آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تا به حال به ساخت میز چوبی فکر کرده اید؟ شاید در ابتدا تصور کنید انجام این کار به مهارت و تخصص ویژه ای نیاز دارد، اما بد نیست بدانید انجام این کار چندان هم سخت نیست و این امکان برای شما وجود دارد خود نسبت به ساخت یک میز چوبی اقدام نمایید.

آن چه که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آموزش ساخت میز چوبی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

مرحله اول: ساخت چارچوب

در مرحله اول باید نسبت به ساخت یک چارچوب مطمئن اقدام نمایید. برای انجام این کار طول تخته چوبی را اندازه بگیرید و قسمتی که قصد برش آن را دارید علامت گذاری کنید. در ابتدا نسبت به برش دو تخته با ابعاد داده شده در تصویر اقدام نمایید.

برای انجام این کار می توانید از اره برقی استفاده کنید. در صورتی که این وسیله را در اختیار نداشتید، این امکان وجود دارد که از اره دستی نیز برای انجام این کار استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این وسایل حتما از عینک محافظ استفاده نمایید.

برای انتخاب چوب نیز می توانید از انواع مختلف این متریال استفاده کنید. اما در صورتی که به دنبال استفاده از نمونه های مقرون به صرفه آن هستید، می توانید از چوب درخت کاج یا چوب درخت بلوط استفاده نمایید. چوب های درخت افرا و گردو نیز از جمله چوب هایی هستند که از مقاومت بالایی برای ساخت میز چوبی برخوردار می باشند.

برش چوب

مرحله دوم: برش تخته چوب

در این مرحله از یک تخت چوبی 2.4 متری استفاده کنید و آن را به سه قسمت با توجه به ابعاد تقسیم کنید. سپس به وسیله اره برقی یا اره دستی آن را برش دهید. انتخاب اندازه میز به نوع استفاده و فضایی که قصد استفاده از میز در آن را دارید، بستگی دارد.

انتخاب اندازه میز

مرحله سوم: قراردادن تخته چوب ها بر روی زمین

در این مرحله تخته های بریده را مطابق شکل به صورت مستطیلی بر روی زمین قرار دهید. همان طور که در تصویر مشاهده می نمایید، از یک تخته در وسط چارچوب به عنوان تیغه محافظ استفاده می شود.

تیغه محافظ

مرحله چهارم: اتصال تخته چوب ها به یکدیگر

در این مرحله از ساخت میز چوبی با استفاده از دو میخ 5.1 سانتی متری برای اتصال تخته چوب ها به یکدیگر استفاده کنید. استفاده از این چارچوب این امکان را برای شما فراهم می کند که پایه و روی میز را به راحتی نصب کنید.

استفاده از این چارچوب

مرحله پنجم: استفاده از تخته سه لا

در این مرحله از یک تخته سه لا به اندازه 122*71 سانتی متری استفاده می کنیم. توجه کنید تخته سه لایی که به این منظور مورد استفاده قرار می دهید، حداقل 2.5 سانتی متر ضخامت را داشته باشد. جنس تخته و چارچوب برابر باشند. برای برش تخته می توانید از یک نجار نیز کمک بگیرید.

تخته سه لا

مرحله ششم: نصب تخته بر روی چارچوب

بعد از برش تخته نوبت به نصب آن بر روی چارچوب می رسد. برای انجام این کار می توانید از چسب چوب استفاده نمایید.

بخوانید!  چطور با وسایل ساده در خانه لوستر بسازیم؟

مرحله هفتم: استفاده از چسب چوب

تخته چوب را بر روی چارچوب قرار دهید و مدت 30 ثانیه الی یک دقیقه به همان صورت نگهدارید. این کار این اطمینان را فراهم می کند که تخته بهتر بر روی چارچوب قرار گیرد.

برای اطمینان از درست قرارگرفتن تخته می توانید از یک وسیله سنگین استفاده کرده و آن را بر روی قسمت هایی که از چسب چوب استفاده کرده اید، قرار دهید. به یاد داشته باشید که برای قرار دادن تخته تعلل نکنید، چرا که چسب چوب بعد از 20 دقیقه خشک می شود.

