آموزش رویت

ساختمانچی

درب های قوسی یا آرک دار داخلی نه جدید هستند و نه امروزی اما بسیار زیبا و خوش استایل می باشند. از این درب ها نزدیک به 4000 سال است که استفاده می شود، خصوصاً مردم رومانی در گذشته به وفور از این درب ها در ساختار خانه های خود استفاده می کردند، از این رو نمی توان این مدل درب را امروزی نامید.

درب های قوسی شکل اجزای مهم یک ساختمان هستند که هم می توانند موجب استحکام ساختار شوند و هم فضاهای خالی را پر کنند. این درب ها واقعا عالی هستند و نه تنها ساختمان را زیبا می کنند، بلکه نقش ساختاری نیز دارند.

معمولاً، فشار بار ساختمان بر روی قسمت بالایی این درب ها به دو طرف درب منتقل می شود، سپس به پایین درب می رسد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی این نوع درب ها می پردازیم پس با ما همراه باشید.

چگونه چهارچوب درب قوس دار یا آرک دار بسازیم؟

درب قوسی شکل

برای تغییر درب معمولی یا چهارچوب درب نرمال به شکل قوسی، کار دشواری پیش رو ندارید، بلکه این خود خبری خوب برای صاحبان خانه های مدرن است که نماهای قوسی شکل ندارند.

پس، اگر می خواهید نمای قوس دار به خانه خود اضافه کنید، سعی کنید خلاقیت به خرج دهید تا نتیجه نهایی منحصربفرد باشد. چنانچه خانه شما بیشتر از یک چهارچوب درب نیاز دارد، برای دستیابی به الگویی یکدست، بهتر است تمامی چهارچوب ها را قوس دار کنید.

اگر تنها یکی از درب های خانه قوسی شکل شود، جلوه ی نهایی آنچنان عالی نخواهد بود و شما به نتیجه مطلوب خود نخواهید رسید. محل کار را حاضر کنید. برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار ناشی از ساخت چهارچوب  درب قوس دار باید مواردی چون مبلمان، پنل های دکوراتیو و یا قالیچه های اطراف را حذف کنید.

نخاله های ساختمانی و یا رنگ ممکن است به کف زمین و یا دیوارهای نزدیک بریزند. پس بهتر است با پوشش آن ها با کیسه های پلاستیکی از این اتفاق جلوگیری به عمل آورید.

هر روزنه و وسیله ای باید قبل از شروع کار به خوبی پوشانده شود. مصالح مورد نیاز خود را مرتب کنید. شما باید بدانید چه وسایلی برای اتمام کار مناسب می باشند. دریل و اره دو طرفه ضروری هستند. تمام وسایل باید در جایی چیدمان شوند که وقت، انرژی و هزینه برای پیداکردن آن ها در خانه به هدر نرود.

لیستی تهیه کنید و تمامی تجهیزات مربوط را دم دست بگذارید. همچنین بد نیست از متخصصان طراحی داخلی نیز در این زمینه مشورت بگیرید. آن ها می توانند با اطلاعات مفید در مورد درب های قوس دار شما را یاری کنند.

انواع درب های آرک دار

عکس درب های قوسی یا آرک دار

درب فرانسوی آرک دار

درب های آرک دار در بسیاری از موارد کابرد دارند؛ شما می توانید با استفاده از این درب ها هم به دو اتاق دسترسی آسان داشته باشید و هم دو فضای متفاوت بوجود آورید.

شاید به دیزاینی فکر کرده‌اید که هم در آن احساس آرامش و آسایش کنید و هم به شما اجازه بدهد که از هر دو فضا بهترین استفاده را ببرید، چنانچه این تصور را در ذهن دارید بهتر است از درب های فرانسوی آرک دار استفاده کنید.

برای چنین سبک زندگی این درب ها عالی هستند و مطمئناً شما از تصمیم خود مبنی بر استفاده از درب های آرک دار فرانسوی خشنود خواهید شد. “درب فرانسوی” لفظی جهانی است که برای درب های دو پانله استفاده می شود.

استفاده از ساختار درب آرک دار در جایی که درب مزبور در مرکز اتاق باز می شود، بسیار موثر است. درب ورودی خانه شما و یا هر درب داخلی آرک دار می تواند در کنار درب فرانسوی قرار بگیرد و این دو درب رو به مرکز اتاق باز شوند.

درب فرانسوی آرک دار

آرک رومانی یا کلاسیک

رومانی ها از فرهنگ و معماری یونانی بسیار بهره می برند اما این آرک ها تولید خود آنها می باشد. هنگامی که به شکل و دیزاین آرک فکر می کنیم، شکل نیم دایره به ذهن ما خطور می کند.

