آموزش رویت

ساختمانچی

دریل ابزاری است که برای سوراخ کردن دیوار و یا هر چیز دیگری بکار می رود. دریل ها با توجه به قدرت، مدل، اندازه و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که می توان از آن ها برای سوراخ کردن چوب، بتن و فلز استفاده نمود.

دریل چکشی از انواع پرکاربرد دریل می باشد که علاوه بر خاصیت چرخشی که دارد، می تواند به مته نیز ضربه بزند. از دریل های چکشی می توان برای سوراخ کردن دیوار و بتن استفاده نمود. دریل های چکشی علاوه بر حرکت چرخشی که دارند، به صورت عمودی نیز می توانند بر روی دیوار ضربات زیادی را وارد کنند و پیشروی را برای کاربر آسان نمایند.

دریل های چکشی معمولا با برق کار می کنند، اما امروزه نمونه های باتری و بدون سیم آن ها نیز به سرعت در حال گسترش در میان مردم می باشد. استفاده از حالت چکشی در این ابزار می تواند بنابر انتخاب کاربر باشد. به صورتی که در صورت نیاز می توان با انتخاب و حرکت دادن دکمه، این حالت را به توانایی سوراخ کاری ابزار اضافه نمود.

تعداد ضربات در دریل های چکشی مختلف، متفاوت است. این ضربات از 1000 ضربه در دقیقه تا ده ها هزار ضربه در دقیقه می تواند متغیر باشد. حتی در برخی از دریل های چکشی امکان کنترل تعداد ضربات توسط فرد موردنظر وجود دارد.

دسته بندی انواع دریل چکشی

دریل های چکشی از لحاظ ظاهری به انواع ساده، قنداقی و با دسته کمکی تقسیم می شوند. از لحاظ فنی نیز به مدل های دارای قابلیت گیربکس دو سرعته یا بدون این قابلیت و همچنین به قدرت های مختلف تقسیم می شوند. تمام موارد گفته شده زیر دسته دو عنوان کلی مدل های برقی و شارژی هستند.

  • دریل چکشی برقی یا سیم دار

این دریل ها همانطور که از نامشان پیداست با برق کار می کنند. اگر پریز برق در نزدیکی محل موردنظر شما برای سوراخ کاری وجود داشته باشد، دریل چکشی برقی بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود. از مزایای این نوع، امکان استفاده دائم از آن بدون هراس از خاموش شدن دستگاه می باشد. این یکی از مزایای دریل های برقی نسبت به مدل های باتری خور می باشد. زیرا مدل های باتری خور نیاز به شارژ شدن مداوم دارند.

قدرت بالاتر نیز یکی دیگر از ویژگی های مدل برقی این محصول است. بطور معمول در تمام ابزار آلات ،مدل های شارژی از قدرت کمتری برخوردار هستند. قیمت این ابزار به عوامل مختلف مانند برند، کارایی و مشخصات فنی آن بستگی دارد. در هر دو مدل برقی و شارژی محصولات با قیمت های متفاوت پیدا می شود.

برای مشاهده و بررسی قیمت دریل چکشی به آچاریست سر بزنید.

ابزارالات آچاریست

  • دریل چکشی شارژی یا بدون سیم

این دریل ها برخلاف مدل های برقی، با باتری کار می کنند. دریل های شارژی قابلیت حمل و انعطاف پذیری بالایی دارند می توان از آن ها در محل هایی که دسترسی به پریز برق وجود ندارد، استفاده کرد.

برخی برند ها و شرکت ها به همراه دریل چکشی شارژی، لوازم جانبی و باتری های اضافی را نیز عرضه می کنند. برخی شرکت های تولید کننده دریل های چکشی شارژی، شارژر هایی را تولید کرده اند که تنها در مدت 30 دقیقه می تواند این محصول را به طور کامل شارژ کند.

مزایا و کاربرد دریل های چکشی

  • از این دریل ها می توان در کارهای سنگینی استفاده کرد که دریل های معمولی از پس آن ها برنمی آیند.
  • در این محصول می توان با استفاده از سوئیچ انتخاب، دریل را از حالت چرخش استاندارد به حالت چکشی تغییر داد. در این حالت نفوذ مته سریع تر و قوی تر خواهد بود.
  • دریل چکشی معمولا توسط افراد متخصص و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اگر به دنبال بهترین نوع دریل برای سوراخ کردن سنگ یا بتن می گردید، دریل چکشی می تواند بهترین انتخاب شما محسوب شود.
  • در حالی که این این ابزار برای افراد حرفه ای و کارهای تخصصی محسوب می شود، اما بسیاری از افراد از آن ها برای مصارف خانگی نیز استفاده می کنند.
  • از این ابزار می توان برای نصب قفسه و کابینت بر روی سطوح سخت استفاده نمود.
  • دریل های چکشی بازه فعالیت زیادی دارند و برای سوراخکاری سطوح معمولی، سطوح سخت و حتی راندن پیچ در سوراخ می توان از آن ها استفاده نمود.

حالت های کاری دریل چکشی

اکثر دریل های چکشی دارای سه حالت برای کار می باشند؛ چکشی، معمولی یا حفاری و پیچ گوشتی. تنظیمات متفاوت این ابزار ها سبب می شود تا در موقعیت های مختلف، از کاربردهای مختلف آن ها استفاده شود.

  1. حالت چکشی: نیروی دورانی مته با عمل چکشی جمع می شود.
  2. حالت حفاری: نیروی دورانی مته برای سوراخکاری به تنهایی عمل می کند.
  3. حالت پیچ گوشتی: تنظیم گشتاور برای اثر بهینه لغو می گردد.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید دریل چکشی

  • قیمت دریل چکشی: دریل های چکشی در بازار با قیمت های مختلفی در دسترس مردم هستند. قیمت این ابزارها با توجه به برند، توانایی های دریل، میزان دوام و کارایی محصول متفاوت می باشد. با این حال بهتر است هنگام خرید نوع گارانتی آن را نیز در نظر بگیرید. برای مشاهده قیمت و بررسی امکانات انواع دریل چکشی می توانید به ابزار آلات آچاریست مراجعه کنید.
  • قدرت موتور: قدرت موتور های دریل چکشی شارژی معمولا از 9 تا 20 ولت و حتی بالاتر نیز می باشد. هر چه مقدار ولتاژ دستگاه بالاتر باشد، قدرت و توان آن نیز بالاتر می باشد.
  • دریل چکشی، برقی یا شارژی؟: دریل شارژی استفاده آسان تری دارد و در همه جا می توان از آن استفاده نمود اما مسئله تمام شدن شارژ آن یک معضل اساسی می باشد که ممکن است سبب اتلاف وقت و توقف عملیات شود. دریل های برقی به پریز برای کار کردن نیاز دارند اما دیگر استرس تمام شدن شارژ آن ها وجود ندارد.
  • ویژگی های دیگر: دریل های چکشی ممکن است دارای توانایی ها و آپشن هایی چون دسته تخصصی، انتخاب سرعت های مختلف و یا نور ال ای دی نیز باشند.