آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از پانل دیواری از دیرباز مورد استقبال بسیاری از طراحان قرار گرفته و تا به امروز ادامه دارد. به کارگیری این المان می تواند تغییر بسزایی در نمای خانه ایجاد نماید.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن خواهیم پرداخت، ارائه ایده هایی در زمینه استفاده از پنل های دیواری در طراحی داخلی و آموزش رنگ آمیزی آن می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پانل دیواری چیست؟

پانل های دیواری نوعی دیوار پیش‌ساخته محسوب می شوند که جنس های گوناگونی دارند. برخی از پانل های دیواری از جنس گالوانیزه و فلزی می باشند که به آن ها ساندویچ پانل می گویند. برخی پانل های دیگر مانند کناف از گچ تولید می شوند و به منظور تزئین دیوارهای خانه مورد استفاده قرار می گیرند.

پانل های دیواری از جنس سنگ، چوب، ام دی اف، پی وی سی و… از جمله پانل های دکوراتیو محسوب می شوند که به منظور تزئین در دکوراسیون داخلی خانه ها استفاده می شوند. برخی از ایده های قرار دادن پانل ها بر روی دیوار خانه به شرح زیر می باشد:

ایده های استفاده از پانل های دیواری

استفاده از پنل های تیره رنگ

زیبایی پانل های دیواری تیره رنگ در قابلیت آن ها در القای بافت به فضای اتاق نهفته است. استفاده از این پانل ها در کنار رنگ های روشن می تواند نمای زیبا و مدرن به وجود آورد. هم چنین در صورتی که از رنگ های روشن در کنار آن ها استفاده شود، می توان در طراحی اتاق کوچک نیز مورد استفاده قرار داد.

پانل دیواری تیره رنگ

استفاده از پانل های دیواری سنگ مرمر

در استفاده از پانل های دیوار جسارت به خرج دهید و با استفاده از آن ها در فضای اتاق کنتراست ایجاد نمایید. برای مثال استفاده از پانل های دیواری سنگ مرمر می تواند گزینه ای مناسب برای ایجاد کنتراست و ایجاد تغییری چشمگیر در فضای اتاق باشد.

شاید شما از جمله افرادی باشید که زمانی که صحبت از پانل های دیواری به میان می آید، به دنبال استفاده از نمونه هایی که بافت و رنگ آن ها با سایر المان ها هماهنگ می باشد، هستید.

اما ایجاد کنتراست در دیزاین خانه می تواند نمایی زیبا برای شما فراهم کند. مرمر نمونه ای از متریالی است که می تواند باعث القای بافت به فضای اتاق شود و در عین حال فضایی لوکس به ارمغان آورد.

استفاده از پانل های دیواری سنگ مرمر

طراحی الگو

ایجاد یک الگوی ساده در حمام با استفاده از پانل های دیواری می تواند تغییر چشمگیری در حمام ایجاد نماید. اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند پانل های دیواری باید در مرکز توجه و به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته شود، اما گاهی می توان با استفاده از آن ها به عنوان یک الگوی ساده طراحی نیز دست یافت.

ایجاد الگو در طراحی داخلی می تواند در ایجاد فضایی منسجم نیز کارگشا باشد. در صورت استفاده از پانل ها در جهت طراحی یک الگوی ساده، بهتر است از نمونه های تیره رنگ آن ها استفاده نمایید.

طراحی الگو

استفاده از پانل های دیواری با رنگ غالب

استفاده از رنگ ها می تواند تغییر چشمگیری در فضای خانه ایجاد نماید. اما نکته مهم چگونگی استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی می باشد. پانل های دیواری در انواع رنگ و طرح وجود دارند.

در صورتی که برای رنگ آمیزی دیوارها و انتخاب المان های موجود در اتاق از رنگ های خنثی استفاده کردید، می توانید نمونه ای از پنل های دیواری که رنگ های غالب در آن ها بکاررفته را انتخاب نمایید.

استفاده از پانل های دیواری که رنگ های براق در طراحی آن ها بکاررفته، می تواند در طراحی مدرن مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از پانل های دیواری با رنگ غالب

استفاده از پانل های دیواری با طراحی ساده

پانل های دیواری که از طراحی ساده ای برخوردارند می توانند گزینه ای مناسب برای طراحی فضای اتاق به سبک مینیمال باشد. نکته مهم در استفاده از این پانل ها انتخاب نمونه ای است که در طراحی آن بافت وجود دارد و رنگ آن با سایر المان ها کنتراست ایجاد می کند. برای مثال می توان از این پانل ها برای طراحی دیواری که شومینه بر روی آن قرار دارد، استفاده کرد.

