آموزش رویت

ساختمانچی

در میان مدل های مختلف خانه، خانه دوبلکس زیبایی حیرت انگیزی دارد و بسیار متفاوت به نظر می آید. اصولاً افراد دارای ذوق و قریحه خانه خود را بدین شکل می سازند و ایده های خود را در آن اجرا می نمایند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در خصوص خانه های دوبلکس می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

خانه دوبلکس

دوبلکس چیست؟ این سوالی است که ممکن است برای بعضی افراد پیش بیاید. خانه ها در اشکال و ابعاد گوناگون بنا می شوند که یکی از آن ها ساختمان دوبلکس می باشد.

خانه های دوبلکس ممکن است دیوار به دیوار یکدیگر یا در بالای یکدیگرساخته شوند. در واقع این نوع خانه ها یک خانه محسوب می شوند و به عنوان دو خانه مجزا به شمار نمی آیند.

به بیانی ساده تر می توان گفت که اگر دو طبقه ساختمان توسط پلکان داخلی به یکدیگر متصل شوند، این منزل دوبلکس به شمار می آید.

در طراحی خانه دوبلکس از دوطبقه به منظور ساخت یک واحد مسکونی استفاده می شود، از این رو برای چیدمان مبلمان و هر نوع دکوراسیون داخلی به اندازه کافی فضا برای صاحب خانه موجود است.

داشتن منزل دوبلکس یک مزیت بزرگ است، زیرا شما صاحب یک خانه هستید اما به اندازه دو خانه فضای کافی در اختیار دارید.

قیمت خانه دوبلکس در مقایسه با یک خانه معمولی بالاتر است، زیرا طراحی آن متفاوت است. چنین خانه ای تنها به دلیل معماری خاص خود شناخته نمی شود، بلکه ساختار آن به طور کامل متفاوت است.

برخلاف محدودیت زمین، این خانه ها حس زندگی در فضاهای پر نور که به اطراف خود متصل هستند را تشدید می کنند. راه پله مهم ترین فاکتور در طراحی خانه یا آپارتمان دوبلکس است، زیرا نقش بسیار مهمی در تقسیم بندی فضا و ارتباط دو طبقه با یکدیگر ایفا می نماید.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به منزل های دوبلکس علاقمند می باشید، می توانید با مشورت یک متخصص و معمار داخلی نسبت به ایجاد اختلاف سطح و دوبلکس کردن اتاق پذیرایی و نشیمن اقدام نمایید.

خانه دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس

این که در طراحی ساختمان دوبلکس کوچک یا بزرگ خود از چه سبکی استفاده می کنید کاملاً سلیقه ای است و تا حد زیادی به بودجه شما بستگی دارد. طراحی منزل به سبک کلاسیک در مقایسه با طراحی به سبک مدرن نیازمند هزینه بیشتری است.

بخوانید!  شومینه الکلی چیست و کجا کاربرد دارد؟

همانطور که در نوشته های پیشین ساختمانچی به آن پرداختیم، سبک مدرن طرفدار سادگی و کاربردی بودن فضاست و تنها بر استفاده از وسایل ضروری تاکید دارد. اما در طراحی به سبک کلاسیک به منظور ایجاد فضایی گرم و صمیمی از المان های کلاسیک و عناصر دکوراتیو نیز استفاده می شود.

در حال حاضر منزل های دوبلکس مدرن بسیار پرطرفدار هستند و هزینه ساخت و طراحی آن ها مقرون بصرفه تر است. سبک های کلاسیک و مدرن از جمله سبک هایی هستند که هم در دکوراسیون داخلی و هم در طراحی نمای ساختمان دوبلکس انتخاب می شوند.

انواع خانه دوبلکس

خانه های دوبلکس در سه مدل توسط طراحان و معماران بنا می شوند و در اختیار صاحب خانه ها قرار می گیرند. مدل های مختلف منزل دوبلکس به شرح زیر می باشند:

خانه دوبلکس استاندارد

این مدل خانه اصولاً در آخرین طبقات ساختمان های مرتفع بنا می شود. متراژ آن در مقایسه با سایر خانه های دوبلکس کمتر است، در نتیجه فضای آن کوچک تر می باشد.