بخوانید!  انواع رنگ ساختمانی و کاربرد هر یک

این دیزاین بیانگر سبک مینیمال و ساده است و هیچ پیچیدگی در ساختار آن وجود ندارد. این نما در اتاق های زیرشیروانی بسیار عالی عمل می کند، از این رو چنانچه سقف آپارتمان ارتفاع نرمال داشته باشد، به شما پیشنهاد می شود از چنین ساختاری استفاده نکنید.

آرک رومانی یا کلاسیک

آجرکاری

همه چیز در نهایت بستگی به انتخاب شخصی شما دارد. بعضی افراد آجر را دوست دارند و تمایل دارند که هر از چند گاهی از آن در دیزاین خانه خود استفاده کنند.

بعضی افراد نیز تمایلی به نمای آجری ندارند. البته اکثریت مردم بر سر یک چیز توافق نظر دارند و آن هم این است که نما آجری برای درب های آرک دار بسیار دیدنی و زیبا است.

هیچ فردی منکر این قضیه نیست. آجرها با مهارت و سرعت در یک منحنی زیبا چیدمان می شوند و این نما بسیار جذابیت دارد. شاید به این خاطر باشد که ساختار و ماهیت هدفمند آرک به وضوح نمایان می شود. اگر تمایل به استفاده از آجر دارید، از آن ها برای آرک ها استفاده کنید.

آجرکاری

درب آرک دار سبک گوتیک

این درب های آرک دار برای خانه های بزرگ تر مناسب هستند. خصوصاً خانه هایی که ورودی درب آن ها از سنگ یا آجر بناشده است. تم گوتیک در بیرون خانه شما با نصب درب قطور، بزرگ و چوبی در زیر چهارچوب آرک مانند می تواند خود را نشان دهد. شما می توانید به این درب ها نمایی گوتیک و شبیه درب های قلعه بدهید.

درب آرک دار سبک گوتیک

درب آرک دار برای حمام

از آرک زیاد برای حمام استفاده نمی شود، اما شکی نیست که بسیار زیبا و جذاب هستند. یک درب آرک دار برای حمام به شما این حس را می دهد که گویی در یک خزینه شرقی هستید.

این آرک، وان حمام و دوش را از هم جدا می کند، آیا این فوق العاده نیست؟ شاید بد نباشد که از این آرک برای حمام خود استفاده کنید و دو اتاق کوچک در این فضا بوجود بیاورید.

درب آرک دار برای حمام

آرک های پیش ساخته

شما می توانید از ابتدا تصمیم بگیرید که آرک بسازید یا از مدل پیش ساخته آن استفاده کنید که مورد دوم کار شما را آسان تر می کند، اما هزینه اش بیشتر است. بسیاری از آرک های پیش‌ساخته، از جنس چوب و یا از ترکیبات مشتق‌شده از چوب ساخته می شوند.

طریقه نصب آرک های پیش ساخته

مرحله اول

چنانچه می خواهید از ابتدا کار خود را شروع کنید، می توانید از ثابت کننده های رنگ مانند سیلر کیلر بر روی چوب سقف استفاده کنید و لمبه های سقف را قاب بندی کنید.

اندازه چهارچوب درب ورودی را تعیین کنید و خطی بر روی تخته سه لایه بکشید، این خط باید به اندازه ای باشد که با درب ورودی هماهنگی داشته باشد.

مرحله دوم

بر روی تخته، دو میخ کوچک در دو طرف خطی که کشیده‌اید، وارد کنید. وسط خط را مشخص کنید و خطی دیگری در گوشه ی راست خط اولی بکشید. خط دومی، عمق قوس چهارچوب را مشخص می کند.

خطی که کوتاه است و زاویه 90 درجه دارد، قوسی کم عمق ایجاد می کند در حالی که خط بلندتر انحنا را تبدیل به نیم دایره می کند.

مرحله سوم

میخ سومی را در اخر این خط اضافه کنید. لولاها را در گوشه ها نصب کنید، یک لولا در چهارچوب کناری و لولایی دیگر در چهارچوب بالایی درب نصب نمائید. با استفاده از دریل و پیج این کار را انجام دهید و لغاز درب را نصب نمائید.

این لولا ها برای نصب پوشش های درب استفاده می شوند. هنگامی که می خواهید قوس را اضافه کنید و پوشش درب جدیدی ندارید، در تمامی گوشه ها منفذ سر باز بوجود می آید.