استفاده از پانل های دیواری با طراحی ساده

استفاده از پانل های سفید و روشن

استفاده از پانل های دیواری که از رنگ سفید در طراحی آن ها استفاده می شود، می تواند از دیگر گزینه های پیش رو برای انتخاب باشد.

بخوانید!  باروک، سبکی کلاسیک در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید نمونه ای از رنگ های خنثی می باشد که استفاده از آن در هر فضایی زیبایی به همراه دارد. نکته مهم در استفاده از پانل های دیواری به رنگ سفید، به کارگیری سایر المان های تزئینی رنگی در کنار آن می باشد.

استفاده از پانل های سقفی

استفاده از پانل های سقفی نیز از دیگر ایده هایی است که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید. این روش در عین سادگی می تواند در القای بافت به فضای اتاق نیز به شما کمک کند. بهتر است برای انتخاب پانل از نمونه ای که با رنگ دیوار هماهنگی دارد، استفاده نمایید.

استفاده از پانل های سقفی

استفاده از پانل دیواری با ترکیب رنگ و بافت

استفاده از بافت های مختلف باعث ایجاد فضایی سرزنده و شاد می شود. بکارگیری هوشمندانه از چند نمونه متریال می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

پانل های دیواری از جمله المان هایی است که استفاده از آن در کنار سایر متریال ها می تواند نمای زیبایی ایجاد نماید. نکته کلیدی در استفاده از متریال های مختلف در کنار یکدیگر ایجاد تعادل در فضای اتاق می باشد.

استفاده از پانل دیواری با ترکیب رنگ و بافت

آموزش رنگ آمیزی پانل دیواری

اگر شما از جمله افرادی هستید که از پانل های دیواری در خانه خود استفاده کرده اید و به دنبال ایجاد تغییر در نمای آن می باشید، می توانید نسبت به رنگ آمیزی این پنل ها اقدام نمایید.

رنگ آمیزی دیوار همواره باعث تغییر در فضای منزل می شود، رنگ آمیزی پانل های دیواری نیز ایده ای برای ایجاد تحول در محیط زندگی یا کار می باشد. در ادامه به بیان مراحل رنگ آمیزی پانل های دیواری می پردازیم.

مرحله اول

در مرحله اول باید نسبت به پاکسازی پانل های دیواری اقدام نمایید. برای انجام این کار از یک پارچه نرم آغشته به آب ولرم استفاده نمایید.

توجه کنید که پارچه نم دار باشد و از پارچه خیس آبچکان استفاده نکنید. اگر لکه های چربی بر روی پانل دیواری وجود دارد، بهتر است از پاک کننده های مخصوص استفاده نمایید.

پاکسازی پانل های دیواری

مرحله دوم

در صورتی که از میخ برای اتصال وسیله ای بر روی پانل استفاده کرده اید، در ابتدا باید به وسیله فیلر مخصوص آن را پر کنید. بعد از انجام این کار و خشک‌شدن فیلر با استفاده از کاغذ سمباده 60 بر روی آن سنباده بزنید. این کار برای همسطح‌شدن آن با پانل باید صورت پذیرد.

فیلر زنی پانل

مرحله سوم

در این مرحله با استفاده از کاغذ سمباده 100 سطح پانل را سمباده بزنید. توجه کنید که در انجام این کار زیاده روی نکنید و به چوب اصلی آسیب وارد ننمایید.

در هنگام انجام این کار بهتر است با استفاده از ملحفه کف اتاق و روی مبلمان را بپوشانید. این کار از کثیف‌شدن آن ها جلوگیری به عمل می آورد.

سطح پانل را سمباده بزنید

مرحله چهارم

با توجه به رنگی که در نظر دارید از آن در پانل دیواری استفاده نمایید، باید نسبت به سمباده زنی قرنیز نیز اقدام نمایید. برای انجام این کار از کاغذ سمباده 100 استفاده کنید و به آرامی سطح قرنیز را سمباده بزنید. بعد از انجام این کار با استفاده از پارچه، ذرات ایجاد شده ناشی از سمباده زنی را پاک کنید.

سطح قرنیز را سمباده بزنید

مرحله پنجم

از آن جایی که ممکن است مدت زیادی از نصب پانل های دیواری گذشته باشد، امکان وجود درز بین پنجره ها و درب موجود در نزدیکی پانل وجود دارد. از این رو قبل از اقدام به رنگ آمیزی باید فاصله ایجادشده را به وسیله بتونه پر کنید.

