آموزش رویت

ساختمانچی

اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که دیگر جایی برای قرار دادن کتاب هایشان ندارند بهتر است به فکر ساخت کتابخانه باشید. شاید فکر کنید انجام این کار دشوار است، اما ما در این جا روشی آسان برای انجام این کار به شما ارائه می دهیم. بنابراین در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

مراحل ساخت کتابخانه خانگی

مرحله اول: مشخص‌کردن فضای ساخت کتابخانه

در مرحله اول باید فضایی که قصد قرار دادن کتابخانه در آن را دارید، مشخص کنید و آن را اندازه گیری نمایید. به طور معمول اندازه ای که برای انجام این کار باید در نظر بگیرید، پهنای 12 تا 16 سانتی متر دارد.

اما این اندازه می تواند با توجه به نیاز شما متفاوت باشد. نکته دیگری که باید در ساخت کتابخانه به آن توجه کنید، باز یا بسته‌بودن فضای پشت کتابخانه می باشد.

در حالت استاندارد بیشتر کتابخانه یا قفسه های کتاب دارای 5 طبقه می باشند. این تعداد طبقه نیز می تواند با توجه به نیاز شما متغیر باشد. پس در مرحله اول به سراغ اندازه گیری فضای قرارگیری کتابخانه می رویم.

عکس آموزش ساخت کتابخانه

مرحله دوم: انتخاب چوب مناسب

در این مرحله نوبت به انتخاب چوب می رسد. چوبی که برای انجام این کار انتخاب می کنید، باید از مقاومت خوبی برخوردار باشد. برای انجام این کار می توانید از تخته های چندلا برای ساخت بدنه و طبقه های کتابخانه استفاده نمایید. با این حال انتخاب چوب با توجه به میزان بودجه ای که برای این کار در نظر گرفتید، می تواند متغیر باشد.

انتخاب چوب مناسب

مرحله سوم: برش تخته های چوب

در مرحله سوم، به یک اره مناسب برای برش تخته ها نیاز است. در صورت دسترسی، بهتر است از اره کمانه ای استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید از مهارت کافی برخوردار باشید.

بخوانید!  چگونه برای مبلمان، روکش یا رومبلی پارچه ای و پلاستیکی بدوزیم؟

در غیر این صورت بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. حالا نوبت به برش تخته ها بر اساس اندازه های دلخواه می رسد. برای برش تخته ها بهتر است از یک خرک یا میزی که بتوان تخته ها را بر روی آن قرار داد، استفاده کنید.

برش تخته های چوب

مرحله چهارم: سوراخ‌کردن محل اتصال در چوب

در این مرحله و پس از برش تخته ها، با استفاده از یک دریل سوراخ هایی برای تنظیم قفسه بندی بر روی تخته ها ایجاد نمایید. برای انجام این کار می توانید از تخته های جا اندازی استفاده کنید. استفاده از این تخته ها به شما کمک می کند که سوراخ ها را در جای دقیق اجرا کنید.

هم چنین در این مرحله از ساخت، پنل پشتی کتابخانه نیز باید نصب شود. توجه کنید استفاده از پنل پشتی می تواند نمای زیباتری برای کتابخانه ایجاد کند و از رنگ رفتگی دیوار پشت کتابخانه و آسیب به آن نیز جلوگیری به عمل آورد.

سوراخ کردن محل اتصال در چوب

مرحله پنجم: اتصال تخته های چوبی به یکدیگر

پس از سوراخ کردن تخته ها نوبت به اتصال آن ها به یکدیگر می رسد. از قطعه هایی به منظور مستحکم‌کردن طبقه ها استفاده نمایید. از این قطعه ها در مرکز و زیر شلف ها استفاده می شود. پس از آن طبقه مرکزی و پایینی شلف را در محل خود قرار دهید. سپس سایر طبقه ها را نیز در جای خود قرار دهید.

متصل کردن تخته های چوبی به یکدیگر

مرحله ششم: سمباده زنی سطوح چوبی

پس از قرارگیری طبقه ها در جای خود، در این مرحله با استفاده از یک سمباده مناسب، سطح کتابخانه را سمباده بزنید. انجام این کار برای زیبایی هرچه بیشتر در ساخت کتابخانه انجام می شود.

برای دستیابی به نتیجه بهتر می توانید از ورقه های سمباده با درجه سختی 150 استفاده نمایید. برای انجام این کار تمام قسمت های کتابخانه را سمباده بزنید.

سمباده زدن سطوح چوبی

مرحله هفتم: سیلرزنی سطح چوب

این مرحله، آخرین مرحله ساخت کتابخانه می باشد. در این مرحله از یک لایه محافظ مانند رنگ یا سیلر بر روی کتابخانه استفاده کنید. برای رنگ آمیزی کتابخانه، ابتدا از یک لایه پرایمر استفاده کرده و سپس نسبت به رنگ آمیزی آن اقدام نمایید. استفاده از پرایمر سبب می شود رنگ بهتر جذب چوب شود.

بخوانید!  چگونه لکه چربی کابینت را تمیز کنیم!

در ابتدا از یک لایه پرایمر استفاده کرده و اجازه دهید خشک شود. پس از آن به آرامی بر روی آن سمباده بزنید تا سطحی یکدست ایجاد شود. سپس از یک لایه رنگ بر روی آن استفاده نمایید. پس از این که در مرحله اول رنگ خشک شد، دوباره سمباده بزنید.

سیلر زدن سطح چوب

اگر تمایل به استفاده از رنگ روشن برای رنگ آمیزی کتابخانه دارید، بهتر است از پرایمر سفید استفاده نمایید. در مقابل اگر در نظر دارید از رنگ تیره برای رنگ آمیزی کتابخانه استفاده نمایید، پرایمر خاکستری رنگ گزینه مناسبی است.

برای رنگ آمیزی بهتر است از دو یا سه لایه رنگ استفاده نمایید. اما توجه نمایید که قبل از شروع هر مرحله باید اجازه دهید لایه زیرین خشک شود، آن را سمباده بزنید و سپس دوباره آن را رنگ آمیزی کنید.

پرایمر خاکستری رنگ

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه مراحل کلی ساخت یک کتابخانه چوبی در خانه می باشد. آیا شما تا کنون به ساخت چنین کتابخانه ای در خانه فکر کرده‌اید؟

در صورتی که بخواهید چنین چیزی را برای خود بسازید از چه ایده هایی استفاده می کنید؟ در صورت تمایل نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.