بخوانید!  نمای کامپوزیت چیست؟

مرحله چهارم

منفذهای گوشه را با درای وال بپوشانید. از پیچ برای چسباندن لایه های محافظ به گوشه ها استفاده کنید. همچنین از یک چاقو آشپزخانه می توانید برای نشانه گذاری، مرتب‌کردن لایه ها و زاویه دار کردن آن ها استفاده کنید. از چاقوی تخته برای کشیدن مواد و پر کردن منافذ استفاده کنید.

مرحله پنجم

کار بعدی، این است که نوارهای کاغذی را در گوشه های خیس شده فشار دهید و نوارها را با چاقوی آشپزخانه نرم تر و صاف تر کنید. لایه دومی را بر روی نوار بکشید و از چاقو برای نرم کردن آن استفاده کنید.

عکس درب های قوسی یا آرک دار

حواستان باشد که این کار را برای تمامی گوشه ها انجام دهید و بگذارید بعد از این کار خشک شوند. از تثبیت‌کننده رنگی به اندازه 4/1 اینچ استفاده کنید تا قوس را بپوشاند.

تثبیت‌کننده به آسانی با مواد ترکیب می شود و چنانچه قوس مزبور، به اندازه کافی کم عمق باشد، بدون پودر شدن مصالح می توانید این ماده را بر روی قوس فشار دهید.

مرحله ششم

یک ستون در مکانی محکم نصب کنید و آرک را در مکان مورد نظر قرار دهید. ستون دومی را به آرامی زیر قوس بیاورید و در کنار چهارچوب کناری درب قرار دهید. هر دو ستون را در مرکز زیر قوس قرار دهید و حواستان باشد که کاملا عمودی و صاف باشند.

مرحله هفتم

برای اتمام کار، باید گوشه های مهره مانند چهارچوب درب را نیز اضافه کنید تا لبه های قوس مستحکم تر شوند و سپس سطح درب را با مصالح ترکیبی صاف کنید. بهترین مهره های چهارچوب برای گوشه درب، مهره هایی هستند که دارای انعطاف می باشند.

این مدل مهره ها از پلاستیک تولید می شوند و به نوعی نمای تار عنکبوت دارند. این خود باعث می شود مهره ها به هر فرم و انحنایی، انعطاف داشته باشند.

زمانی که می خواهید اتاق های منزل را بدون ساخت دیوارهای واقعی تفکیک کنید، درب های آرک دار بهترین گزینه برای این کار می باشند. شما می توانید اتاق های خود را در هر زمان با بستن این درب ها جدا کنید.

آرک های داخلی طرحی ویژه و خاص برای خانه های مدرن هستند. این آرک ها برای دیزاین باز بسیار مناسب می باشند. آرک، قسمت مفید خانه را تقسیم می کند در عین حال فضای معمولی را نیز از خانه می گیرد.

اتاق هایی در منزل وجود دارند که از آن ها استفاده خاصی صورت نمی گیرد و لازم نیست برای آن ها درب مجزا بگذارند. بنابراین آرک نمای زیبایی به آن ها می دهد و آن ها را متمایز می کند.

به فرض مثال، ترکیب آشپزخانه، اتاق غذاخوری یا اتاق پذیرایی و راهرو با هم در بعضی خانه ها و با استفاده از چهارچوب درب های آرک دار می تواند فضایی مفید و بهشتی در خانه بوجود بیاورد و اتاق ها را بسیار زیبا نشان دهد.

علاوه بر آن، این فضا می تواند وسعت یابد و فضاهای پرکابرد با استفاده از درب های آرک دار افزایش یابد و دیگر نیازی به استفاده از پارتیشن بندی نیست.

عکس درب های قوسی یا آرک دار

کلام پایانی

خانه های امروزی با آرک های زیبا، نمای فوق العاده ای پیدا می کنند. این آرک ها به دیزاین مدرن داخلی استایل منحصربفردی اضافه می کنند و دکوراسیون را لوکس، شیرین و دوست داشتنی نشان می دهند.

در طراحی ساختار آرک انواع و اقسام مدل ها وجود دارند که شامل آرک های گوتیک، آرک های فویلی، آرک های نیم دایره ای و آرک های هندسی می شوند.

آرک ها ورودی های داخلی و خارجی، خانه شما را بزرگ تر می کنند و همچنین تنوع درب ها در این مدل ساختار، بسیار زیاد است.

درب آرکی شکل
ورودی ارک
عکس درب های قوسی یا آرک دار
ورودی سالن
عکس درب های قوسی یا آرک دار
آرک زیبا
عکس درب های قوسی یا آرک دار