خشک شدن چسب چوب

مرحله هشتم: استفاده از میخ

در این مرحله با استفاده از میخ 5.1 سانتی متری تخته را به چارچوب وصل کنید. این کار باعث می شود از استحکام آن اطمینان حاصل نمایید. میخ را تا هم سطح شدن با سطح چوب چکش بزنید.

استفاده از میخ و چسب چوب هر دو الزامی می باشد. هم چنین چسب چوب به مدت 24 ساعت زمان برای خشک شدن کامل نیاز دارد و استفاده از میخ باعث حفظ ثبات آن می شود.

استفاده از میخ

مرحله نهم: نصب پایه ها

در این مرحله از ساخت میز چوبی نوبت به نصب پایه ها می رسد. برای انجام این کار در ابتدا سطح روی میز را بر روی زمین قرار دهید.

نصب پایه ها

مرحله دهم: برش پایه ها

با استفاده از اره برقی یا اره دستی، پایه های میز را براساس اندازه های داده شده در تصویر برش بزنید. در هنگام برش پایه ها توجه کنید کف پایه که بر روی زمین قرار می گیرد کاملا صاف و یکدست باشد. در صورتی که کف پایه صاف نبود می توانید از سمباده برای مسطح کردن آن استفاده نمایید.

سمباده

مرحله یازدهم: سوراخ کردن پایه ها

در این مرحله با استفاده از دریل در هر گوشه از قسمت های پایه سوراخ ایجاد کنید. توجه داشته باشید سوراخ هایی که ایجاد می کنید کوچک تر از قطر پیچ باشد.

بخوانید!  تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های ساده و خانگی

هم چنین در هنگام دریل کردن توجه کنید که دریل پایه را نیز سوراخ کند. این کار را برای هر چهار پایه انجام دهید.

استفاده از دریل

مرحله دوازدهم: استفاده از پیچ برای اتصال پایه ها به میز

در این مرحله از پیچ ½ 2 استفاده کرده و آن ها را با استفاده  از دریل در قسمت های مشخص شده قرار می دهیم.

پیچ ½ 2

مرحله سیزدهم: سمباده زنی کف پایه ها

در این مرحله از ساخت میز چوبی با استفاده از سنباده کف پایه ها را سمباده می زنیم. این کار برای مسطح کردن کف پایه مهم و ضروری می باشد. در انجام این کار زیاده روی نکنید.

استفاده از سمباده

مرحله چهاردهم: سمباده زنی سطح میز

بعد از سمباده زنی کف پایه های میز نوبت به سمباده زنی سطح میز می رسد. برای انجام این کار از سمباده 320 استفاده نمایید. استفاده از سمباده برقی می تواند باعث تسریع در انجام این کار شود.

سمباده زنی سطح میز

مرحله پانزدهم: پرایمر و رنگ آمیزی

در این مرحله از ساخت میز چوبی نوبت به رنگ آمیزی میز می رسد. بهتر است قبل از رنگ آمیزی میز از پرایمر استفاده نمایید. بعد از استفاده از پرایمر به مدت 1 الی 2 ساعت اجازه دهید، پرایمر خشک شود و سپس نسبت به رنگ آمیزی آن اقدام نمایید.

بعد از استفاده از رنگ نیز به مدت 3 الی 4 ساعت اجازه دهید رنگ خشک شود و سپس  نسبت به رنگ آمیزی لایه دوم اقدام کنید.

رنگ آمیزی میز

مرحله شانزدهم: سیلر زدن

در آخر نسبت به سیلرزدن چوب اقدام نمایید. برای انجام این کار می توانید از محصولی با پایه پلی اورتان استفاده نمایید. این کار از نفوذ رطوبت و آسیب دیدگی میز جلوگیری به عمل می آورد. توجه داشته باشید که این مرحله باید قبل از رنگ آمیزی لایه دوم صورت گیرد.

سیلر زدن چوب

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، آموزش ساخت میز چوبی می باشد. اگر قصد دارید میز چوبی را خودتان بسازید، مراحل بالا را تک به تک اجرا نموده و از نتیجه کار خود لذت ببرید.