بخوانید!  انواع کفپوش آشپزخانه

در صورت وجود هرگونه آسیب دیدگی بر روی پنل نیز در ابتدا باید نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. پس از استفاده از بتونه در این قسمت ها به مدت 12 ساعت اجازه دهید بتونه به طور کامل خشک شود.

استفاده از بتونه

مرحله ششم

همان گونه که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، بهتر است قبل از انجام عملیات رنگ‌کردن، کف اتاق را به وسیله ملحفه بپوشانید. برای انجام این کار می توانید از ورقه های پلاستیکی نیز استفاده نمایید.

کف اتاق را به وسیله ملحفه بپوشانید

مرحله هفتم

در صورتی که پانل دیواری موردنظر چوبی می باشد، باید از پرایمر پایه آب استفاده نمایید. این کار از ایجاد هرگونه آسیب به چوب جلوگیری می کند.

برای انتخاب پرایمر می توانید از نمونه ای که به رنگ موردنظر نزدیک می باشد، استفاده نمایید. این کار پوشش بهتری بعد از استفاده از رنگ ایجاد می کند.

از پرایمر پایه آب استفاده نمایید

مرحله هشتم

در این مرحله با استفاده از قلمو رنگ آمیزی با زاویه 2 در 5.1 سانتی متری، نسبت به استفاده از پرایمر اقدام نمایید. با استفاده از قلمو، از پرایمر در گوشه پنل دیواری استفاده نمایید.

نحوه استفاده از قلمو رنگ آمیزی برای استفاده از پرایمر در شکل نشان داده شده است. همان گونه که ملاحظه می کنید باید قلمو به صورت عمود بر پانل قرار بگیرد و از بالا به پایین زده شود. استفاده از قلمو برای گوشه های دیوار انتخاب مناسب تری نسبت به غلطک رنگ آمیزی می باشد.

استفاده از پرایمر

مرحله نهم

در این مرحله با استفاده از غلطک رنگ آمیزی نسبت به استفاده از پرایمر در سایر قسمت های پنل دیواری استفاده نمایید. برای انجام این کار غلطک را به صورت عمودی بر روی دیوار حرکت دهید.

توجه کنید که از دو لایه پرایمر استفاده نمایید. در مرحله اول بعد از انجام کار اجازه دهید پرایمر کاملا خشک شود و سپس به استفاده از پرایمر در لایه دوم اقدام نمایید.

از دو لایه پرایمر استفاده نمایید

مرحله دهم

بعد از خشک‌شدن کامل پرایمر نوبت به رنگ کردن پانل دیواری می رسد. برای انجام این کار باید از مراحلی که برای استفاده از پرایمر انجام داید، پیروی کنید.

به این منظور برای رنگ‌کردن گوشه های دیوار از قلمو و برای سطح پانل دیواری از غلطک رنگ آمیزی استفاده نمایید. با توجه به رنگی که برای انجام این کار در نظر گرفتید، شاید به دو یا سه لایه رنگ آمیزی احتیاج باشد.

رنگ کردن پانل دیواری

مرحله یازدهم

همان گونه که گفتیم، بعد از رنگ آمیزی گوشه ها به وسیله قلمو رنگ آمیزی، با استفاده از یک غلطک نسبت به رنگ آمیزی سطح پانل دیواری اقدام نمایید.

رنگ کردن سطح پانل دیواری

مرحله دوازدهم

بعد از انجام رنگ آمیزی در مرحله اول و خشک‌شدن کامل آن نسبت به سمباده زنی سطح پانل دیواری اقدام نمایید. برای انجام این کار از کاغذ سمباده 100 استفاده نمایید. بعد از سمباده زنی، سطح پانل با استفاده از یک پارچه ذرات ناشی از انجام این کار را از روی سطح موردنظر پاک کنید.

سمباده زنی سطح پانل دیواری

مرحله سیزدهم

در این مرحله نسبت به رنگ‌کردن لایه دوم اقدام نمایید. در صورتی که به بیش از دو لایه رنگ آمیزی نیاز می باشد، قبل از رنگ‌کردن لایه دیگر، اجازه دهید رنگ به طور کامل خشک شود. این کار را تا زمان به دست‌آمدن رنگ دلخواه انجام دهید.

رنگ کردن لایه دوم

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب به بیان آن پرداختیم، ارائه نکات در زمینه انتخاب و استفاده از پانل های دیواری می باشد. آیا تا به حال به استفاده از این ایده در دیزاین خانه خود فکر کرده‌اید؟

آیا تجربه مشابهی در زمینه استفاده از پانل های دیواری دارید، در صورت تمایل می تواند نقطه نظرات خود در این زمینه را با اهالی ساختمانچی به اشتراک بگذارید.