آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از انواع روش هایی که از آن برای مقاوم سازی ساختمان استفاده می شود، سیستم میراگر می باشد. میراگر به سیستم لرزه ای در سازه ها و ساختمان ها می گویند که در هنگام وقوع زلزله عمل می کند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

میراگر چیست؟

همان گونه که گفتیم، میراگر یک سیستم لرزه ای در سازه های مختلف می باشد که در هنگام زلزله عمل می کند و در تحمل بارهای استاتیکی نقشی ندارد.

استفاده از میراگر در کنار المان های باربر جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای، می تواند میرایی سازه را تا بیش از 50 درصد افزایش دهد.

به طور کلی می توان گفت میراگر از انتقال مستقیم نیروی زلزله از پی به سازه جلوگیری به عمل می آورد. نحوه عملکرد میراگر به گونه ای است که سیستم های جاذب که با نام مستهلک کننده انرژی نیز شناخته می شوند، انرژی حاصل از حرکات نیرومند زمین را جذب می کنند.

این عمل باعث ایجاد مقاومت سازه در برابر زلزله می شود. از ویژگی های میراگرها می توان به ایجاد انعطاف پذیری اشاره کرد.

ایجاد انعطاف پذیری باعث افزایش زمان تناوب طبیعی سازه می شود. افزایش زمان تناوب نیز پدیده تشدید را کاهش می دهد و باعث کاهش شتاب در سازه می شود.

جا به جایی سازه در اثر وقوع زلزله های قوی به یک متر نیز می رسد. وجود میرایی می تواند این مقدار را 50 تا 400 میلی متر کاهش دهد. استفاده از میراگرها در مهاربندی ها، اتصالات و اجزای غیر سازه ای صورت می گیرد. بیشترین مکانی که از میراگرها در آن ها استفاده می شود، مهاربندها می باشد.

انواع میراگرها

میراگرها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شوند:

  • میراگرهای لرزه ای ویسکوالاستیک
  • میراگرهای لرزه ای ویسکوز
  • میراگرهای لرزه ای اصطکاکی

در ادامه به بیان توضیحات تکمیلی در مورد هریک می پردازیم.

میراگر لرزه ای ویسکوالاستیک

در ساخت میراگرهای لرزه ای ویسکوالاستیک از مواد الاستومری و پلاستیکی استفاده می شود. نحوه عملکرد این گونه میراگرها به گونه ای است که با تغییر شکل های برشی، نیرو و انرژی های واردشده ناشی از وقوع زلزله را از بین می برد.

بخوانید!  ضوابط و مقررات ساخت پارکینگ

ساختار این گونه میراگرها به گونه ای است که مواد پلاستیکی و الاستومری در چندلایه بر روی یکدیگر قرار می گیرد و فشرده می شوند و در بین این لایه ها ورق های فولادی قرار می گیرد.

از معایب این گونه میراگرها می توان به طول عمر پایین آن ها اشاره کرد. باید توجه داشت که پس از مدتی نسبت به تعویض آن ها اقدام شود.

از آن جایی که عملکرد این گونه میراگرها به گونه ای است که برای فعالیت خود به تغییر مکان نیاز دارند، باید در محلی نصب و مورد استفاده قرار گیرند که بیش ترین تغییر مکان نسبی در آن ها صورت پذیرد. بادبند و مهاربندها از بهترین مکان هایی هستند که می توان از میراگرهای لرزه ای ویسکوالاستیک در آن ها استفاده کرد.

میراگر لرزه ای ویسکوز

ساختار میراگرهای لرزه ای ویسکوز شباهت زیادی به سیستم ترمز اتومبیل دارد. در این گونه میراگرها از یک پیستون و سیلندر استفاده شده است که در درون آن مایعی مخصوص وجود دارد.

وظیفه این مایع مستهلک کردن انرژی می باشد. از آن جایی که مایعات در برابر ارتعاشات تراکم ناپذیر می باشند، می توان گفت این میراگرها نمونه ای از بهترین انواع میراگر می باشند. نصب این گونه میراگرها در فونداسیون و بادبندها صورت می گیرد.

انواع میراگر

میراگر لرزه ای اصطکاکی

میراگرهای لرزه ای اصطکاکی از دیگر انواع میراگرها هستند که از لحاظ اقتصادی نیز استفاده از آن ها بسیار مقرون به صرفه می باشد. نحوه عملکرد این گونه میراگرها به گونه ای است که با ایجاد اصطکاک بین دو سطح جامد باعث استهلاک انرژی می شوند.

عملکرد این سیستم به گونه ای طراحی می شود که در مقابل بارهای جانبی خفیف نمی لغزند. به عبارت دیگر می توان گفت این گونه میراگرها برای نیروهای خاصی طراحی شده‌اند و تا زمانی که آن نیرو به سازه وارد نشود، شروع به انجام فعالیت نمی کنند.

یکی از ویژگی و مزیت های استفاده از این گونه میراگرها تنظیم دوره تناوب طبیعی سازه با توجه به ارتعاشات وارده می باشد. این تنظیم سبب می شود پدیده تشدید رخ ندهد.

بخوانید!  پوشش نانو کامپوزیتی سد حرارتی

مزایای استفاده از میراگر

بدون شک استفاده از میراگر در ساخت سازه و به طور ویژه در مناطق زلزله خیز مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از میراگر می تواند در جهت افزایش میرایی و قابلیت استهلاک انرژی سازه موثر واقع شود.
  • به کارگیری میراگر در ساخت سازه و ساختمان می تواند باعث کاهش شتاب و جا به جایی نسبی طبقات به مقدار قابل توجهی شود.
  • میراگر می تواند سرویس دهی در سازه را به میزان زیادی به حداقل برساند.
  • کاهش تغییر شکل های مخرب در اجزای سازه ای و غیر سازه ای از دیگر مزایای استفاده از میراگر در ساختمان و سازه می باشد.
  • استفاده از میراگرها می تواند خسارات مربوط به تجهیزات داخلی را به میزان زیادی کاهش دهد.
  • استفاده از میراگرها به واسطه به کارگیری المان های سبک تر می تواند به کاهش وزن ساختمان کمک کند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی نوعی سیستم لرزه ای در ساختمان ها و سازه های گوناگون به نام میراگر پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته به خوبی شما را با این سیستم آشنا کرده باشد. در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

میراگر چیست؟

میراگر نوعی سیستم لرزه ای است که در سازه های مختلف کارایی دارد و در هنگام وقوع زلزله عمل می کند. استفاده از میراگر در کنار المان های باربر جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای، می تواند میرایی سازه را تا بیش از 50 درصد افزایش دهد.

انواع میراگر چه نام دارد؟

میراگر اصطکاکی، میراگر ویسکوز و میراگر ویسکوالاستیک

استفاده از سیستم میراگر چه مزایایی دارد؟

افزایش استهکاک انرژی سازه، افزایش میرایی سازه، کاهش شتاب و جا به جایی نسبی طبقات، به حداقل رساندن سرویس دهی در سازه، کاهش تغییر شکل های مخرب در اجزای سازه ای و غیر سازه ای، کاهش خسارات مربوط به تجهیزات داخلی و کاهش دادن وزن ساختمان از جمله مزایای این سیستم می باشد.