختمان کمک کند.

او گفت: کرونا تقریبا 2 ماه بر روی فروش ما تأثیر گذاشت ولی پس از آن، شرایط برای ما عادی شد و زودتر از سایر فعالیت‌ های اقتصادی به شرایط عادی برگشتیم.
یکی از شرکت‌کنندگان اصفهانی گفت: حضور تیم ما در نمایشگاه صرفا برای تبلیغات است، اصلا انتظار فروش در این نمایشگاه را نداریم. ما بر این باور هستیم که تبلیغات لازم است، حتی اگر کم باشد. حضور در نمایشگاه از نظر زمان و هزینه برای ما ضرر دارد، اما بازار رقابت است و اگر در نمایشگاه نباشیم بازار را از دست می‌دهیم.

حمید گلی پور، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ های بین‌المللی همدان نیز گفت: صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و هر اقدامی که برای شناسایی توانایی‌ ها و ظرفیت‌ های این صنعت انجام شود، سبب رشد 40 صنعت وابسته خواهد شد.
صنعت ساختمان با اشتغال 2 میلیون نفری خود در کشور می‌تواند نقش مهمی در صادرات غیرنفتی ما داشته باشد و در همین راستا استان همدان بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان را همزمان با هفدهمین نمایشگاه تأسیسات و سیستم‌ های برودتی و حرارتی برگزار کرد تا در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و ساختمان‌ سازی گامی مثبت بردارد.
این نمایشگاه با حضور 50 واحد شرکت‌ کننده از استان‌های همدان، تهران، اردبیل و اصفهان به مدت 5 روز از 25 تا 29 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌ های بین المللی همدان برگزار می‌شود.

لایحه رسیدگی به تخلفات ساختمانی بررسی می شود

مالکان زمین ها و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن، باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان، پروانه را از شهرداری اخذ کنند. شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأموران خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری کند.

بخوانید!  وضعیت کنونی بازار مسکن

از آنجایی که بررسی های کارشناسی حکایت از عدم کارآیی ماده قانونی که به موضوع تخلفات ساختمانی به ویژه در کلان‌ شهرها می پردازد، ‌دارند، بنابراین بروزرسانی آن امری ضروری محسوب می شود.

در همین راستا وزارت کشور با همکاری دستگاه‌های ذی ربط و صاحب‌ نظران حوزه مدیریت شهری، پیش‌ نویس لایحه اصلاح ماده فوق را با رویکرد پیشگیری، جلوگیری و برخورد قاطع و بدون اغماض در حوزه تخلفات ساختمانی در حریم و محدوده شهرها تهیه و به هیئت دولت ارائه نمود.

این لایحه پیشنهادی که بررسی آن در دستور کار کمیسیون خاص امور کلان شهرها قرار دارد،‌ در جلسه اصلی هفته جاری کمیسیون مزبور به ریاست محمد اسلامی،‌ وزیر راه و شهرسازی مطرح و ادامه بررسی به جلسه آینده موکول شد.

این جلسه در روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۹ با حضور جمعی از وزرا و نمایندگان مربوطه، که عضو کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرهای هیات دولت بودند، به میزبانی ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

 میز تخصصی توسعه صادرات ساختمانی ایران و آفریقا برگزار می شود

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی با اشاره به برگزاری میز کالا منطقه‌ای، بررسی راهکارهای توسعه صادرات مصالح، تجهیزات و لوازم ساختمانی ایران به کشورهای آفریقایی گفت: این جلسه در روز شنبه 12مهر ماه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می شود.

این میز در چارچوب برنامه‌ های سازمان توسعه تجارت ایران، جهت معرفی بازارهای جدید صادراتی به تولید کنندگان و صادر کنندگان و با توجه نیازهای کشورهای آفریقایی و ظرفیت‌ های صادرات مصالح، تجهیزات و لوازم ساختمانی به کشورهای آفریقایی برگزار خواهد شد.

در این نشست علاوه بر شرکت‌های خصوصی تولید کننده و صادر کننده محصولات مذکور، نمایندگان دستگاه‌های دولتی مانند وزارت امور خارجه، ستاد آفریقا، وزارت راه و شهرسازی و اتاق‌های بازرگانی و اتحادیه‌ های ذی‌ ربط و همچنین شرکت‌های حمل و نقل کالا، حضور پیدا خواهند کرد.

سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان دبیرخانه کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا به موازات توسعه صادرات به کشورهای همسایه، در راستای معرفی بازارهای جدید صادراتی به صادر کنندگان، برنامه‌های متنوعی را برای معرفی بازارهای جدید هدف صادراتی از جمله در قاره آفریقا در دستور کار خود قرار داده است.

بخوانید!  کرونا به سمت بازار مسکن می‌رود؟

کشورهای آفریقایی به دلیل افزایش جمعیت و قرار گرفتن در مسیر توسعه و شهرنشینی، بازار مناسبی برای بسیاری از مصالح، تجهیزات و لوازم ساختمانی ایران محسوب می‌شوند.

مصالح ساختمانی از بورس خارج می شوند

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عرضه این محصولات در بورس کالا است. بعضی فروشندگان تا ظهر منتظر می مانند قیمت فولاد و مصالح در بورس مشخص شود و بعد از ظهر آن ها را می‌فروشند. به همین دلیل رئیس جمهور دستور داده تا مصالح ساختمانی، خارج از بورس برای پروژه های عمرانی و مسکن توزیع شود.

آقای روحانی به تازگی دستور داده تا وزارت راه و شهرسازی فولاد و مصالح ساختمانی دیگر از جمله آهن آلات و قیر را که در بورس عرضه می شوند، خارج از بورس برای پروژه های عمرانی دریافت کند تا قیمت تمام شده مسکن کنترل شود.

این خبر در روز چهارشنبه توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام شد. در ماه های اخیر، نرخ ارز، قیمت آهن آلات، سیمان و دیگر مصالح ساختمانی روند رو به رشدی داشته است. در هشت ماه گذشته نرخ فولاد با افزایش ۳۰۰ درصدی به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده است. سیمان نیز با  رشد ۱۰۰ درصدی هم اکنون پاکتی حدوداً ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

هر دوی این کالاها در داخل کشور تولید می شوند و طبیعتاً نباید تاثیر چندانی از نرخ ارز بگیرد؛ آن هم در شرایطی که هزینه های آن ها به ریال است. تحقیقات حاکی از آن است که این افزایش قیمت ها به دلیل حضور مصالح ساختمانی در بورس کشور می باشد.

سازندگان مدعی هستند که تولید کنندگان بزرگ فولاد و مصالح برای تشنه نگه داشتن بازار، کالاها را احتکار می‌کنند تا با قیمت بالاتری بفروشند. در خصوص تاثیر منفی بورس بر قیمت مصالح نیز عنوان می‌ شود بعضی از فروشندگان خرد و کلان، تا ظهر منتظر می مانند تا ببینند وضعیت مصالح ساختمانی در بورس چگونه می شود و سپس آن را ملاک تعیین قیمت در بعدازظهر قرار می دهند.