آموزش رویت

ساختمانچی

بدون شک نمای ایجاد شده توسط حوضچه و آبنما در فضای محوطه و صدای آب می تواند باعث ایجاد حس آرامش در افراد شود و زیبایی بی اندازه ای در حیاط خلوت و فضای باغ ایجاد کند. آیا تا به حال به ساخت یک حوضچه در حیاط خلوت یا محوطه باغ فکر کرده اید؟

ساخت یک حوضچه می تواند به همان اندازه که زیبایی در بر دارد، کاربردی نیز باشد. در صورتی که ساخت آن ها به درستی صورت پذیرد، می تواند زیستگاه مناسبی برای ماهیان منطقه زندگی شما باشد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن خواهیم پرداخت، آموزش ساخت حوضچه در حیاط خلوت خانه می باشد. در ادامه این مطلب جذاب با ما همراه باشید.

مرحله اول: برنامه ریزی و تعیین محل ساخت حوضچه

آن چه که در ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد، تصمیم گیری در مورد نوع حوضچه ای که قصد استفاده از آن را دارید، می باشد.

ساخت یک حوض چه طبیعی ساده ترین ایده برای انجام این کار می باشد، چرا که برای انجام آن نیاز به استفاده از پمپ آب نمی باشد.

بنابراین لزومی به ساخت آن در کنار منبع برق نیز وجود ندارد. ساخت چنین حوضچه ای در فضای باغ یا حیاط خلوت کاملا طبیعی به نظر می رسد. این امکان وجود دارد که از ماهی نیز در آن استفاده کرده و نمایی زیبا به آن ببخشید.

در ساخت این گونه حوضچه ها از برگ های شناور و دیگر گیاهانی که در آب زندگی می کنند، استفاده می شود. استفاده از سنگ های طبیعی و ساخت یک آبنما در کنار آن نیز می تواند نمای زیبایی به حوض چه ببخشد.

ساخت حوضچه

بهترین مکان برای ساخت حوضچه های طبیعی مکانی است که در آن ترکیب نور خورشید و سایه هم زمان وجود داشته باشد. چرا که چنین فضایی به گیاهان اجازه رشد می دهد و در عین حال از رشد جلبک تا حدی جلوگیری می کند.

بخوانید!  چطور سیستم امنیتی وایرلس راه اندازی کنیم؟

این امکان وجود دارد که در قسمتی از حیاط که از داخل خانه امکان دید دارد، برای ساخت حوضچه استفاده نمایید.

اگر در نظر دارید که در حیاط خلوت نسبت به ساخت حوضچه اقدام نمایید، در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید محلی که برای انجام این کار در نظر گرفتید، محل عبور خطوط گاز و برق نباشد.

هم چنین توجه داشته باشید که از ساخت حوض چه نزدیک به درخت خودداری کنید. از دیگر نکات مهمی که باید در هنگام ساخت حوض به خاطر بسپارید، عمق و اندازه حوضچه می باشد.

در صورتی که در منطقه بارانی زندگی می کنید، عمق و عرض استخر نمی تواند چندان زیاد باشد. اما در صورتی که در مناطق خشک زندگی می کنید، آب حوض چه با عمق کم به سرعت تبخیر خواهد شد.

پایداری اینگونه حوضچه ها بیشتر می باشد، بنابراین گیاهان و دیگر آبزیان مانند ماهی ها شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

شکل حوضچه دلخواه را بر روی قسمت مورد نظر مشخص کنید

مرحله دوم: فراهم سازی شرایط ساخت حوضچه

در این مرحله نوبت به ساخت حوض می رسد. برای انجام این کار در ابتدا باید نسبت به حفر آن اقدام نمایید. در زمان حفر قسمت مورد نظر موارد زیر را به یاد بسپارید:

  • اگر در نظر دارید از ماهی در داخل آن استفاده نمایید، حوضچه باید از عمق کافی برخوردار باشد.
  • توجه کنید حوضچه باید از یک شیب نسبی برخوردار باشد.
  • پس از حفر محل مورد نظر، سنگ هایی که لبه تیز دارند از داخل حفره خالی کنید.
فراهم سازی شرایط ساخت حوضچه

پس از حفر محل حوضچه با استفاده از یک لایه شن، مسیر حوض چه را مشخص کنید. پس از آن با استفاده از متریال مصنوعی یا طبیعی لایه بعدی را پر کنید. برای انجام این کار می توانید از پارچه های کنفی استفاده نمایید.

بخوانید!  چطور صدای جیر جیر پارکت را از بین ببریم؟ [+بررسی علل صدا کردن پارکت]

استفاده از مواد طبیعی می تواند در طول زمان از بین برود. بعد از انجام این کار از یک لایه آستر مانند ضد آب استفاده نمایید.

نمونه های مختلفی از این آسترهای ضد آب، موجود می باشد. که می توان از فروشگاهای لوازم و تجهیزات باغ خریداری نمایید. انواع پی وی سی نمونه ای از این المان می باشد.

حفر محل حوضچه

پس از انجام مراحل مذکور، حوضچه مورد نظر را پر از آب کنید. توجه کنید که لبه حوضچه باید خالی باشد. لبه لایه ضدآب باید 20 تا 25 سانتی متر از لبه حوضچه را پر کند.

حوضچه

در این مرحله نسبت به ایجاد یک شکاف در اطراف حوضچه اقدام نمایید. بهتر است عرض شکاف ایجادشده 16 سانتی متر باشد. بعد از انجام این کار می توانید از چمن درون شکاف ایجادشده استفاده کنید.

ایجاد یک شکاف در اطراف حوضچه

در صورتی که این امکان برای شما وجود دارد، می توانید از آب حوض های طبیعی محل زندگی خود نیز برای پر کردن حوضچه استفاده نمایید.

حوضچه های طبیعی

اجازه دهید، گیاهان و چمن اطراف حوض به طور طبیعی رشد کند. در صورتی که تمایل به جذب دیگر حیوانات به سمت حوضچه ندارید، بهتر است از ماهی در آن استفاده نکنید.

گیاهان و چمن اطراف حوضچه

کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و با ساخت حوض کوچک به خوبی آشنا شده باشید. در صورت تمایل نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.