آموزش رویت

ساختمانچی

هنگام انتخاب آبگرمکن برای خانه خود با صدها مدل آبگرمکن روبرو می شوید. به منظور انتخاب یک آبگرمکن مناسب برای خانه و خانواده خود، می توانید در ادامه با ما همراه باشید تا از میان انواع بسیار متفاوت آبگرم کن مناسب ترین را انتخاب کنید.

آبگرمکن، قهرمانی است که نادیده گرفته شده است و در پشت صحنه با قدرت عمل می کند تا بتواند بسیاری از امکانات رفاهی مدرن از جمله دوش آب گرم، ماشین لباس شویی، ماشین ظرفشویی و… را برای ما فراهم کند.

اگر عمر مفید آب‌گرم‌کن شما به اتمام رسیده و وقت آن است که یکی دیگر را جایگزین آن کنید، مزایای یک مدل بهتر با کارایی بالاتر و رتبه بندی بهتر انرژی را در نظر بگیرید. نه تنها یک آبگرمکن کارآمد باید به نفع محیط زیست باشد، بلکه باید موجب صرفه جویی در انرژی نیز شود و اقتصادی باشد.

نصب آبگرمکن را به یک متخصص بسپارید، تنها کاری که شما می توانید انجام دهید انتخاب یک مدل از میان مدل های متفاوت موجود در بازار است. هر خانه طبیعتا به یک نوع آب‌گرم‌کن مجهز می شود.

اما نیازهای افراد خانه تعیین کننده میزان مصرف و میزان تعهد به کارآیی انرژی است، از این رو در انتخاب مدل مناسب برای خانه و خانواده خود نباید مشکلی داشته باشید!

با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به انواع آبگرمکن های مخزن دار و بدون مخزن و بررسی ویژگی های هرکدام می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع آبگرمکن

آبگرمکن مخزن دار

این مدل شامل یک مخزن همراه با عایق است که قادر به نگه داشتن مقداری آب گرم چیزی حدود 30 تا 80 گالن است. این آبگرمکن از چه منبع انرژی استفاده می کند؟

پاسخ این سوال کاملاً به منابع انرژی موجود در خانه شما بستگی دارد. گاز طبیعی، گاز پروپان مایع، نفت و یا برق می توانند منبع سوخت این نوع آب‌گرم‌کن باشند.

در داخل مخزن یک سنجش دمای آب وجود دارد که هنگام افت دمای آب به کمتر از دمای موجود، آبگرمکن دمای آن را افزایش می دهد.

این فرایند مستمر گرم شدن آب 24 ساعت در روز، هفت روز در هفته، حتی زمانی که شما در حال خواب یا در تعطیلات هستید انجام می شود.

بنابراین، آب بدون این که مورد استفاده قرار گیرد گرم می شود و هر زمان که به آب داغ نیاز دارید به اندازه کافی برای شما حاضر است. آب‌گرم‌کن های مخزن دار معمولی در اندازه های مختلف موجود می باشند.

آبگرمکن با مخزن کوچک برای یک فرد مجرد کافی و مناسب است، در حالی که آبگرمکن با مخزن بزرگ برای خانواده های دارای چند فرزند مناسب می باشد.

آبگرمکن مخزن دار

نحوه نگهداری

تعمیر و نگهداری آب‌گرم‌کن در فواصل زمانی منظم امری ضروری است و می تواند عملکرد آبگرمکن را بهبود بخشد و طول عمر آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد. نکات مهم در تعمیر و نگهداری معمولی آبگرمکن به شرح زیر می باشند:

  • دو بار در سال برای تخلیه رسوبات و مواد معدنی ایجادشده در آبگرمکن اقدام کنید.
  • شیر ​​تخلیه فشار را برای اطمینان از درست کار کردن آن چک کنید.
  • قبل از انجام هر اقدامی بر روی آب‌گرم‌کن مراقب باشید منبع انرژی را خاموش کنید، یا دکمه گاز را در حالت خودکار قرار دهید.