خانه دوبلکس زیر شیروانی

به خانه هایی که طبقه دوم آن ها به شکل زیر شیروانی بنا می شود، ساختمان دوبلکس زیر شیروانی می گویند. طبقه دوم چنین خانه هایی خود یک فضای مستقل دارد و گاهی اوقات بالکن در آن تعبیه می شود.

خانه دوبلکس معکوس

ساختمان های دوبلکس معکوس در پایین ترین طبقه ساختمان طراحی می شوند و امکان دسترسی به پاسیو، حیاط خلوت و یا حیاط را فراهم می کنند.

خانه دوبلکس کوچک

طراحی منزل های دوبلکس تنها مختص خانه های بزرگ نیست و این امکان وجود دارد که خانه های کوچک دوبلکس نیز طراحی کرد. بدون شک ایده های زیادی برای طراحی این گونه خانه ها وجود دارد.

خانه دوبلکس کوچک

ویلای دوبلکس

بدون شک یکی از ایده هایی که می توان در ساخت ویلای لاکچری استفاده کرد، طراحی آن به شکل دوبلکس می باشد. چشم انداز ویلای لوکس دوبلکس به همراه استخر و سایر تجهیزات، نمونه ای از بهترین انواع طراحی ویلا می باشد.

ویلای دوبلکس

پله گرد دوبلکس

راه پله دوبلکس از جمله بخش های ضروری و جدانشدنی منزل های دوبلکس می باشد. طراح چنین خانه هایی با توجه به متراژ فضا و مساحت زمینی که در اختیار دارد نسبت به انتخاب مدل مناسب برای راه پله اقدام می کند.

بخوانید!  رنگ بژ در طراحی دکوراسیون داخلی

در خانه های دوبلکس از مدل های مختلف راه پله به منظور ارتباط دو طبقه با یکدیگر استفاده می شود که رایج ترین آن ها راه پله گرد می باشد.

این مدل راه پله بسیار پرطرفدار است و زیبایی حیرت انگیزی به منزل های دوبلکس می بخشد. در خانه های مدرن از پله دوبلکس مدرن استفاده می شود که علاوه بر کارایی نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون داخلی ایفا می کند.

در ساخت راه پله از متریال های گوناگون نظیر شیشه، فلز و چوب یه صورت مجزا یا ترکیبی استفاده می شود و هر کدام جذابیت خاص خود را دارند و متناسب با دکوراسیون کلی خانه انتخاب می گردند.

راه پله های چوبی در مقایسه با سایر راه پله ها زیباتر هستند و با هر نوع دکوراسیون داخلی هماهنگ می شوند، اما راه پله های شیشه ای به ندرت در طراحی منزل های دوبلکس پیشنهاد می شوند.

به جرات می توان گفت اکثر افراد منزل های دوبلکس را به دلیل راه پله های زیبای آن ها دوست دارند. راه پله این خانه ها هم از بالا و هم از پایین جلوه ای زیبا و باشکوه به فضا می بخشند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند.

پله گرد دوبلکس

نکات پایانی

همانطور که گفتیم منزل دوبلکس متشکل از دو طبقه است که توسط راه پله به یکدیگر متصل می شود. در واقع می توان گفت در این خانه ها دو طبقه در اختیار صاحب خانه قرار دارد و آن ها به راحتی می توانند از فضای باز آن استفاده کنند؛ از این رو قیمت طراحی و ساخت یک ساختمان دوبلکس گران تر از یک خانه ویلایی و یا آپارتمانی خواهد بود.

به منظور کاهش هزینه ها می توان خانه را به صورت نیم دوبلکس ساخت. پایین بودن مساحت کف و سطح منزل های نیم دوبلکس، هزینه مربوط به خرید مصالح ساختمانی، طراحی دکوراسیون داخلی و… را کاهش می دهد.

امیدواریم با مطالعه این نوشته به اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص ساختمان های دوبلکس دست یافته باشید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را جهت بهبود کیفیت مطالب با ما در میان بگذارید.