آبگرمکن بدون مخزن

در مقایسه با آبگرمکن های معمولی، آبگرمکن بدون مخزن باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می شود، زیرا آب را بر اساس میزان مصرف گرم می کند. به عبارت دیگر، تنها آبی که در نهایت داغ می شود آبی است که مورد مصرف شما قرار می گیرد.

اما مشکل اینجاست که آبگرمکن های بدون مخزن دارای سرعت پایینی هستند، به این معنا که در هر دقیقه تنها دو تا پنج گالن آب داغ می توان مصرف کرد و نمی توان همزمان در خانه چند شیر آب گرم باز کرد.

بنابراین، اگر ماشین ظرفشویی کار می کند، نمی توانید دوش آب گرم بگیرید. به همين دليل، بسياری از افراد از چند آب‌گرم‌کن بدون مخزن استفاده می کنند که هر کدام مختص انجام کارهای متفاوت در خانه می باشند.

در حالی که آبگرمکن معمولی دارای طول عمر 10 یا 15 سال است، انتظار می رود که یک آبگرمکن بدون مخزن مدت 20 سال یا بیشتر عمر مفید داشته باشد.

با این وجود، تضمین طول عمر آن ها هزینه در بردارد، آبگرمکن های بدون مخزن دارای قیمت دو برابر نسبت به آب‌گرم‌کن های معمولی هستند.

نحوه نگهداری

از یک لوله کش مجاز برای تخلیه رسوبات و مواد معدنی ایجادشده در آبگرمکن به طور منظم (حداقل یک بار در سال) کمک بگیرید.

آب‌گرم‌کن برقی با پمپ حرارتی

این نوع آبگرمکن که با برق کار می کند، گرمایی را که از محیط و هوای اطراف می گیرد شدت می بخشد و این گرما را به آب موجود در مخزن انتقال می دهد.

از آن جایی که کارایی این آبگرمکن به شرایط محیط اطراف بستگی دارد، در آن از یک پمپ حرارتی برقی استفاده می شود که در هوای گرم بسیار بهتر عمل می کند. بدین معنا که تکنولوژی در این دستگاه نسبت به آب‌گرم‌کن های معمولی تا سه برابر بیشتر باعث صرفه جویی در انرژی می شود.

بخوانید!  انواع لامپ هالوژن

نحوه نگهداری

به منظور این که یک آبگرمکن برقی با پمپ حرارتی به بهترین نحو کار کند، فیلترهای هوای آن باید مرتباً تمیز شوند. در غیر این صورت، تعمیر و نگهداری این نوع آبگرمکن تفاوتی با یک آبگرمکن مخزن دار معمولی ندارد.

آبگرمکن خورشیدی

خورشید به عنوان یک منبع انرژی آزاد و نامحدود به عنوان منبع انرژی آب‌گرم‌کن خورشیدی استفاده می شود که برخلاف باور عموم در هر نوع شرایط آب و هوایی کاربرد دارد.

این نوع آبگرمکن دارای دو قسمت است: یک گردآورنده خورشیدی و یک مخزن عایق بندی شده. گاهی اوقات این دستگاه بر روی سقف و گاهی در حیاط نصب می شود.

آبگرمکن های خورشیدی پمپ دار با استفاده از یک پمپ آب را به چرخش در می آورند، در حالی که آبگرمکن های خورشیدی بدون پمپ با استفاده از نیروی گرانش، نه مکانیسم مکانیکی کار می کنند. آبگرمکن خورشیدی پمپ دار با دو نوع سیستم موجود می باشد:

سیستم گردش مستقیم

یک پمپ جریان آب را از طریق کالکتورها یا همان گردآورنده های خورشیدی به سمت داخل مخزن به جریان در می آورد. این سیستم مناسب مناطق بدون سرمای شدید می باشد.

سیستم گردش غیر مستقیم

پمپ ضد یخ را از طریق کالکتورهای خورشیدی و یک مبدل حرارتی به جریان در می آورد که مبدل حرارتی وظیفه گرم کردن آب را به عهده دارد.

این سیستم مناسب مناطق با سرمای شدید و منجمدکننده می باشد. آب‌گرم‌کن های خورشیدی بدون پمپ قیمت کمتری دارند و در دو نوع موجود هستند:

 سیستم های مخزن دار با کالکتور یکپارچه

کالکتورهای خورشیدی در مخزن، آب ذخیره که پس از گرمایش از طریق نیروی گرانش به لوله کشی خانه منتقل می شود را گرم می کنند.

 سیستم های ترموسيفونی

کالکتورهای خورشیدی از پایین گرم می شوند که این امر باعث افزایش سطح آب گرم می شود که از آن نقطه به طور طبیعی به داخل سیستم لوله کشی خانه منتقل می شود.

نحوه نگهداری

با فرض این که یک متخصص آبگرمکن های خورشیدی هر سه تا پنج سال یکبار تعمیر و نگهداری روزانه این نوع آبگرمکن را انجام می دهد، می توانید از این نوع آب‌گرم‌کن به مدت 15 تا 20 سال استفاده کنید.

برای آبگرمکن های خورشیدی از هر نوع و مدل دستورالعمل و وظایف نگهداری متعددی وجود دارد که افراد می توانند خود آن ها را انجام دهند:

  • تمیز کردن منظم گرد و غبار کالکتورها
  • بررسی اتصالات بین مخزن ذخیره ساز و لوله کشی آن
  • بررسی لوله ها، کانال ها و سیم کشی های عایق بندی شده آسیب دیده
  • بررسی محکم بودن تمام پیچ و مهره های نگهدارنده کالکتورها
  •  اطمینان حاصل کردن از عملکرد درست پمپ

آب‌گرم‌کن می تواند زندگی شما را بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید تحت تاثیر قرار دهد. مطمئناً درک می کنید اگر حین دوش گرفتن هنگامی که موهایتان غرق در شامپو است ناگهان آب سرد شود چه حسی پیدا می کنید.

اگر شما یک خانواده بزرگ یا حتی تعدادی هم اتاقی دارید که با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنید، بعضی از شما ممکن است حتی برای دوش با آب گرم نیاز به برنامه ریزی داشته باشید.

آبگرمکن شما همچنین می تواند بر روی قبوض و حتی دکور خانه شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال فردی می خواهد از یک فضا در آشپزخانه استفاده کند، اما توسط یک آبگرمکن بزرگ اشغال شده است.

از آن جا که آب‌گرم‌کن های بدون مخزن به خاطر اندازه کوچک و کارایی خود شناخته می شوند، بسیاری از مردم گمان می کنند این آبگرمکن ها همیشه بهترین هستند.

در ادامه می توانید هر آنچه که نیاز دارید در مورد آبگرمکن های بدون مخزن و مخزن دار بدانید را مطالعه کنید.

آبگرمکن مخزن دار

نصب آب‌گرم‌کن های مخزن دار نسبتاً کار آسانی است و پروسه نصب معمولا ً چند ساعت طول می کشد. آبگرمکن های مخزن دار باید در داخل ساختمان نصب شوند، زیرا در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم نیستند.

مردم اغلب مکان های نامناسب مانند گاراژ یا کابینت را برای نصب این نوع آبگرمکن انتخاب می کنند. با این حال در خانه های قدیمی تر، ممکن است آب‌گرم‌کن مخزن دار را در داخل آشپزخانه مشاهده کنید.

منبع انرژی مورد استفاده این نوع آب‌گرم‌کن ها برق، گاز طبیعی و پروپان است. مدل های گازی همچنان با قطع برق کار خواهند کرد. طول عمر آبگرمکن های مخزن دار بین 10 تا 15 سال می باشد.

آبگرمکن مخزن دار

آب‌گرم‌کن های مخزن دار معمولا بین 20 تا 80 گالن آب گرم (حدود 120 درجه فارنهایت) در مخزن نگهداری می کنند. آن ها نسبتا بزرگ هستند و نیاز به فضا در خانه دارند.

اما برای مصرف آبی که در مخزن وجود دارد باید صبر کنید تا آبگرمکن آب بیشتری را گرم کند. طبق جدول زیر می توانید با توجه به میزان نیازتان سایز مخزن آبگرمکن را انتخاب کنید.

تعداد افراداندازه مخزن
1-226-36 گالن
2-436-46 گالن
3-546-56 گالن
5 به بالا56 گالن به بالا

مزایای آب‌گرم‌کن مخزن دار

  • هزینه کمتر
  • نصب آسان
  • سیستم آزمایش شده بی عیب و نقص
  •  دسترسی به یک منبع آب تازه در شرایط اضطراری
  • استفاده از یک آبگرمکن مخزن دار برقی بدون ایجاد تغییرات عمده در سیستم برق خانه یا خرید تجهیزات گران قیمت تر
بخوانید!  سیستم سرمایش از کف چیست؟

معایب آب‌گرم‌کن مخزن دار

  • اتلاف انرژی در حالت حاضر به کار (اتلاف انرژی برای پر نگهداشتن همیشگی مخزن آب گرم)
  • طول عمر کوتاه تر
  • نشت آب از مخزن در صورت عدم کارایی درست آبگرمکن
  • نیاز به زمان بیشتر برای در اختیار داشتن آب گرم در صورت تخلیه مخزن

اگر برای خرید یک سیستم بدون مخزن دارای محدودیت زمان یا بودجه هستید، استفاده از آب‌گرم‌کن مخزن دار انتخاب مناسبی است. اگر مصرف برق در خانه شما به شدت بالا است، باید در نظر بگیرید که آیا استفاده از یک سیستم بدون مخزن واقعا ارزش دارد.

ظرفیت برق متوسط یک خانوار حدود 200  آمپر است که ممکن است برای پشتیبانی از یک آب‌گرم‌کن بدون مخزن برقی کافی نباشد. اگر به گاز دسترسی دارید، باید هزینه سیستم تهویه و خطوط اضافی گاز را نیز در نظر بگیرید.

اگر هزینه های اضافی نصب سیستم بدون مخزن بیش از پس انداز شما باشد، ممکن است بخواهید از یک سیستم مخزن دار یا یک سیستم مخزن با کارایی بالا استفاده کنید.

آبگرمکن بدون مخزن

آبگرمکن بدون مخزن سایز کوچکی دارد، از این رو به فضای کمتری برای نصب نیاز دارد. شما حتی می توانید یک آبگرمکن بدون مخزن را روی دیوار بیرونی ساختمان خود نصب کنید.

نصب و راه اندازی آب‌گرم‌کن بدون مخزن کار دشوارتری است، زیرا ممکن است نیاز داشته باشد سیستم برق ساختمان خود را به منظور استفاده از یک آبگرمکن بدون مخزن ارتقا دهید و یا از یک خط گاز اختصاصی برای آبگرمکن گازی خود استفاده کنید.

مدل آبگرمکن بدون مخزن

با توجه به نوع دستگاه، همچنین ممکن است نیاز به نصب سایر تجهیزات مانند خروجی ها یا لوله های جدید داشته باشید. طول عمر آبگرمکن های بدون مخزن در حدود 20 سال یا بیشتر می باشد.

سیستم های بدون مخزن بر حسب استفاده از گاز یا برق آب را گرم می کنند. گرچه سیستم های بدون مخزن آب را برحسب استفاده شما گرم می کنند، اما سرعت خروجی آن ها محدود است.

بدین معنا که اگر ماشین ظرفشویی و لباس شویی روشن باشند و همزمان دوش بگیرید، آب‌گرم‌کن ممکن است سریعا قادر به گرم کردن آب کافی نباشد.

میزان سرعت گرم کردن آب در آبگرمکن های بدون مخزن بر حسب گالن در دقیقه است. آبگرمکن های گازی به طور معمول آب را سریع تر از مدل برقی گرم می کنند.

مزایای آب‌گرم‌کن بدون مخزن

  • کارایی بالا
  • صرفه جویی در فضا
  • ضمانت برای طول عمر بالا

معایب آب‌گرم‌کن بدون مخزن

  • هزینه نصب و نگهداری بالای تجهیزات
  • نیاز احتمالی به ایجاد تغییرات بزرگ در خانه برای استفاده از یک آبگرمکن بدون مخزن
  • گاهاً پرداخت هزینه هایی بیشتر از میزان پس انداز شما

اگر در خانه خود به گاز دسترسی دارید و می توانید آبگرمکن بدون مخزن را بدون پرداخت هزینه های اضافی نصب کنید، این نوع آبگرمکن می تواند در هزینه های شما بسیار صرفه جویی کند.

همچنین اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که در آن بیشتر خانه ها از آب‌گرم‌کن های بدون مخزن استفاده می کنند، شاید بهتر باشد شما هم همین کار را انجام دهید، از این رو خانه شما در شرایطی مشابه با دیگر خانه های هم منطقه قرار می گیرد.

مزیت اصلی استفاده از آب‌گرم‌کن های بدون مخزن این است که می توان آن را در زیر سینک، نزدیک دوش یا نزدیک ماشین لباس شویی و ماشین ظرفشویی قرار داد که این امر به نوبه خود برای خانه های کوچک یک مزیت بزرگ به شمار می رود.

قیمت آبگرمکن

قیمت آبگرمکن با توجه به نوع و مدل آن بسیار متنوع است. هم چنین قیمت آبگرمکن های مخزن دار و بدون مخزن نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

علاوه بر این موارد راندمان، برند و برچسب مصرف انرژی آبگرمکن نیز از جمله مواردی می باشد که در هنگام خرید این محصول باید مدنظر قرار دهید.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در خصوص انواع آبگرمکن ها و ویژگی های هرکدام فراهم سازد. در صورت تمایل، نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع آبگرمکن کدام اند؟

آب‌گرم‌کن مخزن دار، آب‌گرم‌کن بدون مخزن، آب‌گرم‌کن برقی، آب‌گرم‌کن خورشیدی

مزایای استفاده از آبگرمکن مخزن دار چیست؟

هزینه کمتر، نصب آسان، سیستم آزمایش شده بی عیب و نقص، دسترسی به یک منبع آب تازه در شرایط اضطراری، استفاده از یک آبگرمکن مخزن دار برقی بدون ایجاد تغییرات عمده در سیستم برق خانه یا خرید تجهیزات گران قیمت تر

ظرفیت گرم کردن آب در آب‌گرم‌کن مخزن دار چقدر است؟

آبگرمکن های مخزن دار معمولا بین 20 تا 80 گالن آب گرم (حدود 120 درجه فارنهایت) در مخزن نگهداری می کنند. آن ها نسبتا بزرگ هستند و نیاز به فضا در خانه دارند. اما برای مصرف آبی که در مخزن وجود دارد باید صبر کنید تا آب‌گرم‌کن آب بیشتری را گرم کند.

استفاده از آبگرمکن مخزن دار چه معایبی دارد؟

اتلاف انرژی در حالت آماده به کار (اتلاف انرژی برای پر نگه داشتن همیشگی مخزن آب گرم)، طول عمر کوتاه تر، نشت آب از مخزن در صورت عدم کارایی درست آب‌گرم‌کن، نیاز به زمان بیشتر برای در اختیار داشتن آب گرم در صورت تخلیه